یزد- ایرنا- معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: به علت خشکسالی های اخیر دو هزارو 500 هکتار از باغات استان از مدار تولید خارج شده است.
کد خبر: ۷۳۰۱۳۷
2500 هکتار از باغات یزد خشک شد

سید حسن مکی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: همین معضل موجب افت 45 هزار تنی محصولات باغی استان شده و بیش از یک میلیون اصله درخت از ارقام مختلف به طور کامل خشک شده است.

وی ادامه داد: همچنین خشکسالی کاهش 66 درصدی تولید بادام و 60 درصدی تولید گردو را در استان درپی داشت.

مکی خاطرنشان کرد: خشکسالی سبب کاهش تولید شیر به میزان هفت هزارو 700 تن، گوشت قرمز به میزان یکهزار تن و ماهی به میزان 30 تن، کاهش 200 هزار راس دام سبک و شش هزار دام سنگین نیز شد.

وی گفت: خشکسالی 60 درصد قنوات استان را خشک یا با کاهش شدید آبدهی روبه رو کرده ضمن آنکه موجب کاهش 80 هزار تنی محصولات زراعی نیز شده است.

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی یزد میزان خسارت ناشی از خشکسالی در بخش زراعت، باغبانی و آب و خاک، دام و منابع طبیعی را در سال زراعی 93- 92، یکهزار و 9 میلیارد تومان اعلام کرد.

این مسوول همچنین میزان خسارت سرمازدگی در بخش های یاد شده در استان را درمجموع 144 میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد: همچنین سیل پنج میلیارد تومان، گرمازدگی و آفتاب سوختگی 421 میلیارد تومان و طوفان نیز 16 میلیارد تومان به این بخشها خسارت وارد کرده است.

وی مجموع خسارت ناشی از حوادث طبیعی در بخش های یاد شده در سال زراعی جاری (مهر 92 تا مهر 93) را یکهزارو 596 میلیارد تومان اعلام کرد.

تعداد قنات های دایر در استان یزد تا قبل از خشکسالی دو هزارو 705 رشته و تعداد دامهای سبک و سنگین استان اکنون به ترتیب 84 هزارو و 125 هزار راس اعلام شد.

همچنین میزان تولید گوشت قرمز، ماهی و شیر استان اکنون به ترتیب 14 هزارو 815 تن، 953 تن و 25 هزار تن است ضمن آنکه سالانه پنج هزارو 30 تن بادام و یکهزارو 270 تن گردو در استان تولید می شود.

سطح کل زمین های کشاورزی قابل کشت در استان یزد 170 هزار هکتار است که در 129 هزار و 112 هکتار یعنی معادل 75 درصد آن محصول کشت می شود که این رقم 83 صدم درصد کل اراضی کشاورزی کشور را شامل می شود.

از این میزان 39.4 درصد را اراضی زارعی، 59.7 درصد را اراضی باغی و کمتر از یک درصد را گلخانه ها تشکیل می دهد.

در سال زراعی گذشته یک میلیون و 227 هزار و 778 تن انواع محصولات کشاورزی برداشت شد که بیش از 1.2 درصد کل تولید کشور را شامل می شود.

بخش کشاورزی استان یزد 97 هزار بهره بردار دارد .

استان یزد در تولید محصولات گلخانه ای، بلدرچین، روناس و گوشت مرغ رتبه اول، در تولید پسته و زعفران رتبه سوم، انار رتبه چهارم و بادام مقام پنجم کشور را دراختیار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها