بخاری و دودکش‌ها

همزمان با اولین بارش‌های پاییزی وسایل گرمایشی در استان‌های سردسیر از انزوا خارج شده و تا پایان فصل سرد سال به همدم همیشگی مردم تبدیل می‌شوند.
کد خبر: ۷۳۰۲۷۳
بخاری و دودکش‌ها

با توجه به این‌که بخاری‌های نفتی و کرسی‌های برقی سال‌هاست از منازل مردم رخت بربسته و جای خود را به لوازم گازسوز داده‌اند هر ساله شاهد حوادث ناخواسته‌ای هستیم که شنیدن آمار آنها تکان‌دهنده و گاه تاسف‌آور است.

دفتر ثبت حوادث این‌چنینی را که ورق می‌زنیم، براساس نسبت خانوارهای برخوردار از شبکه گازرسانی و سایر شاخص‌های مرتبط، استان قم رکورددار حوادث مربوط به گاز بوده و پس از آن استان سمنان قرار می‌گیرد.

استان تهران از این منظر در رتبه 21 قرار گرفته و جزو استان‌های کم‌حادثه در این زمینه محسوب می‌شود البته از لحاظ تعداد مطلق حوادث و بدون در نظر گرفتن شاخص‌هایی مانند تعداد خانوارهای برخوردار از شبکه گازرسانی و عوامل آب و هوایی، استان‌های تهران و آذربایجان‌شرقی به ترتیب رکورددار حادثه‌های مربوط به گاز هستند.

مرور تجربیات سال‌های گذشته و نظریات پزشکی قانونی موید این مطلب است که دودکش‌ها عامل اصلی گازگرفتگی هستند البته باید از غیراستاندارد بودن وسایل گرمایشی، از نصب نامناسب و بدون توجه به ظرفیت و محیط مورد استفاده این تجهیزات نیز یاد کرد که در اغلب اوقات به دلیل سهل‌انگاری و عدم اطلاع‌رسانی درست انجام می‌گیرد.

این در حالی است که هر ساله با شروع فصل سرما، شرکت ملی گاز با همکاری رسانه‌ها، برنامه‌هایی را به منظور آموزش مردم در این زمینه به اجرا درمی‌آورد اما در برخی مواقع عدم توجه به محتوا و اثرات آموزش‌ها، تشویش و سردرگمی مخاطبان را به دنبال دارد.

به عبارت دیگر تبلیغ استفاده از وسایل گازسوز استاندارد در کنار استفاده از دودکش‌های مناسب، در جایگاه خود قابل تحسین است؛ ولی برخی توصیه‌ها از جمله این‌که از مردم بخواهیم برای جلوگیری از بروز خطرات احتمالی ناشی از افزایش دی‌اکسیدکربن، پنجره‌ها و درها را باز بگذارند، با مبحث نوزدهم مقررات ملی ساختمان در تعارض قرار دارد زیرا براساس این قانون و برای جلوگیری از اتلاف انرژی باید تمام شکاف درها و پنجره‌ها مسدود شوند.

انتظار این است که شرکت ملی گاز با کمک گرفتن از رسانه ملی آموزش‌های ایمنی را در زمان مناسب و با بهره‌گیری از متخصصان و کارشناسان صاحب‌نظر در سراسر کشور اجرایی کند.

رضا گلین‌شریف‌دینی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها