مهرانه خود را به کیوسک روزنامه‌فروشی رساند و روزنامه‌ای خرید و به خانه بازگشت. کنار تلفن نشست و نیازمندی‌ها را باز کرد و یکراست رفت سراغ آگهی‌های استخدام. ناگهان آگهی یک شرکت اینترنتی توجه‌ وی را جلب کرد. با شماره درج شده در آگهی تماس گرفت. مردی از آن‌سوی خط جواب داد، وقتی فهمید مهرانه به خاطر آگهی تماس گرفته شروع به تشریح کار کرد. کار ما به صورت دورکاری است و شما باید پروسه‌ای سخت را برای استخدام طی کنید. بعد از آن هم به عنوان بازاریاب با حقوقی دو میلیون تومانی استخدام می‌شوید.
کد خبر: ۷۴۸۱۲۳

دو میلیون تومان حقوق وسوسه کننده بود، به همین خاطر آمادگی خود را اعلام کرد. مرد جوان آدرس پست الکترونیکی مهرانه را گرفت تا پرسش‌های آزمون را برایش ارسال کند. صبح روز بعد پست الکترونیکی ارسال شد و دختر جوان براحتی به پرسش‌ها پاسخ داد.

در مرحله بعد از او مدارک خواسته شد و در پایان اعلام کردند باید در بانک دو حساب باز کند و رمز دوم یکی از این حساب‌ها را به شرکت بدهد تا بر گردش مالی نظارت داشته باشد. مهرانه هر روز سفارش کار می‌گرفت و مشتریان پول را به حساب او واریز می‌کردند و شب این حساب از سوی شرکت خالی می‌شد. 20 روز گذشت و مهرانه توانسته بود سفارشات خوبی را بگیرد. صبح یک روز پاییزی پلیس به مقابل خانه‌شان آمد و او را دستبند به دست همراه خود به پلیس فتا برد.

مهرانه وقتی در مقابل افسر بازجو نشست، تازه متوجه شد چه کلاهی سرش رفته و در دام کلاهبرداران گرفتار شده و همه مالباختگان به دلیل این‌که پول را به حساب او واریز کرده‌اند، از او شاکی هستند.

متاسفانه در ماه‌های اخیر پرونده‌های متعدد و رو به افزایشی تشکیل شده که در اغلب موارد کلاهبرداران با سوءاستفاده از ساده‌انگاری متقاضیان شغل، پای آنها را به پرونده‌هایی باز می‌کنند که این افراد از آن بی‌اطلاع بوده و قربانی ندانم‌کاری و اعتماد بی‌جای خود به این افراد می‌شوند. در این روش کلاهبرداران به بهانه اشتغال و ویزیتوری و بازاریابی در فضای اینترنتی، متفاضیان کار را به خود جذب می‌کنند و با طراحی مسیری پیچیده، عطش این متقاضیان را برای به دست آوردن این شغل رویایی بیشتر می‌کنند.

سرهنگ محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس فتای تهران در این باره می‌گوید: در این روش کلاهبرداران پس از انجام مصاحبه‌های تخصصی و اخذ رزومه‌کاری و مشخصات کامل، به این متقاضیان اعلام می‌کنند که از مراحل جذب سربلند بیرون آمده‌اند و فقط باید یک حساب بانکی باز کرده و شماره حساب و رمز اینترنتی آن را در اختیار مدیران این شرکت قرار دهند تا علاوه بر واریز حقوقشان به این حساب، از آن به عنوان حساب کاری برای واریز وجوه مشتریان و برداشت از این حساب توسط مدیریت شرکت و بخش مالی استفاده کنند. مدیران کلاهبردار این شرکت‌ها پس از دریافت شماره حساب و رمز اینترنتی آن، اقدام به کلاهبرداری و فروش جنس با سوءاستفاده از این حساب می‌کنند و پس از مدتی صاحبان حساب که همان متقاضیان کار بودند، با انبوهی از شکات روبه‌رو می‌شوند که مبالغی را به این حساب واریز کرده‌اند، ولی مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

وی با هشدار به مردم درباره توجه به چنین مواردی و با تاکید بر این‌که جهل به قانون رافع مسئولیت افراد نیست، خاطرنشان کرد: متاسفانه مجرمان با استفاده از این روش و روش‌های مشابه، از حساب بانکی افراد مختلف سوءاستفاده کرده و از این حساب‌ها به عنوان حساب بانکی واسط، برای کلاهبرداری‌های خود بهره می‌برند. باید تمام شهروندان هشیار باشند تا به هیچ عنوان رمز کارتی یا رمز اینترنتی حساب خود را در اختیار دیگران قرار ندهند. متاسفانه این روش و بهره‌گیری از روش‌های دیگر برای مخفی ماندن نام کلاهبرداران در پس یک حساب بانکی ناشناس باعث شده است بازار خرید و فروش کارت بانکی بین مجرمان حسابی داغ شود و حتی کار به بازار سیاه نیز کشیده شده است و این روزها شاهدیم که معتادان نیز با افتتاح حساب‌های بانکی متعدد به نام خود، اقدام به فروش کارت بانکی و رمز حساب به قیمت چندصد هزار تومان می‌کنند و از این راه هم عوایدی برای خود و فراهم کردن هزینه اعتیادشان دست و پا می‌کنند و هم راه برای مجرمانی که خواهان مخفی شدن در پس حساب‌های بانکی ناشناس هستند، هموار می‌کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها