دختری ١۴ ساله دارم که به شدت از گربه می‌ترسد. وقتی به مهمانی یا پارک می‌رویم اگر گربه باشد، بشدت می‌ترسد و به خانه برمی‌گردد. لطفا راهنمایی‌ام کنید.
کد خبر: ۷۴۷۱۱۹
دختر ۱۴ ساله‌ام از گربه می‌ترسد، چه کنم؟

جام جم سرا: ترس از گربه یک ترس تعریف شده و علمی است که درمان مخصوص به خود را دارد. این گونه ترس‌ها که اصطلاحا فوبی نام دارند موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرند. اصطلاح فوبی به طور مثال به ترس از عنکبوت، دیدن خون، ارتفاع، حیوانات و... تعلق می‌گیرد که درباره دختر شما این ترس از نوع ترس از گربه است.


ترس قابل درمان است

شخص مبتلا به فوبی وقتی در برابر محرک یا در موقعیت‌های تنش زا قرار می‌گیرد که برای دختر شما این محرک یا موقعیت گربه است، به شدت دچار استرس می‌شود و‌‌ همان طور که شما اشاره کردید حتی محیط را ترک می‌کند.

جالب است بدانید که در مواقعی حتی تصور یا پیش بینی گربه نیز دختر شما را آشفته و درگیر همین سطح از استرس شدید می‌کند، اما باید بگوییم، این مسئله به طور کامل قابل درمان است و جای نگرانی وجود ندارد.


ترس را شوخی نگیرید

توجه داشته باشید که حل این مشکل به دلیل حساسیت بالا، بدون کمک‌های تخصصی مشاور امکانپذیر نیست. توصیه من به شما این است که خودتان تا جای ممکن فرزندتان را در معرض آنچه از آن می‌ترسد، در قالب تصویر گربه، صوت آن، خود آن و حتی عروسک آن قرار ندهید، یا اصراری برای مواجهه او با گربه نداشته باشید چون ترس فرزندتان به هیچ وجه شوخی نیست و شوک و استرسی که با راهکارهای اشتباه به او دست می‌دهد در حد یک حمله آسیبزا بالا خواهد رفت و نباید شوخی گرفته شود.


از روان‌شناس متخصص کمک بخواهید

با مداخله یک متخصص روان‌شناس، ترس دختر شما در مدت زمانی نه چندان طولانی از بین خواهد رفت. البته لازم است شما نیز طی این مدت همکاری لازم را با روان‌شناس مشاور او نشان دهید و به او اعتماد کنید. همچنین باید اطلاعاتی نظیر اولین تجربه رویارویی دخترتان با گربه در هر سنی که بوده است را در اختیار مشاور قرار دهید.

اگر حالت‌هایی از وجود خلق افسرده، نیز در او مشاهده می‌کنید؛ ضروری است که مشاور را در جریان بگذارید تا این ترس از ذهن دخترتان پاک شود. (پریسا غفوریان - دانشجوی دکترای روان‌شناسی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۲/۱۰
۰
۰
ممكنه بگید باید چیكار كنیم تا ترس از گربه تموم شه
كامران
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۵
۰
۰
چقدر مفید بود... با اینهمه راهنمایی دیگه هیچ مشكلی نیس دیگه.... همش حل شد ممنونم.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها