لاریجانی در اسلام‌آباد تاکید کرد آمریکا در مبارزه با داعش جدی نبوده است

لاریجانی: ایران و آمریکا، فعالیت مشترکی در مبارزه با داعش ندارند

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات برخی مقامات آمریکایی مبنی بر حمله جنگنده‌های ایرانی به مواضع داعش در عراق و همچنین ادعای برخی رسانه‌ها درباره همکاری تهران و واشنگتن در مبارزه علیه داعش گفت: ایران هیچ‌گونه بمبارانی چه مستقیم و چه با کمک دیگران انجام نداده است، چرا که این راه را غلط می‌داند و معتقد است مبارزه با تروریسم با بمباران هوایی امکان‌پذیر نیست.
کد خبر: ۷۴۶۱۲۹

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی که به پاکستان رفته بود در نشستی خبری در اسلام‌آباد افزود: من نمی‌دانم منبع این اطلاعات از کجاست، اما به هر حال ما آن را تائید نمی‌کنیم. جمهوری اسلامی ایران با آمریکا، نقطه مشترکی در مبارزه با تروریسم ندارد.

وی با بیان این‌که ما با آمریکا در مورد تاسیس این جریان‌های تروریستی و نوع به وجود آمدن آن کاملا مساله داریم، اظهار کرد: ابتدا این مساله در سوریه به وجود آمد و این پرسش جدی مطرح است که در این چهار سال گذشته چه کسی به آنها سلاح و پول می‌داد؟ تا چند ماه پیش آمریکایی‌ها یک تابلوی مبارزه بالای سر آنها گذاشتند و تا توانستند به آنها پول دادند.

رئیس مجلس با تاکید بر این اختلافات دیدگاهی و رفتاری در مقابل تروریسم گفت: آن موقع ما به غربی‌ها گفتیم که وقتی شما به آنها کمک می‌کنید آنها یک جریان تروریستی جدید می‌شوند، اما باور نکردند و این مساله در جاهای دیگر تکرار شد.

لاریجانی با بیان این که آمریکا در مقابل داعش مبارزه جدی نداشته است، گفت: در ائتلاف ضد داعش آمریکایی‌ها چه کار کردند؟ چند بار بمباران کردند و ساکت شدند، اما آیا می‌توان چریک‌ها را با بمباران از بین برد؟

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد آنها با این اقدامات دنبال تبلیغات هستند و شاید کسانی که در این ائتلاف هستند به نوعی با داعش همکاری داشتند اما در حال حاضر دیگر نمی توانند کاری کنند.

لاریجانی گفت: نظر ایران درباره داعش روشن است و ما همواره تاکید کرده‌ایم این‌گونه جریان‌های تروریستی با هر عنوان و اسم، جز تخریب وحدت دنیای اسلامی کاری نخواهند کرد.

مسائل مرزی و دوستی ایران و پاکستان

لاریجانی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی در مورد مذاکرات صورت گرفته با پاکستان برای دفع و از بین بردن اشرار در منطقه و برنامه‌ریزی برای ممانعت از بروز حملات به خاک ایران، گفت: با همه مقامات پاکستانی در این زمینه صحبت شده است و من بعید می‌دانم این گونه حرکت موذیانه رخوتی در مودت و دوستی ایران و پاکستان به وجود آورد.

وی ادامه داد: در این بین اما دو دولت مسئولیتی دارند و هرچه دوستی دو ملت قوی باشد دولت‌ها باید مراقبت بیشتری کرده تا کسی نتواند در این دوستی خللی ایجاد کند. رئیس مجلس با ابراز اطمینان از این که سیستم اطلاعاتی پاکستان از قوت خوبی برخوردار است، گفت: سیستم اطلاعاتی پاکستان با همکاری سرویس اطلاعاتی ایران می‌توانند این پدیده‌های کوچک را از بین ببرند.

لاریجانی تاکید کرد: من فکر می‌کنم در آینده این همکاری‌ها بتواند مشکلات را رفع کند.

پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان

رئیس مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر آخرین وضع خط لوله گاز گفت: پروژه انتقال گاز ایران به پاکستان بسیار مهم است که نفع بیشتر آن مربوط به پاکستان است تا ایران، چرا که مردم پاکستان یک آینده تضمین شده‌ای از نظر انرژی پیدا می‌کنند. در کنار این موضوع برای ایران امکان فروش گاز به کشورهای دیگر وجود دارد همچنان که به ترکیه گاز صادر می‌کند.

وی ادامه داد: از نظر من طبق تفاهم اولیه، کار می‌توانست زودتر پیش رود اما از مجموع توضیحات مسئولان پاکستان برای من مشخص شد که در آینده نزدیک این مهم پیگیری خواهد شد.

لاریجانی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که با توجه به تحولات جدید در منطقه آیا می‌توان انتظار داشت که تحولی در روابط ایران و آمریکا به‌وجود بیاید، گفت: ما هنوز تفاوتی در رفتار آمریکا در منطقه نسبت به گذشته ندیده‌ایم.

توافق هسته‌ای دور از ذهن نیست

لاریجانی درباره آینده مذاکرات هسته‌ای هم اظهار کرد: امضای توافق میان ایران و 1+5 دور از ذهن نیست و فکر می‌کنم در مذاکرات با 1+5 پیشرفت داشته‌ایم. اگر نقاط اختلافی وجود دارد، قابل حل است اما این‌که موضوع انتقال گاز به پاکستان را به موضوع تحریم ارتباط می‌دهند، من چنین برداشت و اعتقادی ندارم، زیرا در همه شرایط گاز ما به ترکیه و دیگر کشورها فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: شاید مشکلات اجرایی در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای وجود داشته باشد که قطعا رفع خواهد شد؛ اما این‌که چرا مذاکرات را طولانی می‌کنند، نکته قابل توجهی است چون موضوع هسته‌ای ایران زودتر از اینها قابل حل شدن بود.

رئیس مجلس بیان کرد: مسیر فناوری هسته‌ای ایران متفاوت از دیگر کشورهاست و ما دنبال سلاح هسته‌ای نیستیم بلکه به دنبال دانش هسته‌ای هستیم؛ به همین دلیل ان.پی.تی را پذیرفتیم و نظارت آنها را قبول داریم، لذا این یک مدلی برای پیگیری مسائل هسته‌ای است و بنابراین، نوع رفتار کشورهای غربی نباید به گونه‌ای باشد که این مدل را به‌گونه‌ای نشان دهند که توافق دست یافتنی نیست.

وی تصریح کرد: طولانی کردن مذاکرات دلیل روشنی دارد؛ آنها سر و صدا کردند که ایران به دنبال سلاح است و بعد هم سراغ تحریم رفتند، اما اکنون فهمیده‌اند که ایران سلاح تولید نکرده، ولی اگر توافق سریع انجام گیرد، در معرض این پرسش اذهان عمومی قرار خواهند گرفت که چرا تحریم کردند؟ پس باید کمی مذاکرات را پیچیده کنند و شرط و شروط بگذارند تا بتوانند مشکلی را که به وجود آورده‌اند، رفع کنند. مساله این است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها