تپه فرخ آباد (غلامعلی تپه) در استان البرز دربرگیرنده شواهد مهمی از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره های بعدی است که اکنون به علت تخلیه انبوه زباله ها و نخاله های ساختمانی روزگار ناخوشی دارد.
کد خبر: ۷۴۵۰۷۵
تپه 7 هزار ساله زیر زباله ها

رضا خلج، سرپرست گروه باستان شناسی، تپه فرخ آباد را یکی از تپه های مهم پیش از تاریخی استان البرز دانست.

او افزود: درچند دهه اخیر توسط ساکنان این منطقه تخریب و تجاوز فراوانی به عرصه و حریم این تپه وارد شده است .

به گفته خلج، انتقال خاک تپه توسط کشاورزان به زمین های کشاورزی، ایجاد باغ و ریختن نخاله و زباله های ساختمانی در عرصه و حریم تپه در سالهای اخیر خسارت های جبران ناپذیری به آن وارد ساخته است.

این باستان شناس افزود: با توجه به اهمیت فرهنگی این اثر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز طرح گمانه زنی برای تعیین عرصه و پیشنهاد حریم این تپه را در دستور کار قرارداد.

پس از تایید پیشنهاد گمانه زنی توسط پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با هدف جلوگیری از تخریب و تجاوز به این محوطه باستانی مجوز گمانه زنی صادرشد.

خلج با اشاره به ایجاد چندین گمانه با ابعاد 1.5*1 در دورتادور تپه افزود:عملیات گمانه زنی به کشف شواهد و مستندات ارزشمندی از ادوار پیش ازتاریخی از تپه فرخ آباد منجر شد.

وی در پایان گفت: با توجه به تمدید طرح گمانه زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم نتایج آن پس از اتمام گمانه زنی اعلام خواهد شد.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها