در جستجوی میراث باستانی بختیاری‌ها

دومین فصل کاوش باستان شناسی در منطقه کل چندار دره شمی ایذه با هدف جستجوی میراث باستانی بختیاری ها آغاز شد.
کد خبر: ۷۳۰۰۶۰
در جستجوی میراث باستانی بختیاری‌ها

جعفر مهرکیان سرپرست گروه باستان شناسی امروز با اعلام این خبر گفت: برای ما این نکته مهم است که بختیاری ها به عنوان کوچ گران فصلی بین سرزمین های زاگرس جنوبی و میانی چه میراثی از گذشته های دور به یادگار گذاشته اند.

وی این منطقه را خاستگاه پیکره مفرغی بزرگ "مرد پارتی "مربوط به دوره اشکانی معرفی کرد و افزود: این پیکره و پیکره های دیگر از پیشرفت ریخته گری شیوه فلزگری دوره تاریخی حکایت می کنند و می توانند اهداف چندگانه ای در راستای اینکه "گذشته چراغ راه آینده است" پیش رو بگذارند.

مهر کیان در ادامه با اشاره به انجام عملیات کاوش توسط هیات مشترک ایرانی و ایتالیایی گفت: منظر فرهنگی در این فصل از کاوش مورد توجه بیشتری است و ازجمله می توان به مردم شناسی و پژوهش در تداوم سنت های باستانی که می تواند در آداب و رسوم امروزی نیز تبلور یافته باشد، اشاره کرد

وی آثار باستانی دره شمی را میراث "الیمایی ها" دانست که نیاکان بختیاری ها را تشکیل می دهندو افزود: آگاهی های تازه از شیوه معماری و ساخت وسازهای کوهستانی با استفاده از سنگ های پاک تراش و لاشه، قواره شده، خوشکه چین،در سکوهای بزرگی که شیب های تند کوهستانی را هموار و آماده ساخت و سازه می کند،هدف دیگر این کاوش است.

این باستان شناس با اشاره به اینکه ویتو مسینا سرپرست هیات ایتالیایی را بر عهده دارد گفت: بررسی معماری آئینی و همچنین آرامگاه های همگانی که از وجود طبقات اجتماعی در آن دوران حکایت می کند هدف دیگراین دوره از کاوش است.

تفاهم نامه مربوط به این فصل از کاوش در " شمی ایذه " واقع در استان خوزستان را اوایل ماه جاری سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و ویتو مسینا نماینده مجاز مرکز تحقیقات باستان شناسی و کاوش دانشگاه تورینو ایتالیا امضا کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها