14 آذر، اعلام باطل شدن معاهدات روسیه تزاری با ایران

امروز 14 آذر 1393 خورشیدی برابر با 12 صفر 1436 هجری و 5 دسامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۵۹۱۲
14 آذر، اعلام باطل شدن معاهدات روسیه تزاری با ایران

هجری شمسی

14 آذر 1286

کابینه میرزا ابوالقاسم خان ناصرالملک که در سوم آبان این سال شکل گرفته بود به کار خود پایان داد.

14 آذر 1293

سومین دوره مجلس شورای ملی آغاز به کار کرد. این مجلس تا 21 آبان 1294 دائر بود.

14 آذر 1296

لنین رهبر انقلاب بلشویکی در اعلامیه‌ای رسمی، کلیه معاهدات روسیه تزاری با ایران را باطل اعلام کرد.

14 آذر 1303

شیخ خزعل به ملاقات رضاخان رفت و مورد عفو قرار گرفت. درهمین روز سرتیپ فضل‌الله زاهدی از سوی رضاخان حکمران خوزستان شد.

14 آذر 1330

دکتر محمود حسابی، سناتور و رئیس دانشکده علوم، به وزارت فرهنگ منصوب شد.

14 آذر 1339

نعمت‌الله نصیری به ریاست شهربانی کل کشور منصوب شد.

هجری قمری

12 صفر 778

خواجه جمال الدین سلمان بن علاء الدین محمد ساوجی معروف به سلمان ساوجی از بزرگ ترین شاعران و قصیده سرایان و از غزل گویان نیکوسخن قرن هشتم هجری قمری درگذشت. زندگی ساوجی بیشتر در دربار امیران آل جلایر و در بغداد سپری شد. او در علوم عصر خود سرآمد بود. اشعار سلمان ساوجی یازده هزار بیت را در بر می گیرد. اشعار او برگرفته از گرایش عارفانه و قصاید دینی در توصیف خداوند متعال و رسول اکرم (ع) است. فراق نامه و جمشید و خورشید دو داستان منظوم از سلمان ساوجی است.

12 صفر 1214

محمود میرزا فرزند فتحعلی شاه قاجار و از شاعران آن عصر متولد شد. او تالیفات متعدد دارد که در یک مجلد به نام مجمع محمودی گردآوری شده و شامل سیزده کتاب است. تذکره ای به نام نقل مجلس درباره زنان شاعر آن دوران نیز از آثار اوست.

میلادی

5 دسامبر 1874

ایران به تشکیلات بین ‏المللی صلیب سرخ پیوست. نخستین کوشش ایرانیان برای پیوستن به کنوانسیون‌های بین‌المللی در مورد تشکیلات بین‌المللی صلیب سرخ به دوران پادشاهی ناصر‌الدین شاه قاجار باز می‌گردد. ایران در زمان حکومت او و در دسامبر سال ۱۸۷۴/شوال ۱۲۹۱ ، کنوانسیون مصوب ۱۸۶۴ ژنو را پذیرفت. اما عملاْ برای دهها سال پس از این تاریخ هیچگونه اقدامی برای تأسیس موسسه ، یا سازمانی که عامل اجرایی این کنوانسیون در ایران باشد صورت نگرفت. در طی این سال ها ، جدی ترین کوشش ایران در این زمینه ، اعزام نماینده ای به سومین کنفرانس بین المللی صلیب سرخ در ژنو بود. در این کنفرانس، عبدالصمد ممتازالسلطنه سیاستمدار و وزیر مختار وقت ایران در پاریس، نقش بسیار مهمی در تبیین نگرش جوامع اسلامی به نشان بین‌المللی صلیب سرخ داشت . اگر چه همچنان هیچ نهادی از سوی دولت ایران برای انجام وظایف مربوط به صلیب سرخ بوجود نیامد . فعالیت های مربوط به این مؤسسه تنها در اثر کوشش های شخصی افراد و به صورت غیرمتواتر انجام می شود . از جمله ، تلاش های دکتر امیرخان اعلم ( مشهور به امیراعلم ، از جمله دانش آموختگان ایرانی در اروپا در رشته پزشکی و از بنیانگذاران چند بیمارستان به سبک غربی در ایران ) در خلال جنگ های داخلی ایران بین مستبدین و مشروطه خواهان در سال های پس از پیروزی انقلاب مشروطیت ایران بود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها