ایران زمین

وعده راه‌اندازی خط یک متروی اصفهان، پایان سال 95

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان وعده داد که خط یک مترو این شهر تا پایان سال 95 راه‌اندازی شود.
کد خبر: ۷۵۷۲۳۳

عملیات اجرایی خط شمالی جنوبی قطار شهری اصفهان به طول حدود ۲۰ کیلومتر و شامل ۲۱ ایستگاه از سال 1381 تاکنون در دست اجراست.

عبور از بافت کهن و نگرانی مستمر سازمان میراث فرهنگی و سازمان‌های مردم نهاد به جهت احتمال آسیب به بناهای تاریخی و نیز تنگناهای مالی و بودجه‌ای سبب شده است پروژه قطار شهری اصفهان در موعد مقرر به اتمام نرسد و به سبب اجرا در مناطق مرکزی و پرتردد شهر، معضلات فراوانی را برای شهروندان اصفهانی به بار آورد.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان در این باره گفت: پیشرفت فیزیکی خط یک (ایستگاه قدس تا ایستگاه صفه) متروی اصفهان در مجموع 80 درصد است.جواد شعرباف افزود: تمام تونل‌ها 100 درصد تکمیل شده و از مجموع 20 ایستگاه فقط دو ایستگاه امام حسین و انقلاب ناتمام مانده است.وی ادامه داد: در ایستگاه امام حسین(ع) مشکلات قبلی با میراث فرهنگی اصفهان وجود دارد که به این منظور کمیته مشترک متشکل از استانداری و شهرداری و میراث فرهنگی برای بررسی مشکلات خط یک متروی اصفهان تشکیل شده است.

مدیرعامل قطار شهری اصفهان افزود: قرارداد ما برای کاوش مجدد ایستگاه میدان انقلاب 200 میلیون تومان و برای ایستگاه امام حسین(ع) نیز 250 میلیون تومان است که این رقم تا 500 میلیون تومان نیز تخمین زده شده است.

وی یادآوری کرد: 9 کیلومتر از خط یک متروی اصفهان که از ایستگاه چمران تا ایستگاه قدس را شامل می‌شود آماده بهره‌برداری است و تا آخر سال 94 هم ادامه این خط از چهارراه تختی تا شهدا به بهره‌برداری می‌رسد.

شعرباف افزود: در مورد خط دوم نیز که 14 کیلومتر است به علت عبور از میدان امام و چهار باغ با حساسیت بیشتری روبه‌روست و نظر کارشناسان یونسکو در این زمینه رعایت شده است.وی با اشاره به این که برای مطالعه خط دو نیز 6 میلیارد تومان هزینه شده است، تصریح کرد: برای خط سوم مطالعات آغاز شده و احتمال دارد از سال 95 عملیات اجرایی آن آغاز شود که 8.8 کیلومتر طول مسیر این خط است./ ایرنا

تندباد، مدارس مشگین شهر را تعطیل کرد

ادامه تندباد در بیشتر شهرستان های استان اردبیل علاوه بر وارد آوردن خسارت‌هایی، موجب شد تا اداره کل آموزش و پرورش استان مدارس ابتدایی و پیش‌دبستانی را دیروز در شهرهای مشگین شهر، گرمی و لاهرود تعطیل اعلام کند.

این تندباد که سرعت آن در برخی از شهرستان‌های استان به صد کیلومتر در ساعت نیز رسیده است، باعث شکسته‌شدن آنتن‌های تلویزیونی، شاخه درختان، ریزش دیوار در شهرستان‌های اردبیل، مشگین‌شهر، نیر، سرعین و گرمی شد.

بیشترین خسارت های تندباد مربوط به شهرستان مشگین شهر است که در اثر آن روز گذشته یک مدرسه روستایی فروریخته و دو نفر مصدوم و راهی بیمارستان شدند.

گفته می‌شود در اثر فروریختن یک دیوار نیز دو نفر در این شهرستان مصدوم شده‌اند. همچنین تندباد پروازهای فرودگاه اردبیل را لغو کرد و احتمال اتفاق مشابه با توجه به تداوم تندباد وجود دارد.اداره کل هواشناسی اردبیل پیش‌بینی کرده است با ورود یک جبهه هوای سرد به استان، بارش برف در بسیاری از مناطق استان شروع شده و دمای هوا در دور روز آینده تا 25 درجه کاهش خواهد یافت./ ایرنا

اجرای طرح کنترل سیل و آبخیز داری در اراضی کشاورزی

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از اجرای طرح کنترل سیلاب و آبخوان‌داری در سطح 300 هزار هکتار از اراضی کشور در سال جاری خبر داد.

محمدحسین رفیعی، افزود: به همین میزان نیز طرح‌های آبخیزداری در کشور انجام شده است که پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها بیش از 50 درصد است.

وی با اشاره به اختصاص حدود 350 میلیارد ریال اعتبار ملی برای اجرای این طرح‌ها گفت: برای توسعه این طرح‌ها، اعتبارات این بخش در سال آینده باید حداقل به دو برابر افزایش یابد.

رفیعی به تاثیر اجرای یکپارچه این طرح‌ها اشاره کرد وافزود: اجرای بخشی از طرح و رها کردن باقی طرح به دلیل مشکلات اعتباری و موکول کردن ادامه آن به زمان دیگر، موجب دور شدن از اهداف اصلی طرح می‌شود و موثر نخواهد بود.وی مهم‌ترین هدف اجرای این طرح‌ها را تغذیه سفره‌های زیرزمینی و جلوگیری از آثار مخرب سیلاب‌ها و بهره‌برداری مطلوب از آن دانست و گفت: به طور متوسط با اجرای این طرح‌ها در هر هکتار 500 مترمکعب آب به سفره‌های زیرزمینی تزریق می‌شود.

رفیعی اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان داری را برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی صددرصد موفقیت‌آمیز خواند و تاکید کرد: هدف از اجرای این طرح‌ها ضمن جلوگیری از سرعت مخرب سیلاب‌ها، بهره‌برداری مطلوب از این آب‌هاست./ ایرنا

افزایش سرانه سهمیه آرد عشایر

مشاور مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: این شرکت در تلاش است سرانه آرد ماهانه عشایر را در آینده‌ای نزدیک افزایش دهد.

جعفر علیپور بهزادی در سفر به شهرکرد، جمعیت عشایر کشور را بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر دانست و افزود: این قشر وابستگی بالایی به مصرف نان دارند و این ماده غذایی قوت اصلی آنان را تشکیل می‌دهد.

وی بااشاره به این‌که افزایش سرانه آرد ماهانه عشایر دو کیلوگرم خواهد بود، اظهار کرد: در دولت یازدهم سهمیه آرد ماهانه عشایر از 7.5 کیلوگرم به ده کیلوگرم در ماه رسید و هم‌اکنون شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران افزایش این سرانه را تا 12 کیلوگرم در دستور کار دارد.

علیپور، گندم، روغن، شکر و برنج را از کالاهای استراتژیک دانست و بیان کرد: برای تامین نیاز مردم به این کالاهای اساسی، امسال گندم مورد نیاز کشور برای هفت ماه و برنج و روغن و شکر برای نیاز سه ماه ذخیره‌سازی شده است.وی افزود: گندم به میزان هفت میلیون تن و برنج، روغن و شکر هر یک به میزان 300 هزار تن هم‌اکنون در سیلوها و انبارهای کشور ذخیره‌سازی شده است.‌/‌ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها