وزیر امور اقتصادی و دارایی‌ اعلام کرد

بازنویسی بودجه 94 براساس نفت 40 دلاری

در حالی که پیش از این لایحه بودجه 94 کل کشور بر اساس نفت 72 دلاری تقدیم مجلس شده بود، اکنون وزیر اقتصاد از بازنویسی این لایحه بر اساس نفت 40 دلاری خبر می‌دهد.
کد خبر: ۷۶۰۲۰۲
بازنویسی بودجه 94 براساس نفت 40 دلاری

دولت آذرماه امسال در حالی بدون تاخیر و در زمان تعیین شده لایحه بودجه را تقدیم مجلس کرد که در آن زمان قیمت نفت بین 70 تا 80 دلار بود، بنابراین دولت با بررسی‌های خود قیمت نفت را در بودجه 72 دلار تعیین کرد؛ اما پیش‌بینی نکردن دولت از سرعت کاهش قیمت نفت و سقوط پی‌در‌پی قیمت جهانی آن باعث شده تااکنون دولت به فکر باز تنظیم بودجه بیفتد و تصمیم بگیرد که قیمت نفت 72 دلاری در بودجه 94 را به 40 دلار کاهش دهد. برخی از کارشناسان بودجه در دولت معتقدند که قیمت نفت قابل پیش‌بینی نیست و نمی‌توان در بلندمدت روی قیمت آن برنامه‌ریزی کرد. پیش‌بینی می‌شود با کاهش قیمت نفت در بودجه 94 برخی طرح‌های عمرانی کنار گذاشته شود. این به آن معناست که برخی طرح‌ها عملا کنار گذاشته می‌شود و فقط طرح‌هایی فعالیت خواهد داشت که به بهره‌برداری نزدیک باشد. در این میان برخی اقتصاددانان از جمله احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، طرحی را به منظور قطع ارتباط بودجه دولت درآمد نفتی داده‌اند که اکنون در دست بررسی است. بر اساس این طرح قیمت نفت باید توسط شورای عالی نفت و وزارت نفت تعیین شود نه توسط دولت و مجلس. همچنین ذکر شده که درآمد نفت مستقیم برای هزینه‌های مختلف به دولت داده نشود و پس از کسر سهم صندوق توسعه ارزی، درآمد شرکت نفت و درآمد مناطق محروم، بقیه به حساب ذخیره ارزی واریز شود.

در همین حال علی طیب‌نیا پنجشنبه در دیدار با مراجع تقلید در قم با اشاره به کاهش قیمت نفت و آثار تحریم‌ها، اظهارکرد: باید تصمیم‌های منطقی منطبق بر اقتصاد مقاومتی گرفته شود.

وی کاهش وابستگی به نفت را راه نجات اقتصاد ایران دانست و ادامه داد: با توجه به وضع پیش‌آمده و فشارهایی که دشمن برای به زانو در آوردن ایران اسلامی پیش گرفته، قیمت فروش نفت با کاهش چشمگیری روبه‌رو شده و به ٤٠ دلار رسیده است.

وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان این‌که ١٧ ماه از عمر دولت یازدهم می‌گذرد و تلاش شده تا تحریم‌ها که مشکلات جدی برای کشور به وجود آورده بود، مدیریت شود، گفت: امروز نیازمند وحدت و همدلی هستیم و اختلاف قوا خواست دشمن است.

طیب‌نیا در دیدار با آیت‌الله موسوی اردبیلی با اشاره به وضع اقتصادی کشورمان اظهار کرد: گمان می‌کردیم که وضع اقتصادی روند آرامی را پیش گرفته و مطلوب شده است، زیرا توانستیم نرخ تورم را از 40 درصد به 16 درصد برسانیم.

وی افزود: در مدت دو سال تولید کشور با 10 درصد کاهش روبه‌رو شده بود ولی در شش ماه نخست امسال 4 درصد تولید رشد کرده و در تلاش هستیم نرخ رشد تولید را به نرخ مثبتی برسانیم.وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان این‌که پیش بینی‌ها حاکی از آن است که رشد تولید در صنعت به نرخ مطلوبی برسد، تصریح کرد: اکنون صنایع خودرو و پتروشیمی با رشد 50 درصدی روبه‌رو بوده که رشد قابل ملاحظه‌ای است.

وی اضافه کرد: اکنون بنگاه‌های اقتصادی بزرگ توانسته‌اند به رشد مطلوبی برسند، ولی صنایع کوچک هنوز نتوانسته‌اند به وضع مطلوبی دست یابند که امیدواریم بزودی بنگاه‌های کوچک نیز بتوانند به رشد مناسبی در تولید برسند.طیب‌نیا در بخش دیگری از سخنان خویش به وضع فروش نفت اشاره و تصریح کرد: صادرات نفت از 4/2 میلیون بشکه به یک میلیون رسیده است و فقط کشورهایی از ما نفت خریداری می‌کنند که آمریکا به آنها اجازه داده باشد.وی با اشاره به میزان فروش نفت به کشورهای خاص گفت: آمریکا برای این کشورها سقف معینی تعیین کرده است و فقط به همان میزان از ما نفت خریداری می‌کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: در شش ماه نخست امسال نفت به طور متوسط به قیمت 105 دلار به فروش می‌رسید، ولی اکنون این نرخ در حال رسیدن به 40 دلار است و کسی نمی‌داند تا چه میزان قیمت نفت کاهش خواهد یافت و گمانه‌زنی‌های فراوانی در این زمینه وجود دارد.

وی با اشاره به لایحه بودجه سال آینده به مجلس شورای اسلامی گفت: لایحه بودجه بر اساس فروش نفت به قیمت 70 دلار تدوین شده است ولی اکنون در حال اصلاح این لایحه به 40 دلار هستیم.وی تصریح کرد: برای این‌که بتوانیم از این وضع دشوار به سلامت عبور کنیم، لازم است که هزینه‌های زائد را حذف و برخی از طرح‌ها را متوقف کنیم.

ایران و روسیه، هدف اصلی کاهش قیمت نفت

طیب‌نیا با اشاره به اعتراف وزرای نفت کشورهای عربی در ارتباط با کاهش قیمت نفت بیان کرد: این کاهش قیمت‌ها فقط برای ایران و روسیه در منطقه صورت گرفته است.

وی با بیان این‌که کشورمان در مذاکرات همواره بر موثر نبودن تحریم‌ها تاکید داشته است، تصریح کرد: دشمن نیز برای زیر فشار گذاشتن ایران با کاهش قیمت نفت چنین شرایطی را ایجاد کرده است.وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به ضرورت حمایت علما در شرایط کنونی گفت: اختلافات مجلس، دولت و مسئولان به نظام ضربه می‌زند، در صورتی ‌که اگر همه باهم باشند می‌توانیم از این بحران به سلامت عبور کنیم.

وی با تاکید بر این‌که به بن‌بست رسیدن دولت ضربه اساسی به نظام است، اظهار کرد: مردم به این دولت امید بسته‌اند و ناامید کردن مردم ضربه اساسی به نظام می‌زند.

شناسایی دهک‌های پایین توسط نهادهای حمایتی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بهترین کار برای شناسایی دهک‌های پایین اقدام از طریق نهادهایی مثل کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی است و در این باره دولت نیز حمایت‌های خود را روی آن متمرکز خواهد کرد.

طیب‌نیا با اشاره به موضوع شناسایی دهک‌های بالا برای تصمیم‌گیری در مورد یارانه‌های این افراد افزود: ما گزینه‌های مختلفی را بررسی کرده‌ایم.وی در ادامه با بیان این‌که بودجه امسال به علت کاهش قیمت نفت بسیار کم شده است، گفت: امکان مانور روی ارز برای دولت مشکل است، اما روی ریال از طریق گمرک و مالیات مشکلی نداریم، بنابر این با توجه به وضع بودجه، حقوق کارمندان را نمی‌توانیم افزایش زیادی دهیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به این‌که حذف یارانه عوارض اجتماعی دارد ، گفت: برای حل مساله یارانه‌ها باید مجلس، دولت و صدا و سیما همه تلاش کنند.

وی با اشاره به افزایش درآمد دولت از طریق مالیات‌ها گفت:‌ بنا نداریم نرخ مالیات را افزایش دهیم، بلکه می‌خواهیم بخش‌هایی که تاکنون از پرداخت مالیات طفره رفته و اجتناب می‌کردند، با تکمیل سیستم اطلاعاتی‌ که داریم تحت‌الشمول قرار دهیم و با اخذ مالیات از این‌گونه افراد و برقراری عدالت مالیاتی، سعی کنیم درآمد بیشتری هم برای دولت تامین کنیم.

طیب‌نیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که برنامه‌های دولت برای اشتغال و تورم که این روزها دغدغه اصلی مردم است چیست، اظهار کرد: برنامه‌های ما برای مقابله با تورم و ایجاد اشتغال بسیار مفصل است. درباره تورم، انضباط پولی و مالی و کنترل منابع پایه پولی، جزو راهکارهای اصلی است که دولت دنبال می‌کند و در مورد ایجاد اشتغال نیز، تکیه اصلی ما در وهله اول بر این است که رشد اقتصادی را در کشور تسریع کنیم. وقتی تولید افزایش پیدا کند، زمینه برای اشتغال مولد فراهم می‌شود و دیگر این که ، باید به دنبال شیوه‌ها و روش‌هایی از تولید برویم که بتواند اشتغال بیشتری را برای جوانان فراهم کند.

متمم بودجه ۹۳ منتفی است

سخنگوی کمیسیون تلفیق با اعلام این‌که کلیات لایحه بودجه ۹۴ هفته آینده در کمیسیون تلفیق تصویب می‌شود، گفت: در سال جاری، متمم و اصلاحیه‌ای برای جبران کسری بودجه۹۳ ارائه نمی‌شود.

محمدمهدی مفتح در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به دستورکارهای این کمیسیون گفت: در دو جلسه گذشته، بررسی کلیات لایحه بودجه 94 در این کمیسیون آغاز شده است.وی افزود: نمایندگان دولت و نیز محمدباقر نوبخت و نمایندگانی از دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌های مجلس در جلسات کمیسیون تلفیق بودجه 94 حضور دارند که به این ترتیب کلیات لایحه بودجه مورد بررسی قرار می‌گیرد.سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 تصریح کرد: با توجه به رویکرد کمیسیون تلفیق بر تصویب بودجه‌ با کمترین اتکا به درآمدهای نفتی، تلاش می‌کنیم کلیات آن هفته آینده به تصویب برسد و سپس وارد جزئیات شویم.مفتح با بیان این‌که در سال جاری، متمم و اصلاحیه‌ای برای جبران کسری بودجه ارائه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: بودجه جاری امسال 211 هزار میلیارد تومان بود که در سال آینده به 224 هزار میلیارد تومان افزایش خواهد یافت، بنابراین، این موضوع نشان می‌دهد که لایحه از بُعد هزینه‌های جاری، به‌صورت انقباضی تدوین نشده و افزایش حقوق کارکنان نیز لحاظ شده است. وی البته مشخص نکرد که بررسی بودجه مبتنی بر نفت 40 دلاری خواهد بود یا 72 دلاری.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها