گزارش اختصاصی جام جم آنلاین

چرا فرانسه دست به دامن بشار اسد شده است؟

اواخر سال 2011 در همان ماه های اولیه ناآرامی های سوریه؛ زمانی که هنوز تروریسم عریان کنونی وارد ادبیات پوشش و تحلیل تحولات سوریه نشده بود و رسانه های غربی و عربی از اصطلاح انقلاب برای توصیف رخدادهای سوریه استفاده می کردند، بشار اسد رییس جمهور سوریه هشدار داده بود که تروریسم تزریقی به کشورش دیر یا زود خود را به دروازه های غرب به وی‍ژه اروپا خواهد کوبید.
کد خبر: ۷۵۱۸۳۷
تحقق پیش بینی اسد؛ تروریسم بر دروازه های پاریس

به گزارش جام جم آنلاین، سی ان ان در گزارشی با عنوان «آیا فرانسه بر پرتگاه تروریسم ایستاده است؟» می نویسد: فرانسه در چند روز گذشته شاهد رخدادهایی بود که آن را مقام های این کشور «هجوم تروریست ها» نامیدند؛ اتفاقاتی که نگرانی هایی را درباره قرار گرفتن این دولت اروپایی بر آستانه «حمله تروریستی بزرگ» برانگیخته است.

سلسله حوادث نگران کننده جدید از روز شنبه هفته جاری آغاز شد.

چند حادثه زنجیره ای

یک جوان فرانسوی حدودا 20 ساله پرچم گروه تروریستی داعش را در صفحه فیس بوک خود قرار داد و کمی بعد از این اقدام به مرکز پلیس در شهر ژوئه -لِ- تور فرانسه با شعار الله اکبر حمله کرد.

مقام های فرانسه مدعی شدند که تا همین لحظه هیچ دلیلی وجود ندارد که این جوان به گروه های تروریستی وابسته است؛ فردی که در حمله خود سه پلیس فرانسوی را با ضربات چاقو مجروح کرد، پیش از آنکه گلوله یکی از نیروهای پلیس فرانسه کارش را تمام کند؛ هرچند اداره مبارزه با تروریسم خود مسئولیت پیگیری پرونده این فرد را به عهده گرفته و گفته شده است که انگیزه های تکفیری باعث اقدام او شده است.

چند ساعت بعد، یک فرانسوی حدودا 40 ساله آفریقایی تبار که مقامات فرانسه گفتند اختلال روانی دارد با خودرویش از بین جمعیتی در شهر «دیژون» فرانسه عبور کرد در حالی که همان شعار جوان داعشی کشته شده را تکرار می کرد. 11 نفر در این حمله خودرویی زخمی شدند که حال دو نفر بنابر اعلام مقام های بیمارستانی فرانسه وخیم است. فرد مهاجم را پلیس دستگیر کرد.

بعدازظهر دوشنبه (روز گذشته) مهاجم سوم یکی از مراکز خرید ویژه عید کریسمس شهر «نانت» را هدف قرار داد، پیش از آنکه با چاقو خود را به قصد مرگ مضروب کند. او پیش از خودکشی دستکم 10 نفر را مجروح کرد. مقام های فرانسه اما، باز هم گفتند این حادثه ربطی به تروریسم ندارد.

تهدید تروریسم فقط متوجه فرانسه نیست

در حالی که این زنجیره حوادث با وجود بلندی دیوار انکار مقامات، وضعیت فوق العاده امنیتی را در فرانسه برقرار کرد، برخی مسئولان اروپایی به سی ان ان گفتند: فرانسه به تنهایی با تهدید تروریستی روبرو نیست و کل اتحادیه اروپا با این خطر مواجه است؛ بیش از هر زمان دیگری از حوادث 11 سپتامبر 2001 آمریکا تا کنون.

این مسئولان، تهدیدهای تروریستی جاری در اروپا را به «افزایش تحرکات و پناه گیری تروریست ها در سوریه و عراق» نسبت دادند و افزودند: با این حال فرانسه بیش از همه کشورهای اروپایی در معرض تهدید است زیرا بیشترین تکفیری طرفدار داعش را در جامعه خود دارد.

مانوئل فالس نخست وزیر فرانسه روز دوشنبه اعلام کرد که فرانسه هیچ گاه تا این حد با تهدید تروریستی بدین بزرگی روبرو نشده است.

ارقام رسمی می گویند در حال حاضر 390 فرانسوی تکفیری در صفوف داعش می جنگند این در حالی است که برخی گزارش های اطلاعاتی از الحاق قریب الوقوع 231 تن دیگر به داعش خبر می دهند.

بشار اسد هشدار داده بود

به گزارش جام جم آنلاین، بشار اسد رییس جمهور سوریه روز 12 تیرماه 1391 در گفتگویی با شبکه راشا تودی روسیه به اروپایی ها درباره تبعات دنباله روی از سیاست های آمریکا و همچنین خطر سرایت ناامنی به کشورهای حامی تروریسم در سوریه هشدار داده بود.

رییس جمهور سوریه در آن مصاحبه تصریح کرد که «کشورهایی که آشوب را در سوریه رواج می دهند از این پدیده رنج خواهند برد.»

وی با اشاره به انقلاب های عربی گفت: برای سران این دولت ها(آشوب سازان) واضح شده است که این بهار عربی نیست بلکه آشوب است و همانگونه که پیشتر گفتم اگر به انتشار ناامنی در سوریه اقدام کنید از آن در رنج خواهید افتاد ...آنها(سران دولت های مذکور) این موضوع را خوب می فهمند.

اسد افزود: غرب به جز خشونت از چیز دیگری سخن نمی گوید، آنهم خشونت دولتی. غرب از تروریست ها هیچ سخنی بر زبان نمی آورد. دمشق اطلاعاتی در دست دارد که نشان می دهد عناصری از مخالفان در کوزوو روش های مداخله نظامی را آموزش می بینند و برای دخالت ناتو آماده می شوند... ما از صحت این اطلاعات اطمینان داریم.

بشار اسد اظهار امیدواری کرد که فرانسوا اولاند رییس جمهور فرانسه - که در زمان مصاحبه، به تازگی رییس جمهور این کشور شده بود- به منافع فرانسه بیاندیشد و سیاست های فرانسه را در قبال سوریه و منطقه تغییر دهد.

وی اضافه کرد: امیدوارم فرانسه به سیاست انتشار ناامنی در خاورمیانه و جهان عرب ادامه ندهد.

بشار اسد ادامه داد: سوال این است که فرانسه در سال گذشته چه چیزی را از خلال مواضع خود در قبال سوریه، لیبی و سایر کشورها به دست آورد؟ فرانسه در جنگ علیه نظام لیبی دخالت کرد و مسوول قتل هزاران لیبیایی است.

اسد هشدار داد: ناامنی و تروریسم جاری برای اروپا عواقبی خواهد داشت، زیرا اروپا از منطقه ما دور نیست و می توانیم بگوییم ما همسایگان جنوبی اروپاییم.

روی سخن بشار اسد در مصاحبه ای که حدود 2 سال و نیم از آن می گذرد بیشتر متوجه فرانسه بود؛ کشوری که حالا پیش بینی های اسد را محقق می بیند و خود را ایستاده بر پرتگاه تروریسم تکفیری.

جام جم آنلاین- جواد ارشادی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها