رییس جمهوری در جمع علما و ایثارگران استان زنجان:

عاشورا و کربلا منبع عظمت ملت ایران است

روحانی در جمع مردم زنجان:

امر به معروف وظیفه همگانی و متقابل است

رئیس جمهور با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی و متقابل است، گفت: مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه مهم آن که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر آحاد جامعه به یکدیگر باشد ، وسیله ای برای تفرقه و جدایی شود.
کد خبر: ۷۳۰۳۸۵
امر به معروف وظیفه همگانی و متقابل است

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای روحانی در اجتماع مردم زنجان افزود: پیام کربلا و اباعبدالله الحسین علیه السلام امر به معروف و نهی از منکر است که فرمود من امر به معروف و نهی از منکر را دوست می دارم.

وی اضافه کرد: مسیر امام حسین (ع) دعوت جامعه به خیر، صلاح، سعادت و نجات بود و آنچه ما باید از کربلا بیاموزیم اینکه همه یکدیگر را به خیر، صلاح، معروف و عمل صالح دعوت کنیم و اگر فردی یا جمعی از مسیر هدایت فاصله گرفت آنها را از منکر و منکرات نهی کنیم.

روحانی تأکیدکرد: امر به معروف و نهی از منکر اختصاص به هیچ فرد و جناح و دسته ای ندارد هیچ کس نمی تواند بگوید من آمر به معروف و ناهی از منکرم و هیچ کس نمی تواند جناح و دسته و گروهی را به عنوان عمل کننده به منکر متهم کند.

وی افزود: اصل قانون اساسی ما درباره امر به معروف و نهی از منکر آن است که ما باید همه را به خیر و نیکی دعوت کنیم .

رئیس جمهور اضافه کرد: امر به معروف و نهی از منکر طبق آموزه های اسلام و نص قانون اساسی یک عمل همگانی و متقابل است یعنی باید شما بنده را به معروف دعوت و از منکر نهی کنید و من هم باید در برابر شما همین تقاضا را داشته باشم.

روحانی تأکید کرد: این نکته به خوبی به ذهن ها سپرده شود که امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است یعنی 77 میلیون نفر آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود.

وی افزود: به یاد داشته باشیم در این عمل متقابل، من شما را به خیر دعوت می کنم و شما بنده را به خیر و صلاح و شایستگی دعوت می کنید.

روحانی گفت: مبادا روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه مهم آن که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر آحاد جامعه به یکدیگر باشد و وسیله ای باشد برای آنکه همگان یکدیگر را به خیر و نیکی دعوت کنند، وسیله ای برای تفرقه و جدایی شود.

رئیس جمهور با اشاره به آیه ای از قرآن درباره توصیه به امر به معروف و نهی از منکر گفت: قرآن به زنان و مردان مؤمن توصیه می کند اول باید پیوند ولایت، محبت، اخوت خود را حفظ کنید و اینکه هر کس نسبت به دیگری حالت سرپرستی دلسوزانه داشته باشد و همه نسبت به هم احساس پیوند ولایت کنیم و آنگاه امر به معروف و نهی از منکر انجام دهیم.

وی افزود: اصل قانون اساسی درباره امر به معروف و نهی از منکر هم به همین آیه قران اشاره کرده است .

روحانی گفت: من خیلی دوست دارم که پایان کار مجلس شورای اسلامی در مسئله امر به معروف و نهی ازمنکر انسجام بیشتر جامعه، وحدت بیشتر و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد.

وی افزود: از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند بلکه همه مردم و مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند.

رئیس جمهور تأکید کرد: مبادا فردا که البته نخواهد بود، تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ناامنی آغاز شود زیرا اساس معروف امنیت است.

چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق می پندارند

رئیس جمهور در ادامه گفت : اساس معروف ، برادری ،‌کرامت انسانی واحترام به یکدیگر است مبادا که منکر را تنها به یک مسئله خلاصه کنیم و دروغ ، تهمت ، رشوه خواری و بورسیه های تقلبی را منکر نپنداریم.

آقای روحانی افزود : نباید از صبح تا شب فقط یک مسئله آن هم بدحجابی را به عنوان منکر مطلق تلقی کنیم.

رئیس جمهور گفت : زنان ایران، زنانی مسلمان و باعفت و همه آنها طرفدار حجاب اند ولی چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق می پندارند.

وی افزود : درس عاشورا برای همه ما این است که همه باید دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم که قیام امام حسین (علیه السلام) برای همین بود و بدانیم باید کاری کنیم که جوانان ما شغل داشته باشند.

روحانی تصریح کرد : به اعتقاد من به عنوان یک طلبه و در حدی که از آموزه های اسلام می فهمم منکری بالاتر از بیکاری و فقر نیست وهمه باید دست به دست هم دهیم و با فقر و بیکاری مبارزه و به زندگی مردم توجه کنیم و برای جوانان عزیزی که از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند به عنوان متخصص و صاحب نظر شغل و کار فراهم کنیم.

رئیس جمهور افزود : اگر می خواهیم معروف را ترویج دهیم اولین معروف، توسعه این کشور و قرار دادن آن در مسیر توسعه ا ست؛ چرا ایرانی مسلمان وقتی که به کشوری غربی می رود حسرت زندگی آنان را داشته باشد؟ مگر ایران چه چیزی کمتر از آنها دارد؟

روحانی گفت : ایرانی با استعداد و با هوش است و ایران محیط علم و دانش و سرزمین معارف و برکت و توسعه انسانی است و همه چیز به لحاظ فیزیکی درکنار هم قرار گرفته است ؛ بنابراین چرا به اختلاف دامن می زنیم؟

نگذاریم در جامعه ما تفرقه و اختلاف رخنه کند

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از بالاترین منکرات ، اختلاف و تفرقه است گفت: نگذاریم در جامعه ما تفرقه و اختلاف رخنه کند، نگذاریم شکاف در جامعه ما ایجاد شود، یک عده گویی زندگی شان تنها در شکاف است؛ شکاف و تفرقه بین مردم و دولت، مردم با مردم و بین این جناح و آن جناح.

آقای روحانی افزود: بگذریم اگر اشکال و گناهی بوده، دامن نزنیم به تفرقه، ما تابع همان حسین بن علی(ع) هستیم که توبه حر را هم قبول کرد و پذیرفت.

رئیس جمهور تصریح کرد: من کسی را نمی یابم که گناهی بالاتر از گناه حر در روزهای اول و دوم محرم سال 61 هجری قمری مرتکب شده باشد و عظیم الشانی پس از پیغمبر و امیرالمومنین غیر از حسین بزرگ تاریخ نمی یابم که در برابر سری که حر خم کرد، گذشت و او را در آغوش کشید و گفت تو همان گونه که مادرت نامت را حر گذاشته ‌است، حر و آزاده‌ای، آزاد در دنیا و سعادتمند در آخرت.

روحانی ادامه داد: ما درس گذشت و اتحاد را از حسین بن علی(ع) بیاموزیم، به هم نزدیکتر شویم، دست به دست هم دهیم. در دنیای امروز شاهدیم که تفرقه در میان مسلمانان چه می کند، ببینید یک عده ناآگاه را به توحش دعوت کرده اند، در شام، عراق، لبنان، افغانستان و یمن یک عده هر روز جنایت و آدمکشی به نام جهاد به راه انداخته اند.

وی با یادآوری این که درس اباعبدالله(ع) به ما وحدت، گذشت، اتحاد و قبول توبه از یکدیگر است گفت: درس کربلا درس تعامل سازنده و مذاکره در چارچوب منطق و موازین است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: شما می دانید شب تاسوعایی که بزرگترین مراسم را شما در زنجان به پا می کنید که مایه غرور و افتخار همه ایرانیان است و یا اباالفضل شما ایران را به حرکت وا می دارد و یا قمربنی هاشم شما در دلها آشوب عشق به پا می کند، در همان شب تاسوعایی که مورد تکیه شماست، امام حسین(ع) خیمه ای به پا و عمر سعد را دعوت به مذاکره کرد.

روحانی گفت: امام حسینی که آگاه است و می داند فردا و پس فردا ایام شهادت او و یارانش است و توسط همین عمرسعد و یاران نادانش کشته می شوند، با دنیا اتمام حجت و شب تاسوعا ساعتها با عمرسعد مذاکره کرد تا مسئله با جنگ پایان نیابد.

وی تاکید کرد: این درحالی است که امام حسین(ع) نه از جنگ می ترسید و نه از شهادت، که به استقبال شهادت می شتافت، اما به ما یاد داد که حتی با دشمن و خصم باید به گونه ای رفتار کنیم که منطق دنیا ما را پیروز در صحنه مذاکره بداند.

از حقوق مردم کوتاه نمی آئیم اما مذاکره می کنیم

رییس جمهور در ادامه گفت: از حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد اما در عین حال با هر قدرتی مذاکره می کنیم تا دیوار ظالمانه تحریم را برای همیشه از میان برداریم.

روحانی تصریح کرد: ما در سایه تعامل سازنده ، امروز با قدرتهای بزرگ مذاکره می کنیم و در اولین قدمها در سال گذشته به پیروزیهای قدم اول دست یافتیم.

وی افزود: امید ما به خداوند است و اتکای ما به ارواح طیبه ائمه هدی (ع) و توجهات حضرت ولیعصر (عج).

رییس جمهور گفت: پشتوانه اصلی ما در مذاکرات، پشتیبانی شما مردم و هدایت مقام معظم رهبری است و ما به مذاکره برای حل مشکلات مردم به حول و قوه الهی ادامه خواهیم داد.

وی افزود: به زنجان آمدیم تا برای شما مردم بزرگ و غیور، قدمی برداریم گر چه دولت به عنوان خادمان شما هر قدمی که بردارد در برابر ایثار،‌کرامت و در صحنه بودن شما کاری انجام نداده است.

روحانی گفت: ما به زنجان آمدیم تا چهره نورانی و ولایتمدار شما را زیارت و با هم برای توسعه فردای زنجان همفکری کنیم.

وی اضافه کرد : قرار است 71 پروژه با اعتبار 387 میلیارد تومان ظرف سال 93 و 94 در این استان اجرایی شود و به اتمام برسد که جزییات آن در جلسه اداری فردای استان اعلام خواهد شد.

گاز رسانی به ۳۲۰ روستای بالای ۲۰ خانوار

رئیس جمهور در ادامه گفت : چند طرح مهم دیگر هم است که انشاء الله در طول مدت دولت یازدهم که کمتر از سه سال از آن باقی مانده اجرایی خواهد شد .

روحانی افزود : اولین طرح دو خطه کردن راه آهن زنجان قزوین است که در تهران و در جمع وزرا این طرح را به عنوان طرح اولویت دار اعلام و وزارت راه را مکلف به شروع کار این پروژه کردم .

رئیس جمهور طرح دوم را توسعه دانشکده های صنعتی در استان زنجان اعلام کرد و گفت : برخی رشته های مهندسی در این استان وجود دارد و برخی رشته های مهندسی مهم و مورد نیاز در این استان نیست که انشاء الله دانشکده های لازم در این زمینه طراحی و تاسیس خواهد شد.

وی گازرسانی به روستاهای این استان را یکی دیگر از طرحهای دولت اعلام کرد و افزود : 320 روستای بالای 20 خانوار استان زنجان از نعمت گاز محرومند که از همین امروز طرح لوله کشی به این روستاها آغاز می شود و انشاء الله زنجان اولین استانی خواهد بود که همه روستاهای آن از نعمت گاز برخوردارند.

رئیس جمهور در ادامه گفت : استان زنجان به عنوان چهارراه کشور و یکی از مراکزی است که استانهای مختلف را به هم متصل می کند یعنی مرکز را به غرب کشور متصل می کند و دارای استعدادهای فراوان از جمله در زمینه انرژی است از این رو پتروشیمی این استان را توسعه خواهیم داد.

روحانی افزود : مشکلات پتروشیمی این استان را بحث کردیم و اجرای این برنامه حل و فصل شد البته به 265 میلیون یورو فاینانس نیاز دارد که این موضوع هم حل شد و طرح ادامه خواهد یافت .

رئیس جمهور با اشاره به اینکه این طرح ها غیراز 71 طرح سالهای 93 و 94 است گفت : طرح بعدی برای استان زنجان این است که این استان یکی از قطب های الکترونیک و فناوری اطلاعات کشور باشد.

آقای روحانی افزود : برای آبیاری تحت فشار در استان زنجان ، سالهای گذشته قدمهایی برداشته شد اما در این دولت تا پایان سال 94 ، 25 هزار هکتار زمین کشاورزی تحت برنامه آبیاری مدرن و تحت فشار قرار خواهد گرفت.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت برای استان زنجان منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته است، گفت: لایحه این منطقه ویژه به مجلس داده شد که مجلس هم به خواست خدا آن را تصویب می کند اما از هم اکنون به استاندار و مسئولان استان ابلاغ می کنم که اجرای این طرح را آغاز کنند .آقای روحانی اضافه کرد : مسئله بعدی این است که استان زنجان به عنوان نقطه آماد برای کشور به ویژه مناطق مرکزی و غربی قرار گیرد .

رئیس جمهور گفت : به خواست خدا همه این طرح ها را به کمک مسئولان و مردم آغاز می کنیم و در مدت سه سال این طرح ها اجرایی و عملیاتی خواهد شد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۳۰
۰
۰
البته نه با اسید پاشی

نیازمندی ها