نشریه آمریکایی آتلانتیک با ارائه تحلیلی در باره لزوم تنش زدایی میان امریکا و ایران نوشت: نخست وزیر اسرائیل به نوعی، یک دسیسه چین مصمم محسوب می شود، ولی آنها در نهایت قادر نخواهند بود که شاخه اجرایی آمریکا را از غنیمت شمردن یک فرصت دیپلماتیک که در هر قرن فقط چند بار روی می دهد، مانع شوند. قطع نظر از نتیجه مذاکرات طولانی مدت بر سر برنامه هسته ای ایران، منافع اسرائیل نمی تواند سد راه گرمی روابط میان ایران و امریکا در سالهای آتی در زمان رئیس جمهور کنونی یا بعدی شود.
کد خبر: ۷۵۴۵۸۲
چرا آمریکا به دنبال روابط با ایران است

ایران و امریکا می توانند به طور بالقوه در کنار یکدیگر برای حفظ قدرت سیاسی علوی های حاکم بر سوریه حتی در صورت برکناری رئیس جمهوربشار اسد از قدرت همکاری کنند. ایران همچنین می تواند با ایجاد آرامش در افغانستان همسایه بعد از خروج امریکا از آن، نقش سپر را در برابر عوامل پاکستانی و سعودی هوادار طالبان ایفا کند. ارتش امریکا پیش از این نیز به صورت مخفی از مداخله ایران در افغانستان استقبال کرده است.

همه این موارد درجهت منافع ایران و البته امریکا خواهد بود. اگرچه ممکن است ایران برخی از این موارد را خود انجام دهد، ولی انجام آنها در هماهنگی با امریکا به طور قابل توجه ای به ایجاد ثبات درمنطقه بزرگ خاورمیانه کمک خواهد کرد.

پایان خصومت ما با ایران به معنای دورساختن متحدان خود در عربستان، مصر، خلیج فارس و نقاط دیگر نیست. در واقع، ما باید برای ایجاد اطمینان در میان آنها تلاش کنیم. من روش جایگزین کردن ائتلاف ها را پیشنهاد نمی دهم، بلکه اگر تنش زدایی با ایران به درستی انجام شود، روابط ما با کشورهای سنی مذهب به مخاطره نخواهد افتاد و باعث می شود که آنها به متحدانی صادق تر از گذشته تبدیل شوند. رژیم های دیکتاتور سنی مذهب در مصر و عربستان سعودی دهها سال است که اتحاد نظامی خود با امریکا را امری قطعی تلقی کرده اند، اگرچه فضای نفرت آلودی را به وجود آورده اند که به تولید تروریست های عامل حملات یازدهم سپتامبر انجامید. در مورد نیروهای جهادی سنی مذهب نیز باید گفت که آنها دشمنان سوگند خورده ما هستند که باید ازطریق ترکیبی از حملات نظامی، حمایت از میانه روهای سنی مذهب (در هر نقطه ای که یافت شوند) و از طریق دیپلماسی خلاق (از نوعی که مصالحه با ایران می تواند نماد آن باشد) به مبارزه با آنها ادامه دهیم.

تنش زدایی میان امریکا و ایران در پشت سر خود یک نیروی فرهنگی را به دنبال دارد. ایران شیعه مذهب دموکراتیک و بسیار پیشرفته تر ، روشنفکرتر از عربستان سعودی متحجر، وهابی و دچار انزوای فرهنگی است. امریکایی ها در تهران آسودگی بسیار بیشتری نسبت به ریاض احساس خواهند کرد.

ایران همانند عربستان سعودی یک سازه مصنوعی نیست: هزاران سال است که یک کشور قدرتمند پارسی در فلات ایران وجود داشته است. اگر درواقع, منطقه شرق مدیترانه وارد یک دوره چند ده ساله خیزش خشونت بار شود، امکان تضعیف و فروپاشی عربستان بسیار بیشتر از ایران خواهد بود.

فضاسازی بی بی سی در باره حادثه پاکدشت ورامین

تلویزیون بی بی سی با فضاسازی علیه ایران در باره مهاجران افغانی گفت: در کابل عده ای از شهروندان علیه رفتار دولت ایران با مهاجران افغان راهپیمایی کردند آنها در نزدیکی سفارت ایران در کابل از تهران خواستند که به حقوق مهاجران احترام گذارند رضا بهرامی سفیر ایران به رسانه های افغانستان گفته است که بدرفتاری با مهاجران، سیاست کلی دولتش نیست.

ایران پس از پاکستان، بزرگترین پذیرای مهاجران افغان برای سال ها بوده است صدها هزار افغانی که در ایران متولد و بزرگ شدند، اخیرا در مدرسه پاکدشت ورامین معلمی برای تنبیه چهار دانش آموز افغان آنها را مجبور کرد که دست شان را در توالت فرو ببرند.

یک دیپلمات ایرانی در افغانستان در گفتگو با شبکه طلوع افغانستان گفت: ممکن اتفاقات نامناسبی افتاده باشد وقتی با یک جمعیت بیش از دو میلیون نفر سر و کار دارید بعضی اتفاقات اجتناب ناپذیر ممکن باشد. انگیزه سفر به ایران، ‌در شرایط فعلی، سال هاست صرفا اقتصادی است و ما تلاش می کنیم با کمک دولت افغانستان، این موضوع را ساماندهی کنیم.

گزارشگر بی بی سی افزود: سازماندهی بیش از دو میلیون مهاجر افغان که ایران را خانه دوم می دانند و تمایلی به بازگشت به کشور در حال جنگ خود ندارند، آسان نیست دولت افغانستان هم با وجود میلیاردها دلار کمک جهانی هنوز نتوانسته است زمینه ای را فراهم کند که بیش از پنج میلیون شهروند مهاجرش به بازگشت به وطن دلگرم شوند.

تبلیغات انتخاباتی نتانیاهو با شعار علیه ایران

همانند رویه سال های اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی برای تبلیغات انتخاباتی خود ایران را دستاویز قرار داده است و برای جلب رای افکار عمومی، آنها را از ایران می ترساند.

به گزارش سایت دیپلماسی ایرانی، این بار نه موضوع هسته ای، که البته آن هم در اظهارات تبلیغاتی اش نمود دارد، بلکه مسلح کردن کرانه باختری توسط ایران محور تبلیغات انتخاباتی او است.

به گزارش روزنامه الاخبار، چاپ بیروت، وی با همین بهانه به حکومت خودگردان فلسطینی حمله کرد و از این که طرح اعلام کشور مستقل فلسطینی را برای رای گیری به شورای امنیت سازمان ملل برده است، انتقاد کرد و آن را خلاف مصالح اسرائیل دانست.

نتانیاهو در ادامه به اظهارات صلاح زواوی، سفیر حکومت خودگردان فلسطینی در تهران اشاره کرد و گفت: «وی به شدت توصیه های رهبر انقلاب ایران در مورد تقویت تسلیحاتی فلسطینیان در کرانه باختری را دنبال می کند.»

نخست وزیر رژیم صهیونیستی سپس به انتقاد از اظهارات سفیر فلسطین در تهران پرداخت و گفت: «سفیر فلسطین حکومت صهیونیستی را غده سرطانی توصیف کرده و گفته است که باید فورا و بی درنگ برای نابودی آن تلاش کرد. کسی که این اظهارات را بیان کرده از اعضای حماس نیست بلکه سفیر حکومت خودگردان فلسطینی در تهران است.»

روابط نزدیک اهل سنت عراق با ایران

خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق به تهران رفته و با حسین دهقان، همتای ایرانی خود دیدار و گفت وگو کرده است. از آن جا که العبیدی چهره ای سنی است، سفر او به تهران بسیار مورد توجه رسانه های عربی قرار گرفته است. از جمله روزنامه العرب، چاپ لندن که مواضعش بسیار نزدیک به عربستان سعودی است، این سفر را تلاش های تازه جریان سنی برای نزدیکی به ایران دانسته و نوشته است که این نشان می دهد سنی ها نیز دریافته اند که باید خود را به ایران نزدیک کنند.

به نوشته العرب به رغم تناقض روشن در مصالح و نقش سنی ها با نفوذ ایران در عراق اما سنی هایی که می گویند در داخل حکومت عراق در تنگنای شدید هستند، چاره ای نمی بینند جز این که آنها نیز ایران را قبله خود بدانند.

به اعتقاد ناظران روزنامه العرب، چهره های معتدل سنی عراقی نزدیکی به ایران را به سود مصالح کشورشان می دانند ولی تاکید می کنند که این نزدیکی باید کاملا مطالعه شده و مطابق با روابط عراق با کشورهای پیرامونی اش باشد.

نزدیک به 10 روز پیش نیز سلیم الجبوری، رئیس مجلس عراق که او نیز از اهل تسنن است به ایران سفر کرده بود و با مقام های ارشد ایرانی دیدارهای مفصلی انجام داده بود. چند روز قبل از سفر او به ایران هیئتی از سوی رهبران عشایر اهل تسنن نیز به تهران آمده بودند و با مقام های ایرانی دیدارهای مفصلی انجام داده بودند .

روسیه، آمریکا را تهدید کرد

روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز امروز در پایگاه اینترنتی خود در مقاله ای به قلم پاول ریشتر نوشت روسیه هشدار داد در واکنش به ادامه تحریم های آمریکا، ممکن است همکاری خود را با واشنگتن در مورد ایران و سوریه متوقف کند.

یک روز پس از آن که دولت باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا تازه ترین مجازات های خود را بر ضد روسیه اعلام کرد، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت این تحریم ها چشم انداز همکاری های دوجانبه را برای حل مشکلات مربوط به برنامه هسته ای ایران، بحران سوریه و دیگر مشکلات حاد بین المللی متزلزل کرده است.

وی در بیانیه ای افزود: همانطور که واشنگتن پیش از این نیز شاهد بوده است، ما این اقدامات غیردوستانه را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت.

در ادامه این مقاله آمده است مسکو همچنان به همکاری خود با دولت اوباما در مذاکرات هسته ای ایران ادامه داده است. اما روسیه می تواند اهداف آمریکا را در مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی نقش بر آب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها