«مشکل عشقی داری یا در کارت پیشرفت نمی‌کنی؟ زندگی‌ات طلسم شده و می‌خواهی از آینده‌ات باخبر شوی؟» سال‌هایی دور در خانه‌های متروکه و قدیمی و در اتاقی تاریک مرد یا زنی با پوشش ژولیده پشت میزی کوچک می‌نشستند و با رمل و اسطرلاب و نوشتن متنی گنگ و نامفهوم روی کاغذ کاهی و طرح این پرسش‌ها به بهانه بخت‌گشایی، درمان بیماران و رفع مشکل، طعمه‌های خود را سرکیسه می‌کردند.
کد خبر: ۷۴۶۶۵۰
بخت‌گشایی با یک کلیک

و سال‌هایی نه‌چندان دور، زنانی شیک‌پوش در خانه‌های شمال شهر با وقت قبلی مشتریان خود را پذیرش می‌کردند و با یک قهوه هم شما را به آینده امیدوار می‌کردند و هم جیبتان را خالی.

و اما حالا بازار این رمالان در اینترنت داغ شده و با یک کلیک از آینده‌تان خبر می‌دهند و بدون این‌که آنها را مشتریان ببینند پول به جیبشان سرازیر می‌شود.

برخی نیز پا را فراتر گذاشته و کارت ویزیت هم برای خود چاپ می‌کنند. فعالیت این دسته از مجرمان آن‌قدر گسترده و علنی شده که پلیس فتا در این زمینه مجبور به هشدار شده است.

در اطلاعیه پلیس آمده؛ «رمالان اینترنتی با درج مطالبی چون حل مشکلات خانوادگی و زناشویی، مسائل عشقی، مشکلات مالی، دعا برای خوشبختی و خبر از آینده در سایت خود، افراد را ترغیب به گرفتن فال و دعانویسی می‌کنند. رمالان اینترنتی اغلب در سایت‌های خود اقدام به کلاهبرداری از کاربران می‌کنند به طوری که با ارائه شماره حساب، از آنها می‌خواهند که پول به حسابشان واریز کنند. افراد و خانواده‌ها هرگز به این سایت‌ها اطمینان نکرده و با فرهنگ‌سازی، تقویت باورهای دینی و افزایش آگاهی با این پدیده نوظهور مقابله کنند.»

اما چرا با گذشت سالیان دراز هنوز بازار این شیادان داغ است؟ کارشناسان نداشتن مهارت افراد در حل مشکلات زندگی و عدم توانایی تصمیم‌گیری در رویارویی با مشکلات را دلیل اصلی مراجعه مردم به فالگیرها می‌دانند. اکثر قربانیان این کلاهبرداران افرادی با اعتماد به نفس پایین هستند که شنیدن اتفاقات شیرین در آینده باعث می‌شود اعتماد به نفسشان افزایش پیدا کند و این شگرد اصلی رمالان است. البته آنها روش‌های بسیاری دارند و گاهی مراجعه‌کننده‌ای که در صف انتظار کنار شما نشسته، همکار مرد یا زن رمال است تا از مشکلات و شرایط زندگی شما اطلاعات لازم را به دست بیاورد. حال شنیدن این اطلاعات از زبان رمال نه‌تنها باعث شک شما نمی‌شود، بلکه تصور می‌کنید او از عالم غیب به اطلاعات زندگی شما آگاه است.

این رمالان به درآمدهای میلیونی دست پیدا کرده‌اند و هر روز کار خود را گسترش می‌دهند. چندی قبل پلیس در یکی از استان‌های مرکزی مرد رمالی را دستگیر کرد که پنج سایت فالگیری، پیشگویی و باطل کردن طلسم را اداره می‌کرد. این فرد در بازجویی‌ها گفت؛ بر اساس اطلاعات کتاب‌های فالگیری حرف‌هایی را به مشتریان می‌گفته و در اغلب فال‌هایش سفر خوب، درآمد عالی و خواستگاری مناسب را به عنوان کلیدواژه‌های موفقیت استفاده می‌کرده است.

پدیده خرافه‌گرایی، فالگیری، رمالی، دعانویسی، طالع‌بینی و جن‌گیری واقعیت‌هایی است که مبانی اخلاقی، اعتقادی و ارزشی جامعه را هدف قرار داده است و علاوه بر این هزینه‌های بسیاری را بر افراد ساده‌لوح تحمیل می‌کند و کاش به جای رفتن نزد این افراد برای درمان درد خود به کارشناسان فن از جمله روان‌شناسان مراجعه می‌کردند.

محمد غمخوار ‌- دبیر گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها