تبلیغات دروغین درباره تاثیر جادویی انواع فرآورده‌های سلامت‌محور در حال گسترش است

دروغ‌می‌گویند؛ پول پارو می‌کنند

لازمه با سواد شدن، یادگیری خواندن و نوشتن از طریق آموزش است. بی‌شک سوادآموزی از کودکی باید شکل بگیرد تا بیشترین اثربخشی را در روند زندگی اجتماعی فرد داشته باشد. حالا اگر منظور از سواد، آگاهی یافتن از اصول ضروری برای حفظ سلامت باشد، آموزش از چه مقطعی و چگونه باید شکل بگیرد تا اثرات مثبتش را در زندگی فرد از تولد تا مرگ به جا بگذارد.
کد خبر: ۷۵۴۸۴۲
آموزش، محور اصلی توسعه بهداشت و سلامت

سلامت مقوله‌ای چند وجهی است که به طور مستقیم به روش زندگی ما از کودکی تا کهنسالی باز می‌گردد و زندگی، فعالیت و تمام روابط ما را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

اهمیت این مساله تا آنجاست که معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته به خبرگزاری‌ها گفته است ۸۰ درصد بیماری‌های قلبی، یک‌سوم سرطان‌ها و ۹۰ درصد موارد ابتلا به دیابت با آموزش مردم و خودمراقبتی قابل پیشگیری است.

چنین آمارهایی گرچه کمتر اجرایی می‌شود، اما با آموزش افراد برای پیشگیری و خود مراقبتی از ابتلا به بیماری‌ و گذر از آن می‌تواند به سطح راضی کننده‌ای نزدیک شود، اما پرسشی که در گفته‌های مسئولان بهداشت و سلامت کشور هیچ گاه بدرستی پاسخ داده نمی‌شود، آن است که آموزش سلامت و خودمراقبتی از سوی مسئولان و ارگان‌های دولتی تا چه اندازه به طور موثر و هدفمند صورت گرفته و می‌گیرد؟

آموزش خودمراقبتی مساله‌ای نیست که بسرعت و بدون همکاری و مشارکت همه نهادهای دولتی و خصوصی و خود افراد اتفاق بیفتد؛ یعنی برای کنترل و کاهش سیر پیشرونده بیماری‌ها و عوارضی که کیفیت زندگی مردم ما را بشدت تحت تاثیر خود قرار داده، راهی بجز همکاری برنامه‌ریزی شده، هماهنگ و منسجم میان ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی و در راس آنها وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در کنار رسانه‌ها و شهروندان وجود ندارد.

گرچه این ضرورت‌ها به هیچ وجه نقش اصلاح الگوی زندگی از کودکی تا کهنسالی را بر محور تغذیه سالم، داشتن تحرک منظم، مصرف نکردن دخانیات و دوری از استرس نفی نمی‌کند، اما این اصلاحات هرگز بدون برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری، آموزش و آگاهی‌بخشی موثر و برنامه‌ریزی شده از سوی تمام مسئولان مستقیم و غیرمستقیم نظام سلامت اتفاق نخواهد افتاد.

پونه شیرازی - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها