فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه که به قزاقستان سفر کرده بود در سفری از پیش اعلام نشده وارد روسیه شد تا با پوتین همتای روس خود دیدار داشته باشد.
کد خبر: ۷۴۶۷۵۶
اولاند به دنبال چیست؟

این دیدار در حالی برگزار شد که این سئوال مطرح می‌شود که هدف فرانسه از این دیدار چه بوده است به ویژه اینکه اختلاف‌های شدیدی میان دو کشور پس از اعلام عدم اجرای تعهد فرانسه مبنی بر واگذاری نام مسترال به روسیه ایجاد شده است.

در همین حال اختلاف دیدگاه دو کشور در قبال اوکراین و سوریه نیز پابرجاست و هر کدام دیگری را متهم به بحران‌سازی می‌‌کند. با این شرایط باید مؤلفه‌ دیگری زمینه‌ساز سفر اولاند به روسیه باشد.

بخشی از دلایل این سفر را در بحران اقتصادی فرانسه می‌توان مشاهده کرد. گزارش‌ها نشان می‌دهد که اولاند در مهار بحران اقتصادی فرانسه ناتوان بوده که نتیجه آن کاهش محبوبیت وی به زیر 18 درصد است برخی بر این عقیده‌اند این شرایط می‌تواند زمینه‌ساز سقوط اولاند پیش از دوره 5 ساله ریاست جمهوری گردد.

با توجه به اینکه اقتصاد شاکله بحران فرانسه است، اولاند محور طرح‌های خود را بر اصل اقتصاد استوار کرده که حضور فعال در خاورمیانه و آفریقا از محورهای این اقدامات است. اولاند به خوبی می‌داند که بدون روابط اقتصادی با روسیه به ویژه در حوزه صادرات نمی‌تواند دستاورد چندانی برای خروج از بحران اقتصادی داشته باشد لذا تلاش دارد تا بازار روسیه را برای خود حفظ کند.

بر این اساس یکی از دلایل سفر اولاند را اعلام آمادگی فرانسه برای ادامه روابط اقتصادی با روسیه می‌توان دانست هر چند که برای حفظ ظاهر در برابر سایر کشورهای اروپایی و آمریکا بر اصل اختلاف با مسکو و لزوم تغییر رفتار روسیه تاکید می‌کند.

نکته دیگر آنکه تحولاتی مانند موضوع هسته‌ای ایران، بحران اوکراین، تحقق رؤیاهای فرانسه در سوریه از جمله محورهای مطالباتی اولاند در روسیه است. او تلاش دارد تا نگاه پوتین را نسبت به این موضوعات با دیدگاه فرانسه نزدیک سازد چرا که می‌داند مسکو برای حفظ خود هم که شده حاضر به کوتاه آمدن در این مسائل نیست.

اولاند سعی دارد تا خود را میانجی معرفی کند که به دنبال تغییر نگاه روسیه به معادلات جهانی است تا ضمن ارتقاء خود در میان کشورهای غربی از این تغییرات برای رسیدن به منافع خود در جهان به ویژه در غرب آسیا بهره گیرد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها