گزارش جام‌جم از اوضاع خرید و فروش دامنه‌های اینترنتی در کشور

داد و ستد بی‌ضابطه در دنیای دیجیتال

ساخت وب سایت امروزه از عهده خیلی‌ها برمی‌آید و وب‌سایت‌ها به ابزاری حیاتی در تجارت تبدیل شده‌اند. با این حال اما مهمتر از خود وبه سایت، دامنه اینترنتی یا همان نشانی‌ است که افراد از سراسر جهان به سایت شما دسترسی دارند.
کد خبر: ۷۵۵۲۷۷
گران‌ترین دامنه‌های جهان

دامنه‌ها در محبوبیت وب سایت‌ها اهمیتی باورنکردنی دارند، گویا بودن، کوتاه‌ بودن، راحتی در به‌خاطرسپاری و بسیاری از ویژگی‌های دیگر باعث می‌شوند نام‌های دامنه در موفقیت و محبوبیت یک وب‌سایت و بالارفتن تعداد بازدیدکنندگان و مخاطبان آن اثری باورنکردنی به ‌جا بگذارند. از این رو جای شگفتی نیست اگر بدانید تمامی بهترین نام‌های دامنه توسط شرکت‌های ثروتمند جهان تصاحب شده‌اند، و قیمت‌های گزافی بابت آنها که معمولا فراتر از یک واژه نیستند، پرداخت شده‌است. خرید و فروش نام‌های دامنه یک تجارتی میلیون دلاری در جهان است، از همین رو دیدن قیمت‌هایی که بر سر خرید و مالکیت یک یا چند واژه پرداخت می‌شود، خالی از لطف نخواهد‌ بود.

براساس اطلاعاتی که تاکنون از مبالغ خرید و فروش نام‌های دامنه به‌ثبت رسیده، یکی از گران‌قیمت‌ترین نام‌های دامنه ملی که تاکنون به‌فروش رسیده، دامنه korea.com است که در سال 2000 به قیمت پنج میلیون دلار به فروش رسید، دامنه دیگری که با قیمتی مشابه توسط شرکتی به‌نام WashingtonVC خریداری شده، SEO.com است که در سال 2007 خریداری شد. به بیانی دیگر هریک از این نام‌ها به قیمت 17 میلیارد و 800 میلیون تومان (با احتساب قیمت 3560 تومانی دلار) به فروش رسیده‌اند: مجموعا 35میلیارد و 600 میلیون تومان.

دامنه گرانقیمت بعدی مخصوص کودکان است، نامی که توسط فروشگاه اسباب‌بازی ToysRUS در سال 2009 و به قیمت 1/5 میلیون دلار، برابر 18 میلیارد و 156 میلیون تومان خریداری شد، مبلغی که در ازای نامی دو بخشی، Toy.com پرداخت شده‌ است.

در سال‌های 2003 و 2010 دو شرکت بزرگ قمار برای کسب ‌و کار غیراخلاقی‌شان، دو دامنه مرتبط به قیمت هر یک 5/5 دلار خریداری کردند، مجموعا مبلغی برابر 39 میلیارد و 160 میلیون تومان. تاکنون مجموع مبلغی که صرف خرید این نام‌های دامنه شده‌است، بیشتر از تولید ناخالص داخلی کشورهایی مانند افغانستان، قبرس، تانزانیا، ساحل عاج، کامرون و بحرین در سال 2010 است.

در سال 2004 یک دامنه مرتبط با نوعی نوشیدنی الکلی، با قیمت هفت میلیون دلار فروخته شد. دامنه‌های بعدی که با قیمت‌هایی گزاف به فروش رسیده‌اند Business.com و Diamond.com هستند که در میان 15 دامنه گران‌قیمت جهان رتبه هفتم و هشتم را به خود اختصاص داده‌اند و هریک به قیمت 5/7 میلیون دلار به فروش رسیده‌اند، به تومان برابر 26میلیارد و 700 میلیون.

دامنه بعدی برای بسیاری شناخته شده است، Fb.com که در سال 2010 توسط غول شبکه‌های اجتماعی، فیس‌بوک به قیمت 30 میلیارد و 260 میلیون تومان خریداری شد تا از نام تجاری خود محافظت کند. رتبه ششم به دامنه یکی از وب‌سایت‌های غیر اخلاقی اختصاص دارد که در سال 2007 به قیمت 33 میلیارد و 820 میلیون تومان، برابر 5/9 میلیون دلار خریداری شد.

یکی از دور از ذهن‌ترین و ناشناخته‌ترین دامنه‌های گران‌ قیمت جهان به یک شرکت خدمات مالی اختصاص دارد، دامنه Fund.com که در سال 2008 به قیمت 9 میلیون و 990 هزار دلار به فروش رسید، برابر 35 میلیارد و 564 میلیون تومان، رقمی که می‌توان با آن حقوق یک ماه بیش از 44 هزار کارگر را در ایران پرداخت کرد.

چهارمین نام دامنه گران قیمت جهان در سال 2001 «در حدود» 11 میلیون دلار فروخته شد، ظاهرا خریدار خوشبخت این دامنه خود از مبلغ دقیقی که بابت خریداری وب سایت Hotels.com داده‌است اطلاعی ندارد زیرا در مصاحبه‌ای که با BBC انجام داد گفت که درست به یاد نمی‌آورد... شاید یک میلیون کمتر یا بیشتر! 39 میلیارد و 160 میلیون تومان، شاید یک‌میلیارد کمتر یا بیشتر.

سومین دامنه گران جهان نیز که باز مرتبط با سایت‌های غیراخلاقی است، در سال 2010 با قیمت باورنکردنی 13 میلیون دلار به فروش رسید. این دامنه زمانی گران قیمت‌ترین دامنه‌ای بود که به فروش رسیده بود. با تبدیل آن به تومان به رقم 46 میلیارد و 628 میلیون خواهید رسید.

PrivateJet.com دومین دامنه ارزشمند جهان است، دلیل آن نیز روشن است، اتیکت 30 میلیون 18 هزار دلاری‌اش؛ و اما گران‌قیمت‌ترین دامنه‌ای که تاکنون به فروش رسید‌ه‌است نه به وب‌سایت‌های غیر اخلاقی تعلق دارد و نه قمار، دامنه VacationRentals.com که به یک وب‌سایت ویژه اجاره خانه و ویلا اختصاص دارد در سال 2007 به قیمت 35 میلیون دلار به فروش رسید، جالب‌تر این که این 124 میلیارد و 460 میلیون تومان تنها به این خاطر پرداخت شده‌است تا شرکتی دیگر نتواند به آن دسترسی پیدا کند.

سمیرا مصطفی‌نژاد / چمدان (ضمیمه آخر هفته روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها