"محمد البرادعی" مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: فعالیتهای هستهای جمهوری اسلامی ایران نیازمند شفاف سازی و اعتمادسازی بیشتر است.
کد خبر: ۷۵۹۸۰

البرادعی قبل از ظهر دوشنبه طی سخنانی در اولین روز کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی در وین پایتخت اتریش اظهار داشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی طی دو سال و نیم گذشته در زمینه فعالیتهای هسته ای ایران و مطابقت آن با مقررات آژانس از جمله پیمان منع توسعه سلاحهای هسته -ای ، تحقیقات زیادی انجام داده است.
البرادعی افزود: از سال میلادی تاکنون ایران پیشرفت خوبی در اصلاح نقصها و کوتاهیهای خود داشته و آژانس بینالمللی انرژی اتمی قادر شده است که در موارد خاص برنامههای هستهای ایران را راست آزمایی کند.
وی در این زمینه به فعالیتهای غنیسازی لیزری ، مرکز یو.سی.اف اصفهان و نیروگاه آب سنگین اراک اشاره کرد.
البرادعی همچنین گفت: آژانس از نوامبر گذشته فعالیتهای خود را در بخش یافتن منشا آلودگی تجهیزات اتمی ایران و شفافسازی تاریخچه فعالیت سانتریفوژها در ایران متمرکز کرده و در زمینه منشا آلودگیها از کمکهای پاکستان بهره مند شده است.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی اظهار داشت: همانطور که در گزارش اوایل این ماه ذکر شد ، ایران در اجرای تعهدات خود بر اساس پیمان پادمان ها و پروتکل الحاقی از طریق ایجاد شرایط دسترسی به مواد هسته ای ، تاسیسات و مکانها ادامه داده ، اگر چه هنوز سووالات زیادی باقی است.
البرادعی با بیان اینکه از ایران اطلاعات بیشتری را خواستار شده است ، افزود : این یک مورد خاص راست آزمایی است که به شفاف سازی بیشتری نیاز دارد تا آژانس قادر به بازسازی تاریخچه فعالیتهای گذشته هستهای ایران شود و اعتمادسازی تحقق یابد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: شورای حکام در قطعنامه هایی از دسامبر تاکنون از ایران خواسته است تا به عنوان یک اقدام اعتمادساز به تعلیق داوطلبانه فعالیتهای غنیسازی و امور مرتبط با آن بپردازد.
البرادعی افزود : ایران از هشتم آگوست فعالیتهای مرکز "یو.سی.اف" اصفهان را تحت نظارت بازرسان آژانس از سر گرفت ، اما تعلیق سایر فعالیت های ایران به قوت خود باقی است.
البرادعی تاکید کرد : باز هم از ایران میخواهم که با آژانس و جامعه بینالمللی همکاری کند تا بتوان به صلح آمیز بودن فعالیتهای هستهای این کشور اطمینان حاصل کرد.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با تاکید بر اجرای کامل پیمان پادمانها در خاورمیانه اظهار داشت: خاورمیانه باید عاری از سلاحهای هسته ای باشد.
کنفرانس عمومی آژانس بینالمللی انرژی اتمی قبل از ظهر دوشنبه با قرائت پیام "کوفی عنان" دبیرکل سازمان ملل متحد و سخنان البرادعی افتتاح شد.این کنفرانس تا پایان روز جمعه ادامه مییابد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها