سرمربی تیم بسکتبال دانشگاه آزاد:

جام را پایان فصل می‌دهند

جام جم ورزشی: پیشتازی در نیم‌فصل اول رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال، عبارتی است که مهران شاهین‌طبع آن را بیشتر می‌پسندد، زیرا به این‌ نکته که یک تیم قهرمان نیم‌فصل شده است، اعتقادی ندارد.
کد خبر: ۷۵۱۳۶۷
جام را پایان فصل می‌دهند

به گزارش جام جم ورزشی ، به عقیده سرمربی تیم بسکتبال دانشگاه آزاد، عبارت قهرمان نیم فصل بیشتر ساخته رسانه‌هاست تا حساسیت بازی‌ها را بیشتر کنند و شرایط بهتر و باانگیزه‌تری را برای تیم‌ها در شروع نیم فصل دوم به وجود آورند. با وجود گذشت دو هفته از دور برگشت رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال، دانشگاه آزاد همچنان صدرنشینی خود را حفظ کرده است؛ عنوانی که شاید در شروع فصل با توجه به قدرت تیم‌های پتروشیمی بندرامام و مهرام، قهرمان و نایب‌قهرمان فصل گذشته لیگ برتر، کسی انتظارش را نداشت اما تیم مهران شاهین‌طبع این هفته‌ها مسیر خوبی را که آغاز کرده است و ادامه می‌دهد. او در گفت‌وگو با جام‌جم از راهی که تاکنون با تیمش طی کرده است، می‌گوید.

چگونه پیشتازی دانشگاه آزاد در لیگ برتر اتفاق افتاد؟

من سال‌های قبل با دانشگاه آزاد کار کردم اما تفاوت عمده ما در بازی‌های امسال داشتن تالار اختصاصی است. ما در تمرینات به ثبات رسیده‌ایم و نظم و انضباط خوب تمرینی داریم. داشتن امکانات برای تیم‌ها امری حیاتی است و آنها را از تیم‌هایی که صاحب این امکانات نیستند، متمایز می‌کند.

چرا شما شروع فصل در نحوه یارگیری‌تان کمی محتاط بودید؟

تیم ما توان مالی سال‌های گذشته را نداشت و من مجبور بودم به دنبال ساختن ترکیبی باشم که با شرایط بودجه باشگاه همخوانی داشته باشد. من نمی‌گویم محتاط بودم اما صبر کردم تا بهترین گزینه‌ها را انتخاب کنم.ما جوان‌تر شدیم و پرانرژی‌تر اما فراموش نمی‌کنیم تازه در اول راه قرار داریم. باشگاه تاکنون به ما کمک کرده مشکلات را از بین ببریم و شاهد تلاش‌های یک مجموعه برای نتیجه‌گیری بهتر هستیم.

در تیم شما بازیکنان با رابطه معناداری کنار هم چیده شده‌اند؛ مثلا گارد راس‌ها. خیلی‌ها می‌گویند شاید پنج نفر برای این پست زیاد است اما به نظر می‌رسد شما با توجه به شرایط بسکتبال ایران دست به این انتخاب‌ها زده‌اید.

پرسش شما را خیلی فنی و مناسب می‌بینم؛ بله من این تعداد بازیکن را با ویژگی‌های بازی در موقعیت یک و دو برگزیدم چون شرایط لیگ برتر بسکتبال ما ایجاب می‌کند بازیکنانی داشته باشیم با قدرت حمل توپ. در لیگ ایران فشار دفاعی زیادی روی گارد راس هاست.اگر تیم ما بازیکنان خوبی در این پست داشته باشد می‌تواند شرایط سازماندهی بهتری پیدا کند.شما در بازی‌ها نگاه کنید ببینید چقدر گاردراس‌ها با دفاع‌های مستقیم تمام زمین روبه‌رو هستند، پس تعداد بیشتر این بازیکنان در تیم‌ها به انسجام تیمی حین بازی کمک می‌کند.

این یک دیدگاه کلی در بسکتبال دنیا هم بشمار می‌رود که تیم‌ها با دو گارد راس بازی کنند.

کاملا درست است، وقتی ما در بازی‌های جهانی اسپانیا بودیم این نکته در بازی بهترین تیم‌های جهان مشهود بود. بسکتبال ایران چند سالی است که به شیوه بازی با دو گارد راس پی برده و با این نوع بازی کاملا آشناست.

جواد داوری نیم فصل خوبی با دانشگاه آزاد داشت؛ فکر می‌کنید تجربه قبلی او در بازی با دو گاردراس، به تیم شما و خود جواد کمک کرده است؟

من جواد را فصل گذشته زیر نظر داشتم؛ او در فولاد ماهان آمار خوبی داشت و مهم‌تر از همه نقش مدیریتی جواد درون بازی است که در زمین به‌عهده می‌گیرد. جواد داوری به خود من در نیم‌فصل کمک کرده است. اگر فکر او راحت باشد تا جایی که توان دارد به تیم کمک می‌کند.

می توانم بگویم استخدام آرن داوودی ریسک بزرگ مهران شاهین طبع در فصل نقل و انتقالات بود؟

آرن ملی‌پوش بسکتبال ایران به دلیل آسیب‌دیدگی بازی‌های جهانی و آسیایی را از دست داد و طبیعی بود بعد از جراحی زانوی آسیب‌دیده‌اش شرایط سختی داشته باشد و کسی سراغش نرود اما این بازیکن توانایی زیادی دارد. او از شرایط مالی دانشگاه آزاد خبر داشت اما علاقه‌مند بود در تیم ما بازی کند.

من هم این علاقه را در خودم و تیمم می‌دیدم که از آرن استقبال می‌کنند. او با بازتوانی زانو به روزهای خوبش نزدیک است. ما سعی می‌کنیم از آرن در وقت‌های کوتاه استفاده کنیم تا بهبودی کاملش را بازیابد. دور برگشت زمان بازی او را بیشتر می‌کنم.

دانشگاه آزاد در پست‌های داخلی با حسن‌زاده و ارغوان یک نیم فصل از بازیکنان حریف در پست‌های 4 و 5 جلو افتاده است؛ ارزیابی خودتان چیست؟

من نسبت به هر دو بازیکن شناخت داشتم؛ آنها تحرک کافی دارند و تیم ما به این دو نفر نیاز داشت. علاوه بر این دو، چند نفر بازیکن جوان دیگر هم جذب کرده‌ایم مانند مرادی نسب که او نیز سرعت خوبی دارد. بازیکنان داخلی ما علاقه و پیگیری خوبی در جمع کردن توپ‌ها و توپ رسانی به بازیکنان هم تیمی دارند. تلاش آنها برای پیشرفت ستودنی است.

در پایان نیم فصل توانستید جای محمد جمشیدی را پر کنید؟

تیپ بازی محمد متفاوت‌تر است و ما در نیم‌فصل برای این‌که خلأ محمد را احساس نکنیم، نوع بازی‌مان را تغییر دادیم. جمشیدی بازیکن جوان بسکتبال ایران است که آینده خوبی دارد و من نمی‌توانستم با توجه به مقدار بودجه تیم، او را حفظ کنم. اگر محمد می‌ماند بیشتر به ما کمک می‌کرد، در هر صورت نمی‌شود مانع قراردادهای خوب بازیکنان شد.

شما در نیم‌فصل از رضا لطفی به عنوان پست 4 و جایگزین جمشیدی در پست 3 استفاده کردید.

رضا قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد و بازیکن جنگنده‌ای است. این بازیکن در فضاسازی به تیم ما کمک می‌کند و هر گاه لازم باشد بازی را با فضای بیشتری دنبال کنم، حتما از رضا استفاده می‌کنم. او برای ما در موقعیت‌هایی که نام برده‌اید بازی کرده است و من از شرایط این بازیکن کاملا رضایت دارم.

ظاهرا شما از این‌که گفته می‌شود دانشگاه آزاد قهرمان نیم فصل است، زیاد خوشحال نمی‌شوید؟

من بین 30 تا 35 سال است که کارم بسکتبال است و هیچ اعتقادی به این ندارم با یک یا دو برد در این مقطع از فصل، اتفاق خاصی افتاده است که بتوانیم اکنون بگوییم یک تیم قهرمان است. قهرمانی نیم فصل اصلا به حساب نمی‌آید. با این بردها خیال ما از بابت رسیدن به فینال لیگ برتر راحت نمی‌شود، زیرا جام قهرمانی را در پایان فصل به تیم قهرمان می‌دهند.

خیلی‌ها منتظرند دانشگاه آزاد را در نیم فصل دوم ببینند؛ باز هم آنها را غافلگیر می‌کنید؟

کسی فکر نمی‌کرد ما در دور رفت در قزوین به هفت الماس ببازیم. دور برگشت به مراتب دشوارتر از نیم‌فصل اول است. تیم‌ها در بازی‌های آینده، نوسانات شروع فصل را پشت سر می‌گذارند و ثبات بهتری دارند، بنابراین نمی‌توان نتیجه را از قبل پیش‌بینی کرد. ما باید به کارمان تداوم بدهیم تا اسیر اتفاقات لیگ نشویم. کارهای روحی ـ روانی و داشتن تمرکز در بازی‌ها از نکاتی است که باید روی آنها دقت داشته باشیم، زیرا با فشار بازی‌ها و رقابتی که بین سه مدعی یعنی ما، مهرام و دانشگاه آزاد است، ادامه‌دار است و تیمی بهتر نتیجه می‌گیرد که همه شرایط را تحت کنترل و اختیار خود داشته باشد. امیدوارم بردهای تیم سبب نشود بازی‌های بعد را جدی نگیریم. تمام تیم‌های لیگ، خوب هستند و بازی‌های بعدی هم سخت است.

محمد رضاپور / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها