بنده متولد سال 1320 هستم و از سال 1337 وارد شغل نانوایی شدم. در ابتدا در شغل نان‌درآر که وظیفه نان درآوردن از تنور را برعهده دارد مشغول شدم و بعد از مدتی توانستم کار شاطری را شروع کنم. یک سالی در کنار دست شاطر به عنوان کمک شاطر کار کردم تا توانستم به صورت مستقل کار خود را کلید بزنم.
کد خبر: ۷۴۶۷۶۷

تجربیات طولانی من در این صنف می‌گوید شغل نانوایی یکی از اصیل‌ترین مشاغل دنیاست که اکنون در کشورمان در حق آن اجحاف می‌شود. اکنون وضع نان به‌گونه‌ای شده که همه طرف‌های ذی‌نفع ناراضی هستند.

مردم از نانی که با کیفیت بالا به دستشان نمی‌رسد، نانوا به دلیل این‌که سودش پایین می‌آید و دولت که به بخش نان یارانه می‌دهد، همه ناراضی هستند بنابراین به عقیده من دولت باید شرایطی را فراهم کند که هر سال نرخ بدهد و نرخ نان با توجه به تورم تعیین شود.

این تنها راه است. صحیح است که نان جزو اقلام بسیار حساس خانوار است و رشد قیمت آن به صلاح جامعه نیست، اما افرادی که در نانوایی مشغول کار هستند هم در این جامعه زندگی می‌کنند و باید با افزایش تورم مبالغ بیشتری را بپردازند.

این‌گونه نیست که این افراد تافته جدا بافته باشند. اما این‌که قیمت نان بالا نمی‌رود باعث می‌شود تا نانوا هم از شغل خود ناراضی باشد. با توجه به این‌که زحمت زیاد این شغل دلیلی است تا هر کسی وارد این حرفه نشود معمولا افرادی پا به این شغل می‌گذارند که خانواده‌های آنها در روستا زندگی می‌کنند. سوال بزرگ نانوایان این است آیا نانوایان باید فشار تورم را تحمل کنند تا قیمت این کالا ثابت بماند؟این عادلانه است؟ آیا این وظیفه دولت نیست که برای نانوایان فکری بکند؟

با گران شدن نان همه بر این باورند که اکنون نانوایان دیگر پولدار می‌شوند و 30 درصد به درآمدشان اضافه خواهد شد، اما هیچ‌وقت تصور نمی‌کنند که 29 ماه این نرخ ثابت مانده و آنها از جیبشان رشد هزینه‌ها را متقبل شده‌اند. در این دو سال و پنج ماه صدای نانوایان درنیامد، اما اکنون همه به نانوایان خرده می‌گیرند که نان را گران کرده‌اند و پولی را که می‌خواهند برای دریافت نان بپردازند با اکراه پرداخت می‌کنند. نان سنگک باید با چانه 750 گرمی تولید شود تا وزن نان 500 گرم باشد، اما تصویب کردند که چانه این نان 650 گرم با وزن نهایی 400 گرم باشد. این‌چنین است که باید به مردم گفت اگر قیمت نان بالا رفته، علتش تورم است نه زیاده‌خواهی یا سودجویی نانوا. نانوا به حداقل سود راضی است، اما بالاخره او نیز باید به سودی دست یابد که بتواند مثل دیگران در این کشور زندگی کند و هزینه‌های زندگی‌اش را بپردازد. آیا این حق او نیست؟ بنابراین به نظر من مردم باید مقصر اصلی را رشد تورم دانسته و شکایت را پیش متولیان امر ببرند نه نانوایان. رشد قیمت اخیر نان، نانوایان را متمول نمی‌کند بلکه فقط هزینه‌های آنان را جبران می‌کند.

محمد نظرنژاد / رئیس اتحادیه نان سنگک تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها