گوش درد، هم در کودکان و هم در بزرگسالان علل مختلفی دارد. شایع‌ترین علل گوش درد در کودکان، عفونت‌های گوش میانی است و از آنجا که شیپور استاش در کودکان عملکرد خیلی خوبی ندارد و هنوز از نظر ساختاری شکل کاملی نگرفته است به همین خاطر اگر کودکی به گوش درد مبتلا شد، حتماً باید به پزشک مراجعه شود.
کد خبر: ۷۴۸۶۱۶
علل بروز گوش درد در کودکان و بزرگسالان

جام جم سرا: احتمال اینکه در بزرگسالان، گوش درد‌ها از گوش میانی منشاء بگیرند کم است و معمولاً منشاء این درد‌ها، عمدتاً از گوش خارجی است و می‌تواند به علت عفونت‌های گوش خارجی مانند ورود آلودگی‌ها، زخم‌ها و دستکاری‌ها رخ دهد.


علت بروز گوش درد‌ خیلی متنوع است. خیلی از این علل در فصول و شرایط مختلف بروز می‌کنند. مثلاً گوش دردهایی با منشاء گوش خارجی عمدتاً در تابستان و زمانی که اشخاص به استخر می‌روند و در تماس با آب بروز می‌کند. ولی گوش دردهای با منشاء گوش میانی عمدتاً در پاییز و زمستان و زمان بروز بیشتر سرماخوردگی‌ها دیده می‌شود.


وزوز در گوش هم علل مختلفی دارد که شایع‌ترین علت بروز آن، آسیب عصب شنوایی به علت بیماری‌های گوش یا ساختمان‌های اطراف آن است. البته در خیلی از مواردی که صدا در گوش شنیده می‌شود، در واقع مشکلی در گوش وجود ندارد و این صدا‌ها به علت اختلالات عصبی مانند اضطراب و افسردگی ایجاد می‌شود. حتی ممکن است عامل ایجاد صدا‌ها در گوش، تومور‌ها و ضایعاتی باشد که روی عصب شنوایی ایجاد می‌شود.

نکته مهم این است که در بسیاری از موارد، درمان قطعی برای صداهای گوش وجود ندارد. با این حال، مهم‌ترین راهکار درمانی برای صداهای گوش این است که شخص به صورت ارادی به این صدا‌ها توجه نکند و حواس خود را به سمت صداهای بیرونی جلب کند. هر چه بیشتر به صداهای گوش توجه شود، باعث شدید‌تر شدن آن‌ها می‌شود.

مجرای گوش در افراد مختلف اشکال مختلفی دارد و طبیعتاً کسانی که مجرای گوش تنگی دارند برای ابتلا به عفونت‌های گوش مستعد هستند. این افراد باید از گوش خود مراقبت بیشتری کنند و از دستکاری آن بپرهیزند، چون یک التهاب خفیف هم می‌تواند باعث عفونت در گوش شود. همچنین بهتر است این افراد به صورت دوره‌ای به متخصصین گوش مراجعه و گوش خود را تمیز کنند تا از جمع شدن جرم در مجرای گوش جلوگیری شود.

از دیگر عوامل آسیب رسان به شنوایی، وجود سر و صدای محیط اطراف است. علاوه بر این، دسته‌ای از دارو‌ها هم می‌توانند به سلول‌های گیرنده شنوایی آسیب برسانند.

این باور که همه گوش درد‌ها به علت عفونت‌های گوش است، باور درستی نیست. خیلی از گوش درد‌ها دلایلی غیر از مشکلات گوشی دارند. به عنوان مثال، در گوش دردهای راجعه، درد دندان از شایع‌ترین گوش دردها به شمار می‌آید. دردهای لوزه، حلق یا نای و دردهای عصبی و میگرنی نیز ممکن است در گوش به صورت درد، تظاهر کنند. (دکتر پدرام برقعه‌ای - جراح و متخصص بیماری گوش، گلو و بینی)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها