نکته

ساختار مدرن و رنگارنگ برای اعلام برنامه

یادش به خیر، آن وقت‌ها دو شبکه بیشتر نداشتیم و تعدادی برنامه که با تمام شدن هر کدام آنها، یک مجری بسیار موقر ما را به دیدن برنامه بعدی دعوت می‌کرد؛ آن وقت‌ها نه از اعلام برنامه تصویری خبری بود و نه حتی آگهی‌های بازرگانی رنگارنگ که در فواصل برنامه‌ها پخش شود.
کد خبر: ۷۶۱۴۷۵
ساختار مدرن و رنگارنگ برای اعلام برنامه
حالا جای آن مجری‌های موقر را گرافیک تلویزیونی گرفته که ساعت پخش برنامه‌ها را به همراه موسیقی مشخصی اعلام می‌کند و به نوعی فهرست تصویری برنامه‌های تلویزیون محسوب می‌شود.

فهرست‌های تصویری که جایگزین مجری‌های قدیم شده‌اند، هویت انسانی ندارند و نمی‌توان برای شخصیت و وقار آنها احترام قائل شد، اما در عوض آب و رنگی دارند، چشم‌نوازند و حواس مخاطب را به خود جلب می‌کنند.

اعلام برنامه در تلویزیون شبیه به یک زنگ‌ تفریح تصویری شده که می‌تواند در طول روز بارها و بارها لابه‌لای برنامه‌ها به نمایش درآید و لذت بصری ایجاد کند، اما این همه ماجرا نیست. تغییراتی که در شیوه اعلام برنامه در یکی دو دهه اخیر صورت گرفته، به استقلال شبکه‌ها کمک کرده است و مخاطبی که در حال کارهای روزانه گوش به تلویزیون سپرده، با شنیدن یک قطعه آشنا توجهش جلب می‌شود و چشم به تلویزیون می‌دوزد تا در جریان اعلام برنامه‌ها قرار بگیرد.

در میان شبکه‌های سراسری، آی‌فیلم حرفه‌ای‌تر از دیگر شبکه‌ها برنامه‌هایش را معرفی می‌کند و در میان شبکه‌های سراسری این رتبه از آن شبکه دو است که گرافیک، موسیقی و زمان‌بندی مناسب‌تری برای اعلام ‌برنامه‌ها تدارک دیده است.

در مقایسه با زمانی که هر شبکه یک مجری داشت و برنامه‌هایش را اعلام می‌کرد، شبکه‌های تلویزیونی شکل و ساختار مدرن پیدا کرده‌اند و از تازه‌ترین دستاوردهای فناوری برای رنگ‌آمیزی این ساختار بهره می‌گیرند، اما هنوز با آنچه باید باشند، فاصله دارند و هنوز مخاطب با شنیدن یک موسیقی خاص، نام و عنوان یک شبکه در ذهنش تداعی نمی‌شود.

آذر مهاجر / گروه رادیو و تلویزیون جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها