ورودی زندان‌ها، سالانه 600 هزار نفر

رئیس سازمان زندان‌های کشور گفت: سالانه بیش از 600 هزار نفر وارد زندان‌های کشور می‌شوند که بخشی از آنها کمتر از یک ماه در زندان می‌مانند.
کد خبر: ۷۵۵۶۵۴

به گزارش مهر، اصغر جهانگیر با تاکید بر این که صدور حکم زندان برای مجرمان عمد و غیرعمد باید مد نظر قضات دادگستری باشد، از اقامت کوتاه مدت زندانیان در زندان‌ها انتقاد کرد و افزود: زمانی که یک زندانی در مدت کوتاه چند روزه از زندان آزاد می‌شود این اتفاق از ضروری نبودن حضور او در زندان حکایت می‌کند که این حرکت علاوه بر تحمیل هزینه‌های فراوان برای زندان، مشکل بعد از خروج از زندان نیز برای آنها ایجاد می‌کند.

وی یادآور شد: هم‌اکنون بیش از 7000 نفر به دلیل بدهکاری دیه در زندان‌های کشور حضور دارند، در حالی که بیش از 25 درصد زندانیان کشور نیز تحت قرار هستند و این از بابت هزینه‌ها فشار زیادی بر زندان‌ها وارد می‌کند.

رئیس سازمان زندان‌های کشور با اشاره به این که باید به مباحث پیشگیرانه توجه ویژه داشته باشیم، گفت: زمانی که در جامعه ثبت یک شرکت هزینه‌ای کمتر از خوردن یک دست چلوکباب دارد و از طرفی فعالیت این مراکز نیز واقعی نیست باید در انتظار کلاهبرداری نیز بود. در واقع زمانی که حجم زیادی از کلاهبرداری‌ها به دلیل فعالیت غیررسمی این گونه مراکز است و هیچ‌کس به دنبال کشف آن نمی‌رود باید انتظار ادامه این جرم را داشته باشیم.وی با بیان این که سازمان زندان‌ها سه وظیفه دارد، توضیح داد: اجرا و اقدام، حمایت و مراقبت بعد از خروج از جمله وظایف سازمان زندان‌های کشور است، اما وقتی مکانی برای خوابیدن زندانی وجود ندارد چگونه انتظار می‌رود فعالیت‌های فرهنگی به طور کامل اجرا شود.

به گفته وی، ظرفیت زندان‌های کشور 80 تا 118 هزار نفر است در حالی که امروز 220 هزار نفر در زندان اقامت دارند.

جهانگیر ادامه داد: اکنون 192 انجمن حمایت از خانواده زندانیان در کشور مشغول به کار هستند که به دلیل نداشتن اعتبارات مناسب نمی‌توانند فعالیت مطلوبی داشته باشند. این در شرایطی است که 50 درصد از زندانیان مرد و 40 درصد از زندانیان زن از خانواده طرد شده‌اند و باید فکری هم برای بهبود این وضع کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها