روایتی اختصاصی از مرگ کودکان و سالخوردگان بر اثر نیش حیوانات خطرناک

قربانیان پادزهر

پسرک چهار ساله قربانی نبود پادزهر در بیمارستان شهرستان پلدختر شد. یعقوب در خواب مورد حمله عقرب قرار گرفت، اما تلاش والدین او برای نجات جانش بی‌نتیجه‌ماند.
کد خبر: ۷۳۴۲۸۰
پادزهر نبود، پسرک 4 ساله قربانی شد

به گزارش جام‌جم، یعقوب همراه خانواده‌اش در روستای «زعفران» شهرستان پلدختر زندگی می‌کرد.

پسرک نیمه شب هشتم آبان امسال با درد شدیدی که در گردن و سرش احساس کرد، از خواب بیدار شد و با صدای گریه او دیگر اعضای خانواده متوجه شدند اتفاقی ناگوار برای یعقوب رخ داده است. پدر و مادر یعقوب با روشن کردن چراغ اتاق با عقربی در رختخواب پسرشان روبه‌رو شدند. آثار نیش عقرب هم روی بدن پسرک مشخص بود.

پدر برای این‌که عقرب به دیگر اعضای خانواده‌اش آسیبی نرساند به جستجو در اتاق پرداخت و موفق به کشتن عقرب شد. پدر و مادر سعی کردند نیش عقرب را از بدن پسرشان خارج کنند، اما بی‌نتیجه بود. حال یعقوب هر لحظه بد‌تر می‌شد و در تب می‌سوخت. پدر با کمک همسایگان او را به بیمارستانی در این شهرستان منتقل کرد. پرستاران با مشاهده کودک، او را به بخش اورژانس منتقل کرده و پس از تزریق آمپول از خانواده کودک خواستند وی را به بیمارستان خرم آباد منتقل کنند.

کودک در تب می‌سوخت و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کرد. با توقف خودرو مقابل بیمارستانی در خرم‌آباد، پزشکان تمام تلاش خود را برای نجات جان این کودک آغاز کردند، اما او ساعت هشت شب تسلیم مرگ شد.

حسین، یکی از اقوام پسرک به خبرنگار ما گفت: وقتی یعقوب براثر نیش عقرب بیمار شد و خانواده‌اش او را به بیمارستانی در پلدختر منتقل کردند، پرستاران و پزشکان معالج فقط به تزریق یک آمپول «دگزا» و «مرفین» اکتفا کردند و گفتند آمپولی که به عنوان پادزهر باید از آن استفاده کنند تا نیش عقرب را از بین ببرد در بیمارستان موجود نیست و این پادزهر کمیاب است.

مسئولان بیمارستان گفتند، اگر در بیمارستانی در خرم‌آباد یا شهر اصفهان پادزهر مورد نظر وجود داشته باشد، کودک را به یکی از این دو مرکز منتقل می‌کنند، اما پادزهری موجود نبود و یعقوب جان خود را آسان از دست داد.

وی یادآور شد: خانواده کودک بزودی قصد دارند بابت کوتاهی بیمارستان در نجات فرزندشان از آنها شکایت کنند؛ چون اگر آنها پادزهر مورد نظر را داشتند، اکنون یعقوب زنده مانده و نزد خانواده‌اش بود. این حادثه ممکن است برای خانواده‌های دیگری هم رخ دهد، اما بهتر است در این زمینه و برای جلوگیری از حوادث بعدی و مشابه، مسئولان وزارت بهداشت کاری انجام دهند تا دیگر هیچ کودکی مقابل چشمان والدینش قربانی نشود.

مسئولان بیمارستان پاسخگو نبودند

در همین رابطه با بیمارستان شهرستان پلدختر تماس گرفتیم تا علت حادثه را جویا شویم که هیچ کدام از مسئولان آنجا حاضر به گفت‌وگو نشدند و حتی اعلام کردند، رئیس بیمارستان برای ماموریت کاری به شهرستان خرم‌آباد رفته و برای گفت‌وگو باید روزهای آینده تماس بگیرید.

احمد کرم‌وند، سرپرست موقت شبکه بهداشت و درمان شهرستان پلدختر نیز به خبرنگار ما گفت: من در رابطه با مرگ این کودک نمی‌توانم صحبت کنم و فقط از طریق روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان موضوع را جویا شوید.

دستور رئیس دانشگاه علوم پزشکی

سرانجام مسئول روابط‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان با تائید مرگ پسر چهار ساله به‌دلیل تزریق‌نشدن پادزهر به خبرنگار جام‌جم گفت: با توجه به این‌که پادزهر مورد استفاده برای عقرب‌زدگی در مرکز بهداشت استان وجود دارد و با کمبودی در رابطه با آن روبه‌رو نیستیم، متاسفانه مسئولان بیمارستان مورد نظر با توجه به این‌که داروی پادزهر را تمام کرده بودند، تقاضایی برای دریافت آن از اداره بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان نکرده و همین موضوع باعث شد که نبود پادزهر، مرگ این کودک چهار ساله را رقم بزند.

هوشنگ بادپی افزود: با اطلاع از این حادثه تلخ دکتر کورش ساکی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان موضوع را پیگیری و دستور لازم برای تحقیقات در این زمینه ر ا صادر کرده است. همچنین قرار شد با افرادی که در این زمینه قصور کرده‌اند بشدت برخورد شود.

این در حالی است که سایت دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان درباره مرگ این کودک اعلام کرده است: به استناد اوراق پرونده بستری بیمار در بیمارستان حضرت امام خمینی(ره) شهرستان پلدختر، از آنجا که گزش در ناحیه سر و گردن بیمار صورت گرفته بود، بیمار در ابتدای ورود با واکنش شدید حساسیتی روبه‌رو بوده و همین موضوع باعث اختلالات شدید ریتم قلب و تنفس وی شده، به نحوی که به‌دلیل سختی تنفس و سیانوز شدید بلافاصله به اتاق احیای قلب و تنفس منتقل و تمام اقدامات درمانی احیای مورد نیاز درخصوص او انجام و از سوی متخصص اطفال نیز معاینه شد. این کودک پس از لوله‌گذاری تنفسی و اخذ پذیرش به بیمارستان تامین اجتماعی خرم‌آباد اعزام شد.

newsQrCode
برچسب ها: نیش عقرب یعقوب
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها