مظاهریان: بخش مسکن سال آینده از رکود خارج خواهد شد

پیش‌بینی وزارت راه و شهرسازی از آینده بازار مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی در امور مسکن و ساختمان گفت: روند آرام خروج از رکود بازار مسکن از بهمن ماه آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود در سال آینده این روند ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۷۶۳۰۰۸

حامد مظاهریان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: رصد معاملات مسکن نشان می‌دهد با توجه به بازارهای اقتصاد کلان کشور، شرایط تولید و همچنین شرایط اقتصادی خانوارها بتدریج از بهمن ماه شاهد خروج آرام رکود از بازار مسکن باشیم.

وی افزود: این شرایط در سال آینده هم ادامه خواهد یافت و پیش‌بینی رشد قیمت‌‌ها در این حوزه وجود ندارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در امــــور مسکن و ساختمان، تصریح کرد: روند مذاکرات می‌تواند شاخص‌های کلان اقتصادی را تحت تاثیر قرار دهد.مظاهریان با اشاره به این‌که یکی از بخش‌های مهم اقتصادی در کشور مسکن است، گفت: روند مذاکرات می‌تواند گشایش‌هایی را در بخش‌های مختلف اقتصادی به وجود آورد.

کاهش قیمت مسکن در برخی شهرها

در همین حال رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با بیان این‌که تغییرات در بازارهای سرمایه‌ای در قیمت مسکن بی‌تاثیر نیست، گفت: هم‌اکنون مسکن به قیمت واقعی خود رسیده است و در خیلی مناطق کشور کاهش هم داشتیم.

حسام عقبایی در گفت‌وگو با مهر با بیان این‌که شاخص‌های اقتصادی مانند قیمت طلا، نفت و ارز در قیمت مسکن بی تاثیر نیستند، افزود: به طور حتم هر کدام از این عوامل می‌تواند در قیمت بازار مسکن اثرگذار باشد اما بستگی به شرایط اقتصادی کشور هم دارد. وی با بیان این‌که 60 تا 80 درصد از قیمت مسکن ناشی از قیمت زمین است، اظهار کرد: هم‌اکنون مسکن به قیمت واقعی خود رسیده است و در خیلی مناطق کشور که توازن بین عرضه و تقاضا وجود دارد حتی کاهش قیمت‌ها را هم داشتیم.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران افزود: متولی و نهاد خاصی در حوزه قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد اما شاخص‌های زیادی از تولید تا فروش می‌تواند در تعیین قیمت مسکن نقش داشته باشد.

عقبایی با بیان این‌که قبل از تولید هم یکسری سیاستگذاری‌هایی در حوزه اقتصاد، قانونگذاری در مجلس و دیگر بخش‌ها وجود دارد که بی تاثیر بر قیمت مسکن نیست، بیان کرد: مسکن هنوز یک کالای سرمایه‌ای به شمار می‌رود به همین جهت سیاست‌های بانکی، پولی، مناقشات منطقه‌ای و سیاسی و سیاست‌های کلان دولت، رویکردهای مجلس، وضع دلار، طلا و نفت در قیمت مسکن اثرگذار است و نمی‌توان از تاثیر این موارد گذشت.

وی با تاکید بر این‌که اقتصاد در کشور ما با خیلی از فرمول‌های اقتصادی دنیا متفاوت است، بیان کرد: کاهش قیمت نفت در اقتصاد مسکن به افزایش قیمت منجر نمی‌شود و عوامل دیگری در تعیین قیمت مهم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها