در حالی که هر روز در کشور لزوم بیشتری برای ساماندهی کسب‌وکارهای اینترنتی احساس می‌شود، بررسی‌های گزارشگر ضمیمه چمدان جام‌جم، از رونق کسب‌وکار سودجویانه «احتکار دامین» برای کسب درآمدهای هنگفت در فضای مجازی حکایت دارد.
کد خبر: ۷۵۴۷۸۸

کاربران حرفه‌ای و حتی معمولی اینترنت، با واژه «دامین» یا همان دامنه‌های اینترنتی بیگانه نیستند. هر سایت در دنیای اینترنت یک آدرس مخصوص به خود دارد که آن را دامنه یا Domain می‌نامند. اولین گام راه‌اندازی یک سایت، ثبت آدرس آن در اینترنت است و در این فرآیند است که این روزها بعضی افراد سودجو یا همان محتکران دامین اقدام به راه‌اندازی کسب‌وکاری پرسود کرده‌اند.

اما ماجرا چیست؟ باتوجه به گسترش روزانه کسب و‌کارها در فضای مجازی و تمایل افراد، گروه‌ها، شرکت‌ها و... به داشتن سایت‌های اختصاصی، روزبه‌روز دامین‌های مختلفی توسط کاربران به ثبت می‌رسد و به این ترتیب خیلی از کلمات عمومی یا کلماتی با تعداد واژه‌های کم دیگر برای ثبت در دسترس کاربران نیست. با این حال ولی در باره اسامی خاص یا مثلا کلمات بی‌معنا همچون برخی حروف اختصاری وضع متفاوت است؛ یعنی مثلا اگر نام محصول یا برند خاصی تحت مالکیت شما باشد و بخواهید همنام آن سایتی برای خودتان راه‌اندازی کنید، طبیعی است که نباید دامنه مربوط توسط دیگران اشغال شده باشد، اما گاهی اوقات، در کمال ناباوری با جستجوی این نام‌ها نیز مشاهده می‌کنید، عده‌ای پیشدستی کرده‌اند و دامنه را به ثبت رسانده‌اند؛ اما آیا این افراد مثل شما باتوجه به نیازشان دامنه مربوط را به ثبت رسانده‌اند؟ در بسیاری از موارد پاسخ منفی است ، زیرا بسیاری از دامنه‌ها بخصوص دامنه‌های ملی متعلق به کشور ایران (دارای پسوند آی‌آر) دارای سایت فعالی نیست اما امکان ثبت آنها نیز وجود ندارد. این محدودیت در ثبت نیز دلیلی ندارد جز فعالیت افرادی سودجو که با ثبت دامنه و احتکار کردن آن، قصد دارند آن را به قیمتی بسیار بالاتر از قیمت اولیه به فروش برسانند.

در حالی که قیمت یک دامین دارای پسوند آی‌آر برای یک سال حدود 4500 تومان است، محتکران دامین، گاهی مبالغ میلیونی برای بعضی آدرس‌ها درخواست می‌کنند. یک گشت سرانگشتی در سایت‌های مربوط به فروش دامنه‌های خاص، پرده از رقم‌های عجیب‌وغریبی بر می‌دارد که این روزها برای خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی رد و بدل می‌شود.

برای اطلاع از چند وچون این کسب‌وکار نوپا اما پررونق، صفحات 8 و 9 ضمیمه امروز چمدان را بخوانید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها