عملیات نظامی فرانسه در کشور مالی بیش از هر چیز ماهیت رفتار مبتنی بر استاندارد دوگانه کشورهای غربی در قبال موضوع تروریسم را برای همگان آشکار کرد.
کد خبر: ۵۴۴۹۲۲
تروریست خوب، تروریست بد

در موضوع مالی، فرانسوی‌ها با حمایت انگلیس، آلمان و ایالات متحده آمریکا برای خود این حق را قائل شدند که با شبه نظامیان مصمم به استفاده از خشونت برای رسیدن به قدرت مقابله کنند.

در موضوع لیبی هم این کشورها و متحدان آنان در غرب آسیا و شمال آفریقا در همراهی با گروه‌های شبه‌نظامی برای سرنگونی معمر قذافی در جریان درگیری‌های خونین و وحشیانه‌ای که به کشته شدن ده‌ها هزار نفر از مردم بی‌گناه این کشور در سال 2011 انجامید، تعارفی به خرج ندادند.

دورویی و نفاق آنها در سوریه ملموس‌تر است. قدرت‌های غربی و کشورهایی مانند قطر، عربستان سعودی، لبنان و ترکیه، پول، پشتیبانی تدارکاتی و سلاح‌های پیشرفته در اختیار شورشیان داخل سوریه و مزدوران اعزام شده از کشورهای دیگر به سوریه قرار می‌دهند تا دولت بشار اسد را سرنگون کنند.

بسیاری از این گروه‌های مسلح مانند همتایان خود در لیبی و مالی، ترورها و اقدامات خشونت‌آمیز خود را به نام اسلام ـ البته با تفسیری تحریف شده و انحرافی از دین ـ توجیه می‌کنند.

گروه‌های مسلح بسیاری هم در عراق و از زمان اشغال این کشور به وسیله ائتلاف غربی به رهبری آمریکا همواره به دریافت کمک‌های مادی از کشورهای منطقه و ایالات متحده اذعان کرده‌اند.

به‌علاوه در این حقیقت شکی نیست که ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری رونالد ریگان کمک‌های مالی و نظامی زیادی را به گروه‌های «جهادی» که با اشغال شوروی در افغانستان مبارزه می‌کردند، اعطا می‌کرد.

همچنین آمریکا همواره اعمال تروریستی از سوی متحد خود یعنی اسرائیل علیه فلسطینیان و سایر اعراب را تائید و از آن چشم‌پوشی کرده است.

اینها همگی نشان از این دارد که در مقابل تروریسمی که به وسیله قدرت‌های غربی و برخی کشورهای دیگر محکوم می‌شود، نوعی از «تروریسم» وجود دارد که می‌شود از آن چشم‌پوشی کرد.

اگر خشونت در خدمت منافع آنها باشد، قابل‌قبول است و اگر نباشد،‌ شبه نظامیان به عنوان تروریست هدف قرار می‌گیرند به عبارت دیگر «تروریست خوب و تروریست بد» وجود دارد.

یکی از دلایل اصلی که فرانسه به بهانه مقابله با شورشیان به مالی حمله کرده، این است که این کشور مقدار زیادی از اورانیوم برای نیروگاه‌‌های هسته‌ای خود را که در تولید 80 درصد از برق این کشور به کار می‌رود از مالی وارد می‌کند.

مطالعات بسیاری درباره انگیزه‌های پنهان در پس اقدام نظامی غرب در لیبی، انجام عملیات پنهانی آنان در سوریه؛ هم‌پیالگی آنان با گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی در عراق و تبانی آنان با جهادگران افغانستان در زمان اشغال شوروی سابق صورت گرفته است که در اینجا نیازی به تکرار آنها نیست.

علت واقعی مداخله‌ها تنها تمایل شدید به حفظ و ادامه سلطه نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بر جهان است و تنها به این دلیل است که ایالات متحده و متحدانش به دنبال سرکوب تروریسم در جایی و همراهی با آن در جایی دیگر هستند.

حال باید پرسید، چرا این حقیقت انکارناپذیر در مورد نگرش مراکز قدرت در غرب به تروریسم کمتر شناخته شده است؟ چرا شهروندان در دموکراسی‌های غربی که قرار است مطلع و تحصیلکرده باشند از استانداردهای دوگانه و ریاکاری که در جنگ علیه تروریسم در پیش گرفته شده است، شرمنده نیستند؟

یکی از دلایل اصلی این است که رسانه‌های غربی اعم از قدیمی و جدید‌ آن نمی‌خواهند تمام حقیقت را بگویند و بیشتر آنها چیزی فراتر از تبلیغات انجام شده از سوی مراکز قدرت در غرب را تکرار نمی‌کنند.

این رسانه‌ها بدون ارائه تحلیلی واقعی از علل ریشه‌ای به راه‌انداختن این جنگ‌ها و انگیزه‌ واقعی در پس این حملات، تلاش دارند تا القا کنند که نیروهای فرانسوی در واقع قهرمانانی هستند که برای یک ماموریت با ارزش اعزام شده‌اند؛ چرا که تروریست‌ها در مالی ـ برخلاف دولت فرانسه‌ ـ از نوع بد آن هستند.

از سوی دیگر، جنایت و وحشیگری «تروریست‌های خوب» که با حمایت غرب وظیفه کشتار بی‌رحمانه در جایی دیگر را به عهده گرفته‌اند یا به وسیله رسانه‌ها پوشش داده نمی‌شود یا ارتکاب آنها به کشتار دیگران به‌عنوان یک حادثه معمولی و نوعی از کشتن دشمن تلقی می‌شود و این چیزی است که در سوریه شاهد آن هستیم.

در یکی از تازه‌ترین شاهکارها، «تروریست‌های خوب» مورد نظر غرب در سوریه، حمله وحشتناک خود به دانشگاه حلب در پانزدهم ژانویه 2013 را که منجر به کشته شدن 87 دانشجو شد به دولت بشار اسد نسبت داده‌اند و این داستان بود که اکثر رسانه‌های غربی در بوق و کرنا کردند.

هرچند تعدادی از روزنامه‌ها و کانال‌های تلویزیونی هم بیانیه انکار دولت در این زمینه را پخش کردند. با این حال، هنگامی که شواهد به دست آمده نشان داد که «تروریست خوب» مجرمان واقعی روزنامه‌نگاران مستقل و گروه‌های دانشجویی در سوریه بوده‌اند، فارغ از این‌که تعداد بسیار کمی از دولت‌های خارجی، این اقدام را محکوم کردند، کشتار وحشیانه «تروریست‌های خوب» در رسانه‌های غرب به هیچ عنوان برجسته نشد.از طریق این‌گونه گزارش‌ها و تجزیه و تحلیل تحریف شده در رسانه‌های غربی است که استانداردهای دوگانه و ریاکاری مراکز قدرت در غرب پنهان می‌شود.

به این علت است که ما باید در پی منابع جایگزین خبری و تحلیلی باشیم و از اطلاعات در اختیار خودمان برای به چالش کشیدن قدرتمندانه و صادقانه آنچه مبارزه با تروریسم خوانده می‌شود، استفاده کنیم.

دکتر چاندرا مظفر - رییس جنبش بین‌المللی برای جهانی عادلانه (JUST)‌ در مالزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها