امروز 20 دی 1393 خورشیدی برابر با 18 ربیع الاول 1436 هجری و 10 ژانویه 2015 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۵۷۷۹۸
20 دی،  قتل امیرکبیر

هجری شمسی

20 دی 1230

میرزا محمدتقی خان امیرکبیر در کاشان به دستور "ناصرالدین شاه قاجار" به قتل رسید.

20 دی 1294

وزیرمختار انگلیس در تهران به دولت این کشور پیشنهاد کرد در مقابل نیروهای قزاق که بخش شمالی ایران را تحت کنترل دارند، نیروی مشابهی در جنوب ایران تحت هدایت فرماندهان انگلیسی تشکیل شود. وزارت خارجه بریتانیا در همان روز، با این درخواست موافقت کرد.

20 دی 1296

نظامیان روسیه، قصر شیرین را تصرف کردند.

20 دی 1314

حسن وثوق ـ وثوق‌الدوله ـ رئیس‌الوزرای اسبق به جای محمدعلی فروغی به ریاست فرهنگستان منصوب شد.

20 دی 1324

اولین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با حضور اکثر کشورهای جهان از جمله ایران در لندن افتتاح شد.

هجری قمری

18 ربیع الاول 1009

"سیدمحمد طباطبایی عاملی" محدث و محقق شیعه درگذشت. محمد بن علی بن حسین موسوی عاملی، ملقب به شمس الدین، دخترزاده‏ی شهید ثانی، عالمی فقیه، محدثی فاضل و محقق بود. وی نزد پدر و مقدس اردبیلی و دیگران درس آموخت. حاشیه‏ی استبصار، مدارکُ الاحکام و حاشیه‏ی روضَةُ البَهیَّه از جمله تصنیفات او می‏باشند. وفات این سید بزرگوار در جبل عامل روی داد.

میلادی

10 ژانویه 1653

اولین روزنامه خبری جهان به نام گازتا در شهر ونیز ایتالیا چاپ و منتشر شد. هر نسخه از این روزنامه به بهای یک گازتا برابر با واحد پول ونیز بود. از این رو به همین اسم موسوم شد. این واژه بعدها در کشورهایی که روزنامه در آنها منتشر می شد، متداول گردید و به تدریج لغت گازتا با واژه روزنامه مترادف شد.

10 ژانویه 1946

اولین جلسه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در لندن تشکیل شد. پس از جنگ جهانی اول، جامعه ملل به منظور حفظ صلح، داوری در مورد اختلاف کشورها و ترویج همکاری های بین المللی پدید آمد اما با وجود این جامعه بین المللی، جنگ جهانی دوم خونین تر و گسترده تر از جنگ جهانی اول رخ داد. بدین ترتیب تصمیم گرفته شد سازمانی قوی و جهانی برای حل معضلات و اختلافات بین کشورها ایجاد شود. از این رو منشور سازمان ملل متحد به امضا جندین کشور جهان رسید و اولین جلسه مجمع عمومی این سازمان در چنین روزی در لندن تشکیل شد. در حال حاضر مقر سازمان ملل متح در نیویورک است.

10 ژانویه 1963

ساعت الکترونیکی در سوئیس توسط دو صنعتگر اختراع شد. این دو صنعتگر پس از دوازده سال تلاش و وصل کردن صدها قطعه و ابزار دقیق موفق به اختراع ساعت الکترونیکی شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها