مسمومیت یکی از قربانیان راز جاعل حرفه ای را فاش کرد

شگرد عجیب مرد تبهکار برای معافیت پزشکی

مرد میانسال برای پولدار شدن نقشه‌ای اساسی طراحی کرد. او با شناسایی افراد مشمول به خدمت که به دنبال گرفتن کارت معافیت بودند، نقشه کلاهبرداری‌اش را به اجرا درآورد. این مرد با تجویز داروهایی، مشمولان به خدمت را بیمار نشان داده و با جعل مدرک، آنها را روانه سازمان نظام وظیفه می‌کرد. راز این کاهبرداری با تیزهوشی سازمان نظام وظیفه و بازپرس پرونده برملا شد.
کد خبر: ۷۳۵۴۴۸
شگرد عجیب مرد تبهکار برای معافیت پزشکی
درخواست‌های متعدد مشمولان نظام وظیفه برای گرفتن معافیت، مساله‌ای عادی به نظر می‌رسید، اما چیزی که باعث شک شد و نماینده سازمان نظام وظیفه عمومی را روانه دادسرا کرد، شباهت بیماری در افراد متقاضی معافیت پزشکی بود. تمام این افراد مدارکی در دست داشتند که نشان می‌داد آنها خونریزی معده دارند و به همین دلیل معاف از خدمت سربازی هستند.

با آن که به نظر همه چیز درست بود، اما سازمان نظام وظیفه تصمیم گرفت برای بررسی این موضوع از قوه قضاییه کمک بگیرد. از این رو نماینده سازمان به دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل رفت و گفت: «مدتی است مشمولان خدمت با ارائه مدارکی خواهان معافیت پزشکی هستند. از آنجا که تمامی این مدارک حکایت از خونریزی معده سربازان دارد، احتمال می‌دهیم این مدارک جعلی است یا موضوعی در میان است که ما از آن بی‌خبر هستیم. از شما تقاضا داریم رسیدگی به این موضوع و بررسی این را که مدارک ارائه شده در رابطه با افراد اعزام به خدمت جعلی است یا خیر، به عهده بگیرید.»

با طرح این مساله بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان اردبیل رسیدگی به این پرونده را در دستور کار قرار داد. در بررسی مدارک مشخص شد مدارک ارائه‌شده جعلی نیست، اما این‌که تمام افرادی که برای معافیت پزشکی درخواست داده بودند بیماری خونریزی معده داشتند، مشکوک به نظر می‌رسید.

در حالی که بررسی‌ها در این خصوص ادامه داشت، مرد میانسالی به دادسرا مراجعه و شکایتی را ارائه کرد. او به قاضی قدیر محمدی گفت: «پسرم علاقه‌ای به خدمت نداشت و در فکر آن بودم راهی پیدا کنم تا معافیت او درست شود، اما به هر دری زدم، به نتیجه نرسیدم، تا این‌که مدتی قبل موضوع را با یکی از دوستانم درمیان گذاشتم و او گفت فردی را می‌شناسد که می‌تواند معافیت پزشکی برای پسرم بگیرد. من خود آن فرد را ندیدم اما از طریق دوستم با رابط او آشنا شدم. او گفت حاضر است در ازای ده میلیون تومان، معافیت پزشکی پسرم را خیلی سریع بگیرد به طوری که سازمان نظام وظیفه به او شک نکند. به هر زحمتی بود ده میلیون تومان فراهم کردم و به همان رابط دادم تا کارهای معافیت انجام شود. همان روز آن مرد قرص‌هایی به من داد و گفت به پسرت بگو هر نیم ساعت یک بار آنها را مصرف کند. بعد از مصرف قرص‌ها او دچار خونریزی معده می‌شود و در معاینات پزشکی نیز این بیماری تائید می‌شود. من هم به گفته مرد جوان هر نیم ساعت یک بار قرص‌ها را به پسرم ‌دادم و حال او بعد از خوردن چند قرص بد شد او را به بیمارستان رساندیم. الان هم حال او خیلی وخیم است و می‌ترسم پسرم را از دست بدهم. با قرص‌هایی که مرد کلاهبردار به من داد، هم پول‌هایم را از دست دادم و هم پسرم را.

با توجه به تشابه پرونده با پرونده شکایتی سازمان نظام وظیفه، این پرونده نیز به شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل ارجاع شد. بازپرس قدیر محمدی در این رابطه می‌گوید: در ادامه تحقیقات مشخص شد افرادی که برای گرفتن معافیت پزشکی به بهانه خونریزی معده به سازمان نظام وظیفه مراجعه کرده بودند، قربانی مرد کلاهبردار شده‌اند. باتوجه به حساسیت موضوع، بررسی‌ها برای شناسایی متهم اصلی این پرونده که هیچ کدام از مالباختگان با او در ارتباط نبودند و سرنخی از وی در دست نبود، آغاز شد.

بازپرس شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل ادامه می‌دهد: با اقدامات ویژه کارآگاهان پلیس به سرپرستی سرهنگ عالیزاده رئیس پلیس استان اردبیل، مرد میانسال در کمتر از یک ماه که هیچ رد و سرنخی از خود به ‌جا نگذاشته بود، بازداشت شد و به بیش از 20 مورد کلاهبرداری به این شیوه اعتراف و عنوان کرد: مدتی قبل تصمیم گرفتم پولدار شوم و از نظر من بهترین راه برای این کار کلاهبرداری از افرادی بود که خواهان معافیت پزشکی بودند. ابتدا سوژه‌ها را مقابل سازمان نظام وظیفه پیدا می‌کردم، اما بعد از مدتی سوژه‌های قبلی برایم مشتری پیدا ‌کردند و کار من کمی سبک تر شد. از طرفی چون احتمال دستگیری وجود داشت، خودم مستقیما با سوژه‌ها وارد عمل نمی‌شدم بلکه چند واسطه را استخدام کردم تا هویت من نامعلوم بماند. می‌دانستم فرد با خوردن این دارو به صورت مداوم دچار خونریزی معده می‌شود و آزمایش‌ها نیز این بیماری را تائید می‌کند و به همین دلیل فرد بیمار از خدمت معاف می‌شود.

متهم میانسال ادامه داد: در صورتی که تجویز دارو ـ البته بندرت ـ کار ساز نمی‌شد و آزمایش‌ها، آنچه که می‌خواستیم نبود، مدارک وی را جعل می‌کردم و اسم این فرد را روی مدارک فرد دیگری که متقاضی بود، ماهرانه می‌نوشتم، به طوری که بجز متخصصان، فرد دیگری نمی‌توانست آن راتشخیص دهد. در این مدت افراد زیادی به من مراجعه کردند و از هر کدام از آنها حدود ده میلیون تومان گرفته‌ام.»

با توجه به اعترافات مرد میانسال، قاضی شعبه اول دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل او را به اتهام دخالت در امور پزشکی، جعل و کلاهبرداری روانه زندان کرد. بازپرس قدیر محمدی می‌گوید: «تاکنون 20 شاکی در این خصوص شناسایی شده‌اند و تحقیقات برای شناسایی سایر شاکیان ادامه دارد. از آنجا که این مرد به متقاضیان دارو داده است، احتمال دارد داروها به مصرف‌کنندگان آسیب بدنی و جسمی وارد کرده باشد. در این خصوص تنها یک شاکی مشخص شده و بررسی‌ها برای شناسایی دیگر شاکیان احتمالی ادامه دارد.» (ضمیمه تپش)

مرجان همایونی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها