دکتر احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه: من اطمینان دارم سال 2015 سال پایان بحران سوریه است

امیدها برای پایان بحران سوریه قوت می‌گیرد

این روزها خبرهای امیدوارکننده‌ای از سوریه می‌رسد. از یک سو مفتی اعظم سوریه می‌گوید سال آینده میلادی سال پایان بحران سوریه خواهد بود و از سوی دیگر با میانجیگری روسیه یک بار دیگر دولت و نماینده مخالفان می‌روند تا بزودی گفت‌وگوهای مشترکی را شروع کنند. در این میان خبرهای دیگری حاکی از پیروزی‌های دیپلماتیک سوریه است که بازگشایی سفارت سوریه در کویت یکی از نشانه‌های بارز آن بود.
کد خبر: ۷۵۴۲۹۵

به گزارش جام‌جم و به نقل از خبرگزاری سوریه «سانا»، دکتر احمد بدرالدین حسون، مفتی اعظم سوریه در دیدار با کمیته راهنمایی وارشاد مجلس الشعب گفت: «من اطمینان دارم سال 2015 سال پایان بحران سوریه به یاری خداوند بوده و سوریه دوباره به تفکر عربی و فرهنگ عربی خود بازگشته و روابطش را با همه ملت‌ها از سر می‌گیرد. سوریه ثابت کرد می‌توان با تفکر طایفه‌گرایی و تکفیری مبارزه کرد و در برابر تمام تهدیدهای نظامی ایستادگی نمود». وی درعین حال تاکید کرد «گفتمان دینی باید علاوه بر عبادات مبتنی بر اخلاقیات بوده و حامل پیام تسامح و صلح با همگان باشد». حسون درباره احتمال از سرگرفته شدن گفت‌وگوهای سوری – سوری برای حل بحران این کشور که قرار است در مسکو برگزار شود، گفت: ما از همان ابتدای کار خواستار حل بحران از طریق گفت‌وگو بودیم و آمادگی آن را داریم که در یک گفت‌وگوی مثمر وجدی شرکت کنیم. وی درعین حال ابراز امیدواری کرد طرف‌هایی که برای گفت‌وگو به مسکو می‌روند حسن نیت داشته باشند و فقط برای نفس گفت‌وگو در آنجا حاضر نشوند.

به گزارش ایرنا، یک منبع دیپلمات عرب در مسکو در گفت‌وگو با روزنامه سوری الوطن فاش کرد: نشست نمایندگان دولت و مخالفان سوریه در بیست و ششم ماه آینده میلادی (ششم بهمن) به مدت چهار روز در مسکو برگزار خواهد شد. درهمین رابطه شماری از نمایندگان جریان‌های مخالف سوریه بنابر دعوت انجام گرفته از سوی روسیه در بیست و ششم ژانویه (ششم بهمن) با نمایندگان دولت سوریه گردهم خواهند آمد. دو طرف در این نشست بدون هر گونه دخالت خارجی نقاط اشتراک و اختلاف میان خود را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد و این دیدار با مدیریت مستقل روسیه برگزار خواهد شد.

گفته می‌شود حدود 40 نفر به نمایندگی از سوی جریان‌های مخالف و نهادهای جامعه مدنی و روحانیون و افراد مستقل سوری در این نشست حضور خواهند داشت و این نشست بر اساس توافق به عمل آمده در بیانیه ژنو بدون استثنا تمامی اقشار ملت سوریه را در برخواهد گرفت. وزارت خارجه سوریه یکشنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای مشارکت خود را در نشست مسکو مورد تاکید قرار داد. درهمین رابطه دولت ترکیه با استقبال از ابتکار عمل روسیه برای از سرگیری مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به بحران سوریه و تاکید بر این‌که گذار سیاسی یک الزام است با این ادعا که نظام اسد مشروعیت خود را از دست داده، ائتلاف مخالفان را نماینده قانونی ملت سوریه دانست. روسیه در نظر دارد تا اواخر ژانویه میزبان هیات‌های اپوزیسیون سوریه باشد و احتمالاپس از آن نمایندگان دولت دمشق به مسکو سفر می‌کنند تا احتمالا دیداری دوجانبه داشته باشند.

اوضاع شهرهاآرام است

منابع خبری از داخل سوریه نیز می‌گویند اوضاع شهرهایی که بتازگی از دست گروه‌های تکفیری پس گرفته شده آرام است و مردم به کسب و کار خود مشغول شده اند . به گزارش شبکه تلویزیونی الاخباریه سوریه، اهالی شهر مرزی « کسب » که اخیرا از گروه‌های تروریستی آزاد شد به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند و بر پایداری و مقاومت در شهر خود تاکید می‌کنند. یکی از اهالی شهر می‌گوید: خدا را شکر، با کمک ارتش اوضاع بسیار خوب است. این شهر وطن ماست. شهروند دیگری گفته است: ما و اجداد ما از هزار سال پیش اینجا بوده‌ایم، چگونه اینجا را ترک کنیم. اینجا را ترک نمی‌کنیم و به پایداری و مقاومت خود ادامه می‌دهیم، هر اتفاقی هم می‌خواهد بیفتد.

چندی پیش نیز شبکه تلویزیونی المیادین با ارائه گزارشی از اوضاع شهر لاذقیه گفت: مردم در مناطق ساحلی سوریه به دور از درگیری‌هایی که در دیگر مناطق اطراف آن جریان دارد، به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند. رفت و آمد مردم در خیابان‌ها و بازارهای این شهر عادی است و کسب و کار به صورت طبیعی ادامه دارد. یکی از اهالی لاذقیه به این شبکه گفت: به یاری خدا اوضاع خوب است. گاهی اوقات مشکلاتی وجود دارد اما به طور کلی اوضاع خوب است.

پیروزی دیپلماتیک سوریه

بازگشایی سفارت سوریه در برخی از کشورهای عرب ازجمله کویت که دو روز پیش بعد از 20 ماه تعطیلی انجام شد از سوی تحلیلگران سیاسی به عنوان یک پیروزی بزرگ دیپلماتیک برای سوریه معرفی گردید. عبدالباری عطوان، نویسنده مشهور عرب و سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مقاله‌ای در خصوص بازگشایی سفارت سوریه در کویت نوشت: این نشان می‌دهد که سیاست کشورهای مخالف سوریه بویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در باره سوریه با شکست مواجه شده است.

عطوان افزود: طی چند سال اخیر بسیاری از کشورها، از جمله کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تصور می‌کردند که نظام سوریه طی چند هفته نخست از هم فرو می‌پاشد و به همین دلیل عضویت سوریه در اتحادیه عرب را به حالت تعلیق در آورده و کرسی آن را به مخالفان دولت سوریه دادند، اما زمان نشان داد این نظام سرنگون شدنی نیست و هیچ تصوری هم وجود ندارد که حداقل در کوتاه‌مدت یا میان مدت نیز نظام سوریه سقوط کند.

در یک خبر دیگر اعلام شد جمعی از مردم تونس با برگزاری تجمعی در مقابل وزارت امورخارجه این کشور، ضمن محکوم کردن سیاست‌های دولت منصف المرزوقی در قبال سوریه، خواستار ازسرگیری روابط این کشور با سوریه شدند. درهمین رابطه وزیر امورخارجه تونس نیز با ابراز تعجب از رقم بالای تروریست‌های تونسی در سوریه و عراق، اعلام کرد کشورش تاکنون شبکه‌های زیادی را که جذب نیروی مسلح می‌کردند، از بین برده است. خبرگزاری سانا نیز در گزارشی اعلام کرد 2000 تونسی که برای انجام عملیات تروریستی به سوریه آمده بودند درحال بازگشت به کشورشان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها