تفاوت دیگری میان فقیر و غنی مشخص شد:

این هم از بدشانسی فقراست: مرگ بیشتر در حملات قلبی

به گفته یک متخصص پزشکی اجتماعی، مطالعات انجام شده در کشورهای در حال توسعه نشان می‌دهد که مردم فقیر نسبت به ثروتمندان بیشتر در معرض حمله‌های مرگبار قلبی هستند.
کد خبر: ۷۳۴۹۹۰
این هم از بدشانسی فقراست: مرگ بیشتر در حملات قلبی

جام جم سرا به نقل از ایرنا: دکتر «شهناز شاهرخی» در نشستی با خبرنگاران اظهارداشت: دسترسی کمتر مردم فقیر به خدمات بهداشتی باعث می‌شود که عوامل خطر ساز این بیماری‌ها در آن‌ها، طی زمان مناسب تشخیص داده نشود ودر نتیجه این فقرا درمان موثری دریافت نمی‌کنند.

وی در توضیح اظهاراتش گفت: موج همه گیری بیماری‌های قلبی و عروقی در کشور‌های در حال توسعه در ابتدا، افراد مرفه را تحت تاثیر قرار داده بود اما با پیشرفت همه گیری، این روند اجتماعی معکوس شد و افرادی که از نظر اجتماعی و اقتصادی در سطح پایین تری بودند مستعد آسیب پذیری بیشتری شدند.

شاهرخی گفت: براساس تحقیقات صورت گرفته تخمین زده می‌شود که سهم بیماری‌های قلبی - عروقی از مجموع ۵۸ میلیون مورد مرگ اتفاق افتاده در سال ۲۰۰۵، حدود ۳۰درصد باشد.

متخصص پزشکی اجتماعی با بیان اینکه در ابتدای قرن بیستم - حدود ۱۱۰سال پیش - فقط ۱۰درصد کل موارد مرگ بخاطر بیماری‌های قلبی عروقی رخ می‌داد، ادامه داد: با توسعه شهر نشینی و تغییر شیوه زندگی مردم و از طرف دیگر کنترل بیماری‌های واگیر و در نتیجه افزایش طول عمر مردم، بیماری‌های مزمن و در راس آن‌ها بیماری‌های قلبی عروقی، شیوع بیشتری یافتند به گونه‌ای که در پایان قرن بیستم میزان مرگ ومیر ناشی از این بیماری‌ها به بیش از ۲۵درصد رسید.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود سریال مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۳۵تا ۶۰ درصد کل علل مرگ‌ها را به خود اختصاص دهد.


سن وقوع بیماری قلبی

شاهرخی گفت: احتمال ایجاد بیماری‌های قلبی عروقی بعد از سن ۴۰سالگی در مردان ۴۹درصد و در زنان ۳۹درصد است. به رغم پیشرفت‌های وسیع تشخیص و درمان هنوز ۳۳ / ۱ بیماران مبتلا به سکته‌های قلبی، فوت می‌کنند که نیمی از فوت‌ها در عرض یک ساعت نخست وقوع سکته قلبی و پیش از رسیدن به بیمارستان رخ می‌دهد.

وی گفت: معاینه دوره‌ای، همزمان با رعایت رژیم مناسب غذایی و ورزش وتحرک مداوم ازمهم‌ترین راه‌های پیشگیری ازبیماری‌های مرگباروفلج کننده زندگی است.


کدام کشور‌ها کمترین وبیشترین بیماران قلبی را دارند؟

این متخصص پزشکی اجتماعی گفت: شیوع بیماری‌های قلبی عروقی به خصوص بیماری قلبی کرونری در چین، هند، پاکستان و خاورمیانه و از جمله ایران به شدت در حال افزایش است. در زمان حاضر کشورهای استقلال یافته شوروی سابق بیشترین میزان مرگ ناشی از بیماریهای قلبی عروقی را شامل می‌شوند.

وی در ادامه اظهارداشت: میزان مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در ایالات متحده و اروپای غربی در حد متوسط اما در ژاپن در حد کمترین است. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که بیش از ۵۰ درصد مرگ‌ها وناتوانی‌های ناشی از بیماری‌های قلبی و سکته مغزی که درمجموع هر ساله بیش از ۱۲ میلیون نفر را می‌کشد، می‌تواند با ترکیبی از تلاش‌ها و عملکرد‌های ساده و ارزان برای کنترل عوامل خطر ساز اصلی این بیماری‌ها برطرف شود.

این متخصص پزشکی اجتماعی تاکید کرد: این سازمان تخمین زده است که اگر اقدامی جهت بهبود سلامت قلبی و عروقی صورت نگیرد و روند کنونی ادامه یابد، تاسال ۲۰۲۰در سراسر جهان، ۲۵درصد از سالهای سلامت زندگی مردم به دلیل بیماری قلبی عروقی از دست برود که بیشترین این رقم مربوط به کشور‌های در حال توسعه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
چ
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۴
۰
۰
خب معلومه این كه تحقیق نمی خواد............

نیازمندی ها