جام جم سرا به نقل از شهروند: میگویند این روزها تورهای« آفرود» نیز طرفداران زیادی به خود جذب کرده است. خودروهای دو دیفرانسیل ٣٠٠- ٤٠٠میلیون تومانی به جنگل و کوهستان میزنند و کورسی گرانقیمت بین پولدارها آغاز میشود. سوارکاری با اسبهای چند صدمیلیون تومانی هم یکی دیگر از تفریحات لوکس پولدارهای تهرانی است. اگرچه دامنه این ورزش یا تفریحات گستردهتر است اما در این گزارش به تعدادی از گرانقیمتترین ورزشهای لوکس در ایران پرداختهایم.
هر دقیقه پرواز در آسمان تهران: حداقل ١٠هزار تومان!
شور و هیاهویی خاص بر سایت جنتآباد حاکم است. یکی جلیقه میپوشد، یکی درحال آماده کردن بال چندمیلیون تومانیاش عکس سلفی میگیرد. عکاسان و فیلمبرداران نیز به حالت آمادهباش ایستادهاند و همهمه آنقدر بالا گرفته است که صدا به صدا نمیرسد. اینجا جمعیتی نزدیک به ٥هزار نفر از بچه پولدارهای تهرانی گرد هم آمدهاند تا شاهد رقابت هدفزنی خلبانان باشند.
خلبانان جوان با دوستانشان کنار بالگردها دوباره عکس میاندازند. قرار است آنها در ارتفاعی بیشتر از ٧٥٠ متر از سطح زمین رها شده و هرکس با چتر گشوده خود در محلی هدفگذاری شده فرود آید. فرود دقیقتر، خلبانان ماهرتر را مشخص میکند و به هرکدام از برگزیدهها یک بال ١٥میلیون تومانی تعلق میگیرد.
پاراگلایدر یکی از ورزشهای لوکس یا شاید بتوان گفت تفریح بچه پولدارهاست. هزینه آموزش این ورزش حدود ٨/٥ میلیون تومان است. اما این مبلغ تنها برای دانشجویانی است که یادگیری سریعتری دارند و میتوانند تا آخرین مرحله آموزش را بدون نیاز به تمرینات و آموزش اضافه بگذرانند. دوره آموزشی شامل ٦ مرحله است و تقریبا ٢ سال طول میکشد تا بتوانید گواهینامه پروازهای بینالمللی را دریافت کنید. در مرحله مقدماتی آموزش که تنها ٣ هفته طول میکشد، باید ١/٥میلیون تومان بپردازید. در مرحله اول نیازی به داشتن بال پرواز ندارید و باشگاه بالهای خود را در اختیارتان میگذارد، اما همین که پرواز را یاد گرفتید برای ورود به مراحل بعدی آموزش ناچارید بال بخرید.
بالها یا همان چترهای نجات از آلمان وارد میشود و تعداد واردکنندگان آن در سرتاسر ایران به شمار انگشتان دست نمیرسد. برای سفارش بال بهترین راه سفارش از طریق آموزشگاهتان است وگرنه گرفتار دلالان متعدد میشوید و خرید یک بال بیشتر از ١٥-١٤میلیون تومان برایتان آب میخورد.
سایتهای پاراگلایدر، تورهای تفریحی مختلفی برگزار میکنند و خلبانان خود را به انواع اقلیمهای مختلف برده تا بتوانند تنوع جغرافیای زمین را از آسمان تجربه کنند. تورهای کوهستانی، کویر، دریا، شالیزار، جنگلو... این تورها شامل کشورهای مختلف نیز میشود که پرطرفدارترین تور پاراگلایدر ایران، مربوط به ترکیه و امارات است. حداقل قیمت هر تور داخلی نزدیک به ٣میلیون تومان است و افراد میتوانند با آفیشکردن عکاس یا فیلمبردار اختصاصی تمام لحظات پرواز خود را از زوایای مختلف ثبت کنند. حداقل هزینه فیلمبرداری و عکاسی ١٠٠هزار تومان است و مبنا بر فریم عکسها و زمان فیلمبرداری گذاشته میشود. با این حساب حداقل باید ٣٠میلیون تومان در جیبتان داشته باشید تا بتوانید این ورزش را یاد بگیرید، بال و تجهیزات پرواز را بخرید و حداکثر در یک تور تفریحی شرکت کنید. مبنا را هم بر این بگذارید که یادگیری بسیار قوی دارید و با حداقل جلسات تمرینی، پرواز را یاد میگیرید.
البته در این میان افرادی هم هستند که بدون گرایش به یادگیری پرواز تنها میخواهند این تفریح را تجربه کنند. سایتهای پروازی این افراد را به همراه یک خلبان به آسمان میفرستند و برای یک ربع ساعت پرواز در آسمان نفری ١٥٠هزار تومان دریافت میکنند.
«امیر حسینی» یکی از مربیان سایت پاراگلایدر تهران میگوید: مشتریانی داریم که سالانه ١٥ تا ٢٠میلیون تومان برای پرواز با پاراگلایدر هزینه میکنند، بدون آنکه علاقهای به یادگیری آن داشته باشند.
جت اسکی، ورزش تابستانه پولدارهای ایرانی
دریاچه فشافویه تهران پاتوق تابستانه بچهپولدارهایی است که به ورزشهای آبی علاقه نشان میدهند. اینجا جت اسکی، جت بت و کایاک سواری طرفداران خاص خود را دارد، اما جتاسکی به دلیل هیجان بیشتر، پرطرفدارتر است. این ورزش تابستانه جزو تفریحات لوکس شیخنشینهای امارات نیز به شمار میرود و اگر کسی بخواهد در دوبی جتاسکی را به صورت حرفهای و در سطح رقابتهای قهرمانی پیگیری کند، باید سالانه حدود ٣٠٠هزار دلار هزینه کند. اما در ایران بچه پولدارها جتاسکیهای اختصاصی دارند که در انبارهای مجاور دریاچهها نگهداری میشود.
«مجتبی ساجدی»، واردکننده جتاسکی میگوید: جتاسکیهای وارداتی به ایران از ٤ برند یاماها، کازاواکی، تیزو و سوزوکی تأمین میشوند و بین ٤٥ تا ١٢٠میلیون تومان قیمت دارند. چیزی حدود ١٠ تا ٢٠میلیون تومان نیز باید برای خرید تجهیزات جتاسکی سواری، بیمه، مجوز و آموزش صرف کنید و هزینه اجاره سالانه انبار برای جتاسکی سواران بین یک تا ٢میلیون تومان است.
«ذاکری»، مربی جتاسکی نیز میگوید: این ورزش در ایران نوپاست اما روند استقبال از آن خوب است. کلاسهبندی آموزشی آن شامل ٩ طبقه است که طبقه ٤ تا ٩ آن مربوط به سطوح مختلف مربیگری و داوری است. اما ٣ سطح ابتدایی آن برای علاقهمندان به این تفریح است که هزینه آموزشی هر سطح حدود ٣٥٠هزار تومان است به علاوه ٥٠هزار تومان حق عضویت در انجمن ورزشهای دریایی. البته هزینه آموزش در باشگاهها و کلوبهای مرتبط با این ورزش ممکن است بالاتر باشد.
وی ادامه میدهد: عضویت در انجمن ورزشهای دریایی مزایای خاصی برای افراد دارد. بهعنوان مثال هزینه حملونقل جتاسکی برای شرکت در رقابتهای آبی برای اعضا، به عهده انجمن است. به گفته ذاکری با آموزش و آزمون مهارت، هر فرد میتواند مجوز و گواهینامه جتاسکی بگیرد و از جتاسکی خود در سایر آبهای جهان استفاده کند. پیش از این پروسه اعطای مجوز جتاسکی سواری پیچیدهتر بود و علاوهبر اداره بندر، دریابانی، سایر ارگانهای مرتبط با مدیریت آبها نیز باید مجوز را تأیید میکردند. اما درحال حاضر این پیچیدگیها درحال حذف شدن است و راحتتر میتوان مجوز جتاسکی سواری گرفت.
تور ورزشی با وثیقه ملکی!
«آفرود» یا اتوموبیلرانی در خارج از جاده یکی دیگر از ورزشهای لوکس و تفریحات مورد علاقه پولدارهاست. در تهران و چند شهر بزرگ کشور، تورهای متعددی برگزار میشود تا بچه پولدارها با خودروهای دو دیفرانسیل خود طبیعتگردی کنند یا با هم به رقابت بپردازند. این خودروها که بیشتر شامل انواعی مانند نیسان پیکاب، افجیکروز، لندکروز سریهای ٦٠ تا ١٠٠، تویوتاهایلوکس، نیسان سافاری، پرادو ١٢٠ و نیسان پاترول است با ورود به مسیرهای دشوار طبیعی مانند جنگل، کوهستان، کویر و... به کورس با یکدیگر میپردازند.
تجهیزات هر خودروی آفرود بسیار گرانقیمت است، بهطوریکه تنها قیمت یک پرچم تزیینی کوچک برای خودروهای آفرود ١٠٠هزار تومان قیمت دارد. همچنین نرخ جک بادی آن به ٦٠٠هزار تا یکمیلیون تومان میرسد. اگر خسارت طبیعتگردی تنها درحد آسیب به لاستیکها یا سپر باشد برای هر حلقه لاستیک بین یک تا ٣میلیون تومان و برای سپرها یک تا ٥میلیون تومان هزینه دارد. البته برخی تورهای تفریحی یا مسابقهای آفرود با حدود یکمیلیون تومان، هر خودروی آفرود را بیمه بدنه میکند. در صورتی که بخواهید از خودروهای آفرود متعلق به تور استفاده کنید، باید سند ملک یا سفته و چک به ضمانت بگذارید تا یک خودروی ٣٥٠میلیون تومانی در اختیارتان بگذارند. تور خودروهای خارج از جاده یا آفرود تقریبا روزی ٣٠٠هزار تومان برای هر نفر هزینه دارد.
«علیرضا مداح»، مدیر یک تور آفرود میگوید: تا ٢سال پیش تورهای آفرود تنها در حد رقابتهای رالی برگزار میشد، اما با استقبال روزافزون ایرانیهای مرفه از این تورها، شمار تورهای آفرود قابل توجه شده است. بهطوری که علاوهبر شهرهای بزرگ شهرهای متوسطی (از نظر جمعیت) مانند کرمانشاه، ساری، اهواز و... نیز به خیل برگزارکنندگان اینگونه تورها پیوستهاند. این تورها دارای یک لیدر مسیر، یک لیدر تور و مدیر فنی و سرویس تعمیرات سیار است و هربار حدود ٥٠ خودروی دو دیفرانسیل را به یک کورس تفریحی میبرند. علاوهبر تورها، پولدارهای تهرانی حدود ٢٢ هکتار پیست ویژه آفرود در اختیار دارند. این پیست که در ٣٥ کیلومتری تهران واقع شده است با الگوبرداری از پیستهای آفرود آمریکا، انواع موانع طبیعی را برای این رقابتها بازسازی کرده است.
اسکیبازان ایرانی در ارتفاعات ترکیه
اسکی ورزش زمستانه پولدارهاست که تنها هزینه خرید لباس و تجهیزات معمولی آن حداقل ٣میلیون تومان هزینه دارد.
«علی مرادی»، مربی و فروشنده تجهیزات اسکی میگوید: اگر بخواهید لباسهای ارزانقیمت و ست بیکیفیت چینی تهیه کنید باید چیزی حدود یکمیلیون تومان هزینه کنید، اما این مدل خرید بیشتر مختص اقشار متوسط است و مرفهین حتما از فروشگاههای دارای برند خرید میکنند. اسکی با دو گرایش متفاوت آلپاین و اسنوبرد تدریس میشود و هرکدام ست تجهیزاتی مخصوص به خود را دارد که اگر بخواهید برای خرید یک ست معمولی و حداقلی هزینه کنید دست کم باید ٣میلیون تومان صرف خرید کلاه، چوب و کفشها کنید. آموزش اسکی نیز حداقل ٣ تا ٤میلیون تومان هزینه دارد به علاوه اینکه باید دارای یک خودروی مناسب باشید تا بتوانید به پیست تمریناتتان رفتوآمد کنید. پیستهای دیزین و توچال معروفترین پیستهای اسکی تهران هستند که برای یک روز ورود به آن باید حداقل ٥٠هزار تومان هزینه کنید. این هزینه به جز مخارج دیگری مانند هزینه تلهکابین برای انتقال به مبدأ حرکت، خورد و خوراک و... است. البته اقشار متوسط نیز به این پیستها علاقهمند شدهاند و با اجاره لباسها و ستهای اسکی از پیستها، تلاش میکنند خود را در تفریحات زمستانه پولدارها شریک کنند.
مرادی تأکید میکند: ورود اقشار متوسط به پیستهای اسکی و بعضی محدودیتهای اجتماعی باعث شده است، پیستهای اسکی تهران با وجود برخورداری از استانداردهای بالا، مشتریان مرفه خود را از دست بدهد و این افراد زمستانها برای اسکیبازی به پیستها و ارتفاعات ترکیه سفر کنند.
میان ورزشهای لوکس، سوارکاری جایگاه خاص خود را دارد. این ورزش نه فقط در ایران که در سرتاسر دنیا یک ورزش لوکس به حساب میآید و هواداران آن به اندازهای زیاد است که اروپاییها، سالانه ٢٠میلیون دلار تنها برای شرطبندی روی عملکرد اسبها هزینه میکنند. در باشگاههای ایران قیمت اسبها تا ٣٠٠-٢٠٠میلیون تومان میرسد و برخی از اسبهای خاص با نرخ ٨٠٠میلیون تومان نیز معامله شدهاند.
گفته میشود رکورد اسب ٨٠٠میلیون تومانی متعلق به یکی از تاجران سرشناس تهرانی است و بیشتر این اسبها از روسیه و استرالیا وارد کشور میشود. حداقل قیمت اسب ٢ تا ٣میلیون تومان است اما مربیها اسب ٢ تا ٣میلیون تومانی را برای آموزش مناسب نمیدانند. این اسبها تربیت نشده و سرکش هستند و حداقل نیاز به ٣سال تربیت دارند که تربیت آنها هزینه گزافی میطلبد. در این باشگاههای سوارکاری به شما میگویند که با اسب کمتر از ٢٠میلیون تومان وارد نشوید! البته بعضی از ٢٠میلیون تومانیها هم کلاهبرداری هستند و دلالها با سوءاستفاده از اطلاعات پایین خریدار اسبهای ارزان و سرکش را با رقمهای بالا میفروشند.
برای خرید اسب حتما باید با یک مربی سوارکاری وارد عمل شوید. علاوهبر سن، نژاد و فیزیک اسب، مهمترین عامل برای قیمتگذاری آن آموزش و افتخارات اسب است. هرچه اسب شما آموزش و تعلیم بیشتری پشت سر بگذارد گرانقیمتتر میشود. اگر در مسابقات رتبهای کسب کرده باشد باز هم به قیمت اسب افزوده میشود. غیراز ملاکهای مالی برای انتخاب اسب، مهمترین فاکتور برای پرداختن به این ورزش مانکن بودن شماست. مربیان سوارکاری میگویند، بهترین سوارکاران افرادی هستند که وزن زیر ٧٥ کیلوگرم دارند.
غیر از هزینه خرید اسب، باید حدود یکمیلیون تومان برای خرید لباس و تجهیزات سوارکاری هزینه کنید. نرخ ورودی به باشگاههای اسبسواری خصوصی برای هر جلسه حدود ٣٠٠هزار تومان است و برای حداقل آموزش توسط مربیان خصوصی طوری که بتوانید از اسبتان استفاده کنید، باید بین یک تا ٢میلیون تومان هزینه کنید. نگهداری اسب در اصطبلهای باشگاه نیز ماهانه بین ٣٠٠ تا ٥٠٠هزار تومان هزینه اجاره دارد. این در شرایطی است که باید هزینه غذا و تمیز کردن و تیمار اسب را نیز بپردازید.(مریم شکرانی)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد
آخه چیكار به این جماعت داریم كه چی میخورن؟ چی میپوشن؟كجا میرن؟چه جوری سلفی میگیرن؟با این مطالب چیزی به دانسته های ما افزوده میشه!
* * مهمترین نكته اینكه از بزرگترین افتخارات هر مرد و زن واقعی كسب روزی حلال میباشد ! حالا میخواهد كم باشد یا متوسط و یا زیاد فقط و فقط و فقط شكر خداو.ند و بس و نباید در این خصوص شرف و غیرتمان را زیر سوال ببریم ! * * از اردبیل
مثلا پول تو جیبی هامونو تو هفتا سوراخ پنهون میكنیم تا دست بقیه بهش نرسه....این میشه بازی فكری....
تو دانشگاه واسه اینكه از آخرین سرویس جا نمونیم و مجبور نشیم با تاكسی بریم...مثه بووق میدوییم... این میشه دو ومیدانی....
چترمون شكسته و پول خریدشو نداریم ..نه اینكه نداشته باشیما...نه .....داریم ولی اگه چتر بخریم كی میخواد كتاب تخصصی رو بخره...پس میریم قدم زدن در زیر باران...این میشه قسمت رومانتیكش
اسب سواری هم تو برنامه هام هس...ولی متاسفانه من نقش سوار كارو ندارم....یكی دیگه سواری میگیره...
(خدایی دلتون میاد نظر منو ویرایش یا حذف كنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟)