با وجود واردات میلیون ها تن برنج به کشور در یکی دو سال اخیر، وزیر کشاورزی ادامه ممنوعیت واردات جدید را مشروط به ایجاد نشدن کمبود برنج در بازار می داند؛ با این حال گفته می شود کشور تا سال 94 نیازی به واردات برنج ندارد.
کد خبر: ۷۳۴۶۵۲
احتمال ادامه ممنوعیت واردات تا پایان سال

چندی پیش وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از نیاز کشور برنج وارد شده است، گفت: در شش ماهه نخست امسال حدود ۷۰۰ هزار تن واردات برنج انجام شده و در کنار تولید داخلی، با انباشت زیادی در انبارهای کشور روبرو شده‌ایم.

حجتی با اشاره به اینکه هم اکنون در حال ارزیابی وضعیت موجودی برنج کشور هستیم، افزود: پس از پایان فصل، اگر کشور با کمبودی مواجه نباشد ممنوعیت واردات برنج تا پایان سال ادامه پیدا می‌کند.

این گفته‌های وزیر جهاد کشاورزی در حالی است که به اعتقاد جمیل علیزاده شایق؛ دبیر انجمن برنج کشور واردات بیش از نیاز طی سال گذشته در کنار تولید امسال سبب شده کشور تا سال ۹۴ از واردات این محصول بی‌نیاز باشد.

وی در این رابطه با اشاره به واردات یک میلیون و ۹۶۰ هزار تن برنج در سال ۹۲ به مهر گفت: با توجه به این مسئله زمانی که ما به فروردین ۹۳ رسیدیم نیازی به واردات برنج نداشتیم، ضمن اینکه در سه ماهه اول سال حدود ۲۹۹ هزار تن برنج وارد شد که این میزان نسبت به بهار ۹۲ با کاهش ۳۴ درصدی همراه بود.

شایق تولید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن برنج در سال ۹۲ در کشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: از سویی، از ابتدای سال ۹۲ تاکنون نیز حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن برنج وارد کشور شده، علاوه بر این ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن نیز تولید سال ۹۳ است؛ بنابراین ما برای سال ۹۴ هم نیازی به واردات برنج نداریم.

دبیر انجمن برنج کشور حتی اعمال تعرفه برای واردات را نیز چاره مشکل ندانست و اظهارداشت: دولت تعرفه واردات برنج را به ۴۰ درصد افزایش داده که از نظر بنده این امر کارساز نیست، چون تاجری که تصمیم به واردات برنج دارد و برای این کار قرارداد امضا کرده، به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کند که این واردات را در زمان اعمال تعرفه بالا انجام ندهد.

با توجه به اظهارات طرفین، به نظر می‌رسد هنوز اختلافاتی بین وزارت جهاد کشاورزی و انجمن برنج کشور در زمینه واردات برنج وجود دارد؛ بنابراین باید منتظر تصمیم جدید وزارت کشاورزی در اینباره ماند.

newsQrCode
برچسب ها: برنج واردات
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها