تلاش جناحها برای یک رقابت جدی در اسفندماه

سیدحسن خمینی برای شرکت در انتخابات آماده می شود؟

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی گفت: اگر از نسل اول انقلاب استفاده نشود، دست ما از یکی از منابع مهم اجتهاد در دیدگاه‌های امام راحل خالی می‌شود.
کد خبر: ۷۴۱۸۱۰

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، نوه امام خمینی(ره) در دیدار مدیران مرکز فرهنگی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی به تفاوت میان «امام تاریخی» و «امام تاریخ‌ساز» اشاره کرد و اظهار کرد: امام تاریخی امامی است که بیش از صد سال پیش به دنیا آمد و 25 سال قبل هم از دنیا رفت؛ وی انقلاب کرد و تحولی بنیادین در جامعه خویش ایجاد کرد.

وی افزود: بسیاری از ما جوانی خود را با ایشان طی کردیم و بسیاری جانشان یا اعضای بدنشان را در راهی که ایشان گفت، اهدا کردند؛ لذا امام راحل انسان بسیار بزرگی است که بر همه ما احاطه داشته است.سیدحسن خمینی یادآور شد: امام تاریخ‌ساز که امام آینده است، بعد دیگر شخصیت ایشان است.

وی تاکید کرد: در این سرزمین مردم همواره سه رکن اساسی را می‌خواسته‌اند که حداقل از مشروطه به این‌سو می‌توان به‌طور دقیق از آنها سخن گفت و آن سه رکن عبارتند از استقلال، آزادی، معنویت و دینداری که هر از چندی یکی از این سه، پررنگ شده و باعث جوش و خروش شده است، اما به دلیل این که همه را با هم نداشته، ابتر مانده است.

وی با یادآوری شخصیت شهید مدرس و موضع وی درباره وابستگی، ادامه داد: امام راحل بر شخصیت مدرس در میان روحانیون شیعه بسیار تاکید داشت؛ او کسی بود که از رضاشاه، انگلیس و هیچ‌کس دیگر ترسی نداشت و دارای درک صحیحی از مسائل بود. او می‌گفت که ما قائل به موازنه منفی هستیم؛ به این معنا که نه به انگلیس و نه به روس امتیاز نمی‌دهیم.فرزند یادگار امام راحل افزود: این موضع در آن زمان همچون یک انفجار بود، زیرا جامعه آن دوره نمی‌توانست باور کند که می‌تواند مستقل زندگی کند. اما در مشروطه با آن‌که روحانیون ـ بخصوص در تهران ـ رهبر آن بودند، شکست خورد، چون کاری تک‌بعدی انجام شد و فقط در جهت آزادی حرکت کرد.

سیدحسن خمینی ادامه داد: در نتیجه رضاشاه آمد و از دل شعار استقلال‌خواهی‌اش استبداد و دین‌زدایی و ایران‌گرایی درآمد.

وی با بیان این‌که در جنبش ملی شدن صنعت نفت نیز با وجود استقلال‌خواهی و آزادیخواهی توجه به دین کمرنگ بود، گفت: مجموعه این آرمان‌ها به ناگاه در یک نقطه تلاقی می‌کند و امام راحل نماد خواسته‌های متکامله ملت است؛ بنابراین ترویج و بسط اندیشه امام خمینی(ره)، بسط اندیشه یک نفر در عداد ملاصدرا نیست و در شخصیت امام راحل باید به این سه بعد توجه کرد.

وی با تاکید بر این‌که امام تاریخی به ما نیاز دارد، اما درباره امام راحل تاریخ‌ساز ما هستیم که به او نیاز داریم، افزود: این‌که ما هر سال یاد امام حسین(ع) را گرامی می‌داریم به‌خاطر احتیاج ما به اوست؛ زیرا ایشان یک نماد، علم و پرچم است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها