8 اذر، اولتیمام شوروی به ا یران برای اخراج مورگان شوستر

امروز 8 آذر 1393 هجری شمسی؛ 6 صفر 1436 هجری قمری؛29 نوامبر 2014 میلادی است. رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده، بدین شرح است:
کد خبر: ۷۴۳۶۵۹
8 اذر، اولتیمام شوروی به ا یران برای اخراج مورگان شوستر

هجری شمسی

8 آذر 1290

دولت روسیه اولتمیاتوم چهل و هشت ساعته خود را اعلام کرد. مجلش شورای ملی برای سامان بخشیدن به اوضاع مالی ایران، مورگان شوستر آمریکایی را در مقام کارشناس امور اقتصادی و مالی استخدام کرد. همین امر موجب نارضایتی روسیه شد و به دولت ایران اولتیماتوم داد که طی چهل و هشت ساعت شوستر آمریکایی را اخراج کند و پس از فرستادن این اولتیماتوم قوای روسیه به سمت تهران حرکت کرد. بدین ترتیب، دولت ایران اولتیماتوم را پذیرفت.

8 آذر 1373

آیت الله العظمی حاج آقا شیخ محمد علی اراکی درگذشت. ایشان از یازده سالگی در اراک تحصیل را شروع کرد و ادبیات و سطح را آموخت. سپس در حوزه علمیه اراک از محضر آیت الله حائری بهره برد و چند سال بعد هماره استاد به قم مهاجرت کرد. آیت الله اراکی بعد از سال ها کسب علم به تدریس پرداخت و در مدت سی و پنج سال تدریس، پیچیده ترین مباحث را با گفتاری شیوا و بیانی ساده ارائه می کرد. حاشیه بر عروه الوثقی از آثار ایشان است.

هجری قمری

6 صفر 634

مولانا ضیاء الدین مسعود بن مصلح کازرونی مشهور به قطب الدین شیرازی پزشک و منجم ایرانی متولد شد. او در گسترش حکمت و فلسفه، علوم طبیعی و پزشکی نقش مهمی ایفا کرد. او علاوه بر شاگردی نزد پدر عالم خود، از بزرگانی چون خواجه نصیرالدین طوسی، نجم الدین کاتبی و کمال کوفی بهره فراوان برد. قطب الدین شیرازی بیش از بیست اثر به زبان های فارسی و عربی تالیف کرد. دره التاج از مهم ترین آثار اوست که پس از شفای ابن سینا مهم ترین کتاب جامعی است که در فلسفه تالیف شده است و دوازده رشته از علوم ازجمله موسیقی را در بر می گیرد. نهایه الادراک فی درایه الادراک در زمینه نجوم و هیئت و شرح کلیات قانون ابن سینا از دیگر آثار قطب الدین شیرازی به شمار می رود. او مدتی در رصدخانه مراغه فعالیت های نجومی داشت و زمانی نیز در سیواس و ملط به قضاوت مشغول بود.

میلادی

29 نوامبر 1947

، سازمان ملل متحد تشکیل جلسه داو و پس از بررسی مسئله فلسطین به تقسیم این سرزمین رای داد. بدین ترتیب سرپرستی انگلستان بر فلسطین پایان یافت و دو دولت عرب و یهودی به طور مستقل در نظر گرفته شد. بیت المقدس نیز منطقه ای بین المللی اعلام شد. این قطعنامه به وجود یک دولت صهیونیستی در فلسطین رسمیت بخشید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها