لاریجانی: بحران امنیتی منطقه از مهم‌ترین دغدغه‌های ایران است

رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان در آخرین بخش از سفر منطقه‌ای خود دیروز به عراق رفت و با علما و مراجع نجف دیدار و گفت‌وگو کرد؛ لاریجانی امروز هم با مسئولان عراقی در بغداد دیدار می‌کند.
کد خبر: ۷۵۱۹۷۵

دیدار با حضرات آیات سیستانی، سید محمدسعید حکیم، محمداسحاق فیاض و بشیر نجفی از جمله برنامه‌های دیروز علی لاریجانی بود. وی همچنین در سفری که پیش از عراق به لبنان داشت با مقامات این کشور و نیز سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش فارس، لاریجانی پس از دیدار با آیت‌الله سیستانی از مراجع تقلید با حضور در جمع خبرنگاران گفت: آیت‌الله سیستانی برای تمامی مسلمانان، اهل سنت، شیعه، ترک و کرد، زندگی مسالمت‌آمیز می‌خواهند و امیدوارند شرایط امنی برای آنها فراهم شود.

وی گفت: سعادتی بود که خدمت آیت‌الله سیستانی برسیم و با جویا شدن نظرات ایشان در خصوص مسائل مختلف، از این نظرات بهره‌مند شویم.لاریجانی ادامه داد: بنده و آیت‌الله سیستانی درباه مسائل مختلف از جمله موضوع تروریست‌ها در منطقه سوریه و عراق و دیگر نقاط، صحبت کردیم.رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان تاکید کرد: ایران به دنبال آرامش و ایجاد صلح پایدار در منطقه است.وی همچنین گفت: در دیدار با آیت‌الله سیستانی گزارشی از سفرهای لبنان و سوریه خدمت ایشان عرض کردم و درباره تلاش‌هایی که ایران برای حل مشکلات عراق دارد، توضیحاتی دادم.لاریجانی افزود: گسترش روابط تجاری با عراق یکی از اقداماتی است که ایران آن را پیگیری می‌کند و این مساله را نیز خدمت ایشان گفتیم.رئیس مجلس تصریح کرد: ایشان راهنمایی‌های موثری داشتند؛ البته ما هر بار که خدمت ایشان مشرف می‌شویم، ایشان نظرات خردمندانه دقیقی را مطرح و ما نیز از آنها استفاده می‌کنیم.لاریجانی ادامه داد: انشاءالله تدابیر ایشان را دنبال خواهیم کرد و در مذاکرات آتی با مسئولان عراقی پیگیر این مساله هستیم و از خداوند برای ایشان عمر با عزت طلب داریم زیرا وجود ایشان برای همه مسلمانان مخصوصاً مردم عراق پر برکت است.رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آیت‌الله سیستانی نیز خواستار انجام تلاش‌های موثری برای ایجاد فضای امن برای مردم منطقه بودند و نگاه دقیقی به مسائل منطقه داشتند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس مجلس همچنین در دیدار آیت‌الله محمدسعید حکیم از مراجع تقلید در نجف، یکی از دغدغه‌های جمهوری اسلامی ایران را مشکلات و بحران‌های منطقه خواند و بحران‌های تروریستی در عراق و سوریه را جدی دانست.همچنین رئیس مجلس در دیدار با آیت‌الله محمداسحاق فیاض، به روند سیاسی و امنیتی در کشورهای سوریه و عراق اشاره و تصریح کرد: مبارزه با داعش به نحوی پیش می‌رود که جلوی آنها گرفته شود و مناطق اشغالی در حال آزاد شدن است.

در دیدار رئیس مجلس با آیت‌الله بشیر نجفی هم مهم‌ترین مسائل سیاسی و امنیتی عراق بررسی شد و لاریجانی تصریح کرد: در شرایط کنونی کشورهای غربی خطر تروریسم را درک کرده اند و این نکته مهمی است.لاریجانی همچنین بامداد دیروز در بدو ورود به نجف اشرف گفت: این که بسیاری از کشورهای منطقه نسبت به یک سال گذشته متوجه حساسیت‌های منطقه و خطر تروریسم شده‌اند، این یک گام به جلو محسوب می‌شود.وی با بیان این‌که نسبت به یک سال گذشته حساسیت کشورهای منطقه به تروریسم افزایش یافته و متوجه خطر آن شده‌اند، گفت در این خصوص هنوز به رایزنی‌های بیشتری نیاز است.بر اساس این گزارش، برنامه‌های کاری رئیس مجلس در بغداد، امروز با دیدار فواد معصوم، رئیس‌جمهور شروع می‌شود و سپس با حیدر العبادی نخست‌وزیر و سلیم الجبوری رئیس پارلمان دیدار می‌کند. برخی گزارش‌ها نیز حاکی است که وی و هیات همراه در ادامه این سفر احتمالا راهی کردستان عراق شده و در سلیمانیه با جلال طالبانی دیدار می‌کنند.

رایزنی لاریجانی با نصرالله درباره بحران تروریسم

لاریجانی در حالی دیروز وارد عراق شد که در ایستگاه‌های قبلی سفر منطقه‌ای خود ابتدا به سوریه و سپس به لبنان رفته بود. دیدار با سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان یکی از مهم‌ترین بخش‌های سفر لاریجانی به لبنان بود که اگرچه جزئیات زیادی از این دیدار منتشر نشد اما مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت.

به گزارش فارس، در این دیدار درباره شرایط منطقه و روابط ایران و لبنان و همچنین موضوع سوریه بحث و گفت‌وگو شد.دبیرکل حزب‌الله لبنان هم در این دیدار گفت: تلاش دشمنان برای این‌که درگیری‌های اخیر را جنگ شیعه و سنی قلمداد کنند با شکست مواجه شد. وی اضافه کرد: درگیری‌های اخیر نبرد میان گروه‌های تروریستی با نیروهای اسلامی و مردمی است.رئیس مجلس هم اظهار کرد: اکنون روشن شده موضع ایران و حزب‌الله در مقابل جریان تروریستی از ابتدا درست بود.لاریجانی همچنین در سفر به لبنان با تمام سلام، نخست‌وزیر این کشور دیدار و در باره روابط دو کشور و مسائل مهم منطقه گفت‌وگو کردند. این دیدار در کاخ نخست‌وزیری لبنان در بیروت برگزار شد.

به گزارش ایرنا، رئیس مجلس قبل از این دیدار با «رمضان‌عبدالله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین در محل سفارت ایران در بیروت دیدار و در جمع استادان و دانشجویان دانشگاه لبنان سخنرانی کرد.دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس لبنان از دیگر برنامه‌های لاریجانی در بیروت بود. سمیر مقبل، معاون نخست‌وزیر و وزیر دفاع لبنان هم شامگاه دوشنبه با حضور در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت با رئیس مجلس کشورمان گفت‌وگو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها