با مهرداد اسکویی، مستندساز شناخته‌شده ایرانی

چند بار تا دم مرگ رفته‌ام

سینمای مستند ایران بدنبال جذب مخاطب است

یک مستندساز اظهار داشت: امروز سینمای مستند ایران بدنبال جذب مخاطب است و این پله خوبی است.
کد خبر: ۷۴۵۹۸۳
سینمای مستند ایران بدنبال جذب مخاطب است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو، هادی معصوم دوست در خصوص فیلمش با عنوان «خون سرد» در برنامه«نگاه نقره ای» رادیو گفتگو، گفت: من یک دوستی داشتم که سابقاً رابطه‌مان زیاد ولی این ارتباط مدتی قطع بود تا اینکه بعد از چند سال متوجه شدم او مبتلابه سرطان خون شده است و وقتی او را دیدم، متوجه شدم نگاهش به هستی تغییر کرده است.

وی افزود: این تغییر ذهن من را به فکر وادار کرد که به مفهوم تغییر فکر کردم؛ اینکه انسان چطور می‌تواند در کمتر از چند ماه چه به لحاظ ظاهری و چه به لحاظ فرم زندگی دچار تغییر شود.

معصوم دوست در خصوص اکران فیلمش گفت: دوشنبه اولین اکران فیلم خون سرد بود و پنج‌شنبه ساعت دو در سینما سپیده اکران دوم آن خواهد بود.

وی با اشاره به جایگاه سینمای مستند ایران، افزود: اینکه بخواهیم سینمای ایران را با سینمای جهان مقایسه کنیم، کار آسانی نیست که بتوانیم در چندین پاراگراف درباره آن حرف بزنیم.

معصوم دوست اظهار داشت: نکته مهم درباره سینمای مستند ایران این است که این سینما الآن دارد به مخاطب فکر می‌کند و این پله خیلی مهمی است.

وی افزود: وقتی ما به مخاطب فکر می‌کنیم، یعنی داریم به جذابیت فکر می‌کنیم و وقتی به جذابیت فکر می‌کنیم داریم به فرم فکر می‌کنیم و اینجاست که از نگاه توجه صرف به محتوا خارج شدیم، زیرا اگر قشنگ‌ترین حرف دنیا را بزنیم ولی هیچ فرمی نداشته باشیم، مخاطب آن را نمی‌پذیرد.

همچنین حسین عباسی، کارگردان مستند «من زن نیستم» با تأکید بر این موضوع که سینمای مستند ایران همچون سینمای روایی، جایگاه خودش را دارد، اظهار داشت: یکی از شاخصه‌های مهم این سینما گره خوردگی با ادبیات است و به دلیل تنوع قومی و زبانی و فرهنگی که دارد، سوژه‌ها همچنان فراوان هستند.

وی افزود: باید مستند را به دو بخش تقسیم کنیم؛ بخش نخست، بخشی که مخاطب مدار است و بخشی که دنبال چیز متفاوت‌تری است، یعنی به دنبال سندی برای آینده است، یعنی همان مستند نگاری.

معصوم دوست با رد نظر عباسی، اظهار داشت: وقتی درباره فرم حرف می‌زنیم، با این معنی نیست که یک کار فرمیک نشان دهیم. فرم بدون محتوا معنا ندارد و محتوا بدون فرم هم همین‌طور...

وی افزود: البته می‌توان آن‌ها را به‌عنوان سند بااهمیت دانست ولی این را دیگر نمی‌توان سینمای مستند نامید، بلکه فقط همانند گزارش‌های تلویزیونی است که درباره وقایع گزارشی را پخش می‌کند.

این مستندساز گفت: وقتی کاری وارد مقوله هنر می‌شود یعنی یک گام جلوتر می‌رود و از آن صرف سندسازی یا مستند کردن وقایع خارج می‌شود، آن زیبایی‌شناسی فیلم‌ساز است که برجسته می‌شود.

شهاب شهرزاد، مجری برنامه مشکل سینمای مستند را عدم پخش دانست و اظهار داشت: باوجوداینکه ما در این جشنواره شاهد فیلم‌های خوبی بودیم اما همه فیلم‌سازان در این مورد اظهار داشتند که یک حلقه مفقوده بزرگ دارند و آن اینکه فیلم‌ها را نمی‌توانند به نمایش بگذارند بنابراین نمی‌توانند با مردم ارتباط برقرار کنند و تا این ارتباط برقرار نشود، نمی‌توانیم بگوییم فیلم‌های مستند جریان ساز است.

معصوم دوست با بیان اینکه همه‌چیز از فیلم‌ساز آغاز می‌شود، گفت: فیلم‌ساز در ابتدا باید آن سازوکار مناسبی که باعث رابطه مناسب با مخاطب می‌شود را پیدا کند وگرنه همیشه گله می‌کنیم که سالن نیست و مسئولان بگویند چشم و حتماً، ولی در واقع مخاطبی نیست البته در چند سال گذشته فیلم‌های خیلی خوبی ساخته‌شده است که اگر به نمایش بیاید، حتماً تماشاگر خودش را خواهد داشت.

«نگاه نقره ای» رادیو گفتگو با تلاش فرهاد دهنوی (تهیه کننده) و شهاب شهرزاد (کارشناس مجری) هر شب از محل برگزاری جشنواره سینما حقیقت روانه آنتن می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها