نگرانی از احتمال ابتلای حجاج ایرانی به کرونا

کارشناس فنی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: تا عید قربان شرایط تنفسی حجاج مناسب بود، اما در هفته پایانی مراسم ۵۰ نفر از حاجیان به بیماری تنفسی شدید مبتلا شده‌اند و بعید نیست حجاج ایرانی به کرونا مبتلا شده باشند.
کد خبر: ۷۳۰۱۸۹

به گزارش فارس، فرشید رضایی افزود: تاکنون فقط شش مورد انسانی ویروس کرونا در ایران شناسایی شده است. این بیماری که در دو سال گذشته چهار برابر سارس، مرگ و میر داشته است، از تابستان 2012 از عربستان و در تماس با شتر ایجاد شد و اگر اقدامات درستی برنامه‌ریزی نشود، شاید به یک اپیدمی تبدیل شود.

وی عنوان کرد: کشورهایی که زائر حج دارند مورد تهدید ویروس کرونا هستند، این در حالی است که در حج امسال موارد مثبتی در کشورهای قطر و ترکیه دیده شده است و با این‌که تا عید قربان در ایران وضع تنفسی مساعدی وجود داشته، اما در هفته پایانی 50 نفر از حاجی‌های کشورمان به بیماری تنفسی شدید مبتلا شده‌اند و به دلیل وجود موارد این ویروس در ترکیه و قطر، شاید مورد مثبتی در حجاج ایرانی دیده شود.

رضایی اظهار کرد: در روزهای گذشته و در شهر مدینه نیز موارد مثبتی از ابتلا به این ویروس دیده شده است، پس بعید نیست که در حجاج ایرانی نیز نمونه‌هایی از آن وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: به همین دلیل پس از پرواز حجاج و ورود به کشور نمونه‌گیری از آنها انجام و علت بستری و موارد بیماری آنها بررسی می‌شود. اگر بیماری تنفسی آنها خفیف باشد به آنها ماسک داده می‌شود و در فرودگاه از آنها مراقبت خواهد شد و به آنها شماره تماسی داده می‌شود تا در صورت حاد شدن بیماری‌شان تماس بگیرند. تاکنون چند مورد بستری در این زمینه نیز داشته‌ایم.

همچنین رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز به ایرنا توضیح داد: تاکنون 1600 مورد مشکوک به بیماری مرس (کرونا ویروس) در کشور بررسی شده، اما فقط پنج مورد قطعی در کرمان در سوم خرداد امسال شناسایی شد. این مقام مسئول تصریح کرد: مردم نگران شیوع بیماری واگیر نو پدید مرس نباشند، اما اصول بهداشتی و خودمراقبتی را رعایت کنند.

هلال احمر: موردی از کرونا در بین حجاج ندیده‌ایم

در حالی که کارشناس فنی بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان می‌کند که بعید نیست حجاج ایرانی به کرونا مبتلا شده باشند، اما معاون حج عمره مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر به فارس خبر داد: موردی از کرونا میان حجاج ایرانی مشاهده نشده است.عادل مقصودی‌نژاد از پایان عملیات مرکز پزشکی حج هلال‌احمر در مکه مکرمه با خروج کامل زائران ایرانی از مکه خبر داد و افزود: همه زائران ایرانی حاضر در مکه از این شهر خارج شدند و پس از همکاری با ستاد مرکزی مکه عملا پایان عملیات مرکز پزشکی حج هلال احمر در مکه اعلام شد. وی اظهار کرد: آخرین گروه زائران تا ششم آبان در مدینه خواهند بود و طبعا بیمارستان مدینه نیز تا زمان حضور آخرین کاروان دایر و خدمات سلامت را به زائران ایرانی ارائه خواهد داد.

به گفته این مقام مسئول، هم‌اکنون 4 زائر ایرانی در بیمارستان هلال‌احمر مدینه بستری هستند، اما خوشبختانه هیچگونه ابتلای به کرونا در میان زائران ایرانی مشاهده نشده است و در عین حال، 45 نفر از زائران برای ادامه درمان به ایران اعزام شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها