قبول دارم که تیتر این یادداشت شاید کمی نامانوس و حتی برخورنده باشد، اما هر چه هست، حکایت از بروز ناهنجاری‌ای دارد که شاید این روزها نمودهایش در سطح جامعه، بخصوص در تهران و کلانشهرها بیشتر به چشم بیاید.
کد خبر: ۷۲۹۴۰۹
آرایشگاه‌های نیمه‌مردانه

صحبت این یادداشت، حکایت تغییر در یکی از مشاغل بظاهر ساده و پیش پا افتاده، اما مهم است.

شغلی که ماهیت برخی خدماتش به تناسب درخواست و تقاضای مشتریانش تغییر کرده و به گونه‌ای دیگر درآمده است؛ گونه‌ای که شاید حتی با نظم طبیعی آفرینش هم در تضاد باشد. گونه‌ای که هر چه هست، این روزها مد شده و در حال گسترش است.

صحبت از آرایشگاه‌های مردانه و درخواست برخی آقایان از این آرایشگاه‌ها برای ارائه خدماتی است که تا همین چندی پیش اختصاصی بانوان بود.

خدماتی چون مانیکور و پدیکور (خدمات زیبایی ناخن)، برداشتن زیر ابرو، رنگ کردن و مش کردن مو، بافتن مو، بند انداختن تمام یا بخشی از صورت و پیشانی و حتی اپیلاسیون (حذف موهای زائد بدن).

این چنین است که با گسترش درخواست (تقاضا)، به طور بدیهی ارائه (عرضه) آن نیز صورت می‌گیرد و چهره برخی آرایشگاه‌های مردانه از مردانه به نیمه‌مردانه تغییر کرده است.

به طوری که دیگر کمتر خبری از آن روح سادگی، سنگینی و متانت مردانه در برخی آرایشگاه‌هاست زیرا به تناسب ارائه خدمات جدید، ابزارهای جدید هم به محیط راه پیدا می‌کند و شکل و عرف و روح محیط را تغییر می‌دهد.

تصور کنید قبلا در غالب آرایشگاه‌های مردانه، ابزار کار از چند نوع قیچی و شانه و ماشین تراشیدن مو و ریش و تیغ و نهایتا چند نوع ادکلن و کرم اصلاح فراتر نمی‌رفت.(سریال به‌یادماندنی «آرایشگاه زیبا» را به خاطر بیاورید) اما اکنون انواع سشوارهای عمودی، مردانی که با به سر داشتن کلاه مخصوص رنگ، به انتظار گرفتن رنگ مو یا مش و های‌لایت مو یا ریش خود به خواندن مجله مشغولند، مردانی که ناخن‌های خود را به‌دست زیبایی سپرده‌اند و وجود ابزار نامانوسی چون موچین و کسانی که به صورت خود ماسک زیبایی و تقویت پوست مالیده و در انتظار سپری شدن زمان لازم برای اثرگذاری آن هستند، همه و همه چهره برخی از این آرایشگاه‌ها را نیمه‌مردانه کرده است.

بدیهی است که باید جامعه‌شناسان و روان‌شناسان اجتماعی، ریشه‌های این تغییر فرهنگ مردانه و کشیدن آقایان به سوی سبک زیبایی و آرایش خانمانه را بررسی کنند، اما تا بدانجا که به ما میانسالان امروز و جوانان دیروز مربوط می‌شود، می‌توان به جوانانی که احتمالا می‌خواهند از این روش‌ها به جذابیت‌ و مهره مار مورد توجه قرار گرفتن از سوی اهدافشان(!) برسند، توصیه کرد این سادگی، متانت و اصالت و البته رفتار پخته و موقر است که برای آقایان جذابیت به همراه می‌آورد، بنابراین گاه پیش خود فکر کنید که شاید آن‌گونه که در ذهن دارید، به نظر نیایید و متانت مردانه‌تان نیز مورد خدشه قرار گیرد. امید که این‌طور نشود و نباشد...

سید علی دوستی موسوی - دبیر گروه اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۷
علی
United States
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۱
۰
كمبود شخصیتی باعث به وجود آمدن چنین مسائلی در جامعه میشود كه بعضی از افراد با این كارها جلب توجه بكنن
آرایشگر
Spain
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۰
۱
خوبه ماهم ایراد بگیریم چرا دبیرگروه اقتصاد جام جم آنلاین راجع به مسائل اجتماعی مطلب مینویسه ؟
تاتن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۱
۰
چرا همچین اتفاقی افتاده ؟ چه كسی باید پاسخگو باشد شاید الان شما از این بر ضد دولت استفاده كنی و بگی اوضاع فرهنگی این است و ان است و چند رای هم از دولت كم شود ولی ریشه این معضلات كجاست چند سالیست حتما دیدید كه خانم ها چه مانتوهای می پوشند ریشه این ناهنجاری كجاست ....چرا این اتفاق می افتد
افشین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۰
۰
درود بر شما
خوشحال و خرسندم از شنیدن این حقیقت بسی عمیق و تلخ.روح زندگی ایرانی عوض شده و در مردابی از بی هویتی موج میزند .امید روزی ذره ای از ایرانی و عزت ایرانی رو ببینیم .با سپاس فراوان از این اشاره شفاف جام جم به این موضوع.بدرود
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۰
۰
ای جان....
حسین
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۱
۰
مردان به جای زنان در ایران و زنان در جایگاه مردان در كوبانی.....................!!!!!!!!!!!!!
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۱
۰
وقتی اداره ها پر شده از زنهای كارمند و جوانها بیكار هستند نتیجه همینه
محمد رضا
Netherlands
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۰
۰
یادداشتتون خیلی خوب بود آقای دوستی. ممنون
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۰
۰
معلومنیست چرا ما ایرانیها غیرت واخلاق رافقط در ظاهر ادمها جستجو میكنیم لباس وظاهر ادمها هزاران بار عوض شده شما درنقش برجستهای تخت جمشید میبینید كه سربازان ایرانی ان زمان گشواره در گوش داشتند درزمان پیامبر اسلام رسم بود كه مردان سورمه به چشم میكردندومو وریشهای خود را با حنا وخضاب رنگ می كردند موی بلندتا روی دوش داشتند در مصر ویونان علاوه برزنان اشراف مردان هم ارایش میكردند ایا همه بی اخلاق وبی غیرت بودند؟ پیامبر فرمود النظافه ومن الایمان پیامبر اگر با ان ظاهرش الان ظهور می كردبه وسیله همین مومنین امر به معروف ونهی از منكر میشد. این نگرش هست كه باید عوض بشه
حسن
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۸
۰
۰
وقتی بعضی زنها در جامعه ما شلختگی موهاشو زیر مقنعه مخفی میكنه این مردها هستن كه باید هنر شون را به نمایش بگذارن !!!
آلاله
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
۰
۰
فقط باید به حال جوونا تأسف خورد.به جای اینكه فكر آینده وتشكیل خانواده باشن .تمام فكرشون شده خریدلباس وآرایش كردن.مردم مردای قدیم.از بس مرغ به خوردشون دادیم.مردونگی ازیادشون رفت.
الناز
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
۰
۰
خدمت دوست عزیزی كه در رابطه با زنان شاغل صحبت فرمودند عرض كنم كه وقتی یك عمر مردان نتوانستند خرج خانواده را تعمین نمایند و یك مرد باید خرجی یك خانواده پر جمعیت را می پرداخت زنها به این فكر رسیدند كه علاوه بر مسئولیتهای بی شمار در دخل و خرج خانه نیز دخات نمایند . و این موضوع هیچ ربطی به آرایش كردن مردانی كه هوسران هستند ندارد . با تشكر
مینا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
۰
۰
بكار گیری كوبانی زیاد درست نیست چرا كه نه تهران كوبانی است و نه آن زنان مثل زنان ما ، ولی فقر شخصیتی معدودی از دختران وپسران ما چنین ناهنجاری را باعث شده.
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
۱
۰
اكثر دوجنسه اند و ژن زنانه دارند و گرنه از یك مرد بعید است
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
۰
۰
چقدربداست یك پسر
خودش راشبیه دخترها كند
بینام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۹
۰
۰
آقای ارایشگر حرف شما چه ربطی داشت . هركسی میتونه بر اساس دیدگاه عرفی و شرعیش موضوعی رو نقد كنه
اشكان
United States
۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
۰
۱
چرا اینقدر در كار و زندگی مردم دخالت می كنید؟ درضمن هیچ رفتاری ذاتا مخصوص به زنان یا مردان نیست بلكه ما آن را مخصوص زنان یا مردان كرده ایم. هفتاد سال پیش درهمین مملكت اگر یك آقایی سبیلش رو میزد چپ چپ نگاهش می كردن. اما امروز این عمل یه چیز عادیه. اگه یه آقایی بخواد از پوستش مراقبت كنه، یعنی زن شده؟ حتما پوستش باید ناهموار و زبر و مریض به نظر برسه تا مرد باشه؟ حتما باید كلفتی ابروش دوسانت باشه؟ بسیاری از همین آقایان رو می شناسم. بسیار انسانهای شریف و كاری و با سوادی هستن.

نیازمندی ها