مجری طرح احیای دریاچه ارومیه گفت: به علت بارندگی‌های مناسب در دو ماه گذشته قرار شد طرح نکاشت امسال اجرا نشود، بنابراین بودجه پیشنهادی این طرح که بالغ بر 250 میلیارد تومان بود نیز از بودجه پیشنهادی حذف شد.
کد خبر: ۷۳۵۱۷۲

طرح نکاشت طرحی سه ساله است که براساس آن قرار بود برای آبرسانی بیشتر به دریاچه ارومیه، کشاورزان اطراف حوضه آبریز این دریاچه محصول کشت نکنند و خسارت آنها تامین شود.

عیسی کلانتری در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به علت بارندگی‌های مناسب اجرای این طرح برای امسال متوقف شد، اما اگر نیاز باشد سال آینده اجرا می‌شود.وی گفت: در دو ماه گذشته حدود صد میلی‌متر بارندگی در منطقه آبریز دریاچه ارومیه داشته‌ایم که این رقم سال گذشته دو میلی‌متر بوده، بنابراین وضع کنونی دریاچه مناسب است.مجری طرح احیای دریاچه ارومیه یادآور شد: اعتبار اجرای طرح انتقال آب رودخانه‌ زاب به دریاچه ارومیه از بودجه پیشنهادی ستاد احیای دریاچه ارومیه حذف و مقرر شد، از محل بودجه آب‌های مرزی تامین شود.

عیسی کلانتری افزود: کارگروه نجات دریاچه ارومیه 1467 میلیارد تومان را برای اجرای طرح‌های نجات این حوضه آبی پیشنهاد داد که از این مبلغ حدود 760 میلیارد تومان به تصویب رسیده است.

وی گفت: برای مرحله اول نجات دریاچه ارومیه ده طرح از جمله انتقال آب زرینه‌رود به سیمینه‌رود، انتقال آب از رودخانه زاب، طرح نکاشت، انتقال آب رودخانه آجی‌چای به دریاچه ارومیه، آبیاری تحت فشار، افزایش بازده انتقال آب به مزارع و تهیه نقشه کاداکسر که مالکیت زمین، وسعت، نوع کشت و نحوه تامین آب آن را مشخص می‌کند، جزو طرح‌های اولویت‌دار برای اجرا معرفی شده است.هیات وزیران در جلسه اخیر خود، طرح‌های مصوب کارگروه نجات دریاچه ارومیه مشتمل بر طرح‌های اجرایی، هدف کمی و اعتبارات مورد نیاز را به تصویب رساند.بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف شد نسبت به اولویت مطالعه و اجرای شبکه‌های آبیاری نوین در حوضه آبریز دریاچه ارومیه اقدام کند.

علاوه بر این، وزارت نیرو نیز موظف شد ضمن نصب کنتورهای هوشمند حجمی مورد نیاز چاه‌های کشاورزی و نصب ابزار مناسب اندازه‌گیری حجمی آب در شبکه‌های آبیاری، نسبت به اصلاح پروانه بهره‌برداری اقدام کند.

سازمان های جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و حفاظت محیط‌زیست نیز موظف شده‌اند نسبت به شناسایی کانون‌های تولید ریزگرد و تثبیت آنها، برنامه عملیاتی و اولویت‌های اجرایی خود را به ستاد احیای دریاچه ارومیه ارائه کنند.علاوه بر این، مقرر شد اعتبار اجرای طرح انتقال آب از رودخانه زاب با مبلغ حدود 450 میلیارد تومان از محل بودجه آب‌های مرزی تامین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها