پس از گذشت بیش از پنج ماه از اجرای طرح تحول سلامت، وزیر بهداشت از راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی در جهت تکمیل این طرح کلان خبر داد تا به گفته این مقام مسئول، با راه‌اندازی این کلینیک‌ها، پرداختی‌های مردم در بخش درمان، کمتر از میزان فعلی شود.
کد خبر: ۷۲۷۱۹۵

به گزارش ایسنا، حسن هاشمی در برنامه «نگاه یک» که از شبکه یک سیما پخش شد، ضمن تشریح دستاوردهای طرح تحول نظام سلامت، اظهارکرد: بخش زیادی از هزینه‌های پرداختی از جیب مردم در حوزه سلامت مربوط به خدماتی به غیر از بستری در بیمارستان‌ها اعم از مراجعه به متخصص و انجام آزمایشات مختلف است، به این منظور نیز در برخی شهرها در حال راه‌اندازی کلینیک‌های مرتبط با این مقوله هستیم و درصددیم تا در آینده‌ای نزدیک، کلینیک‌های تخصصی و فوق‌تخصصی را در استان‌های مختلف ایجاد کنیم تا استادان دانشگاه‌ها بتوانند در این مراکز به ارائه خدمت بپردازند.

وزیر بهداشت تاکید کرده است که با راه‌اندازی این کلینیک‌ها، مردم به جای مراجعه به متخصص و پرداخت ویزیت به یک فوق تخصص، با پرداخت 3000 تومان روند درمانشان آغاز می‌شود. همچنین به نقل از ایسنا، هاشمی یادآور شد: ما حتی از دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز خواسته‌ایم فعلا محل‌هایی را برای راه‌اندازی چنین مراکزی اجاره کنند، اما امیدواریم خیران هم در این زمینه ورود پیدا کرده و مکان‌هایی را به نام خود در اختیار دانشگاه‌ها قرار دهند تا در طولانی مدت بتوانیم این مشکل را حل کنیم.

اهداف مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت

وزیر بهداشت درباره مرحله سوم طرح تحول سلامت نیز اظهارکرد: همکاران ما در نوبت کاری بعدازظهر خود باید فضای مناسبی برای ارائه خدمات حرفه‌ای داشته باشند، این درحالی است که اکنون 50 درصد بیمارستان‌های دولتی فرسوده است و بخشی از پزشکان به اجبار به مناطق مختلف فرستاده می‌شوند که ما باید حتما این سیستم را تغییر دهیم.

به گفته هاشمی، بخشی از این تغییر به دریافتی‌های این پزشکان مربوط می‌شود که در حال اصلاح است و به همین منظور، یکی از هدفگیری‌های مجموعه ما این است که در مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت، امکان حضور متخصصان در شهرهای دوردست و رعایت عدالت نسبی در توزیع نیروی تخصصی بخوبی رعایت شود.

وی با تاکید بر این‌که در طولانی‌مدت در تلاش برای استفاده از نیروهای بومی هستیم، یادآور شد: بخش اجباری این موضوع بیشتر باید به‌منظور کسب مهارت باشد و این موضوع در تمام نظام‌های آموزشی دنیا مرسوم است.

مواد لبنی پالم ندارند

وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش به روغن پالم اشاره کرد و گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته از بیش از 350 هزار تن واردات این روغن به کشور پیشگیری و روغن‌های مرغوب‌تری جایگزین آن شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون هدفگذاری شورای عالی سلامت 30 درصد و در آینده کاهش استفاده از این روغن به 15 درصد است.

هاشمی با اشاره به اضافه شدن برخی واکسن‌های مورد نیاز به برنامه واکسیناسیون ملی گفت: طی دو هفته آینده خبرهای خوشی در زمینه خودکفایی واکسن‌های جدید به اطلاع مردم خواهد رسید. همچنین به گزارش تسنیم، وی با اعلام این‌که بزودی در تولید واکسن به خودکفایی می‌رسیم، خاطرنشان کرد: پیرو دستور رئیس‌جمهور مبنی بر این‌که باید ظرف دو سال بتوانیم در تولید واکسن در داخل کشور به نتیجه برسیم، تلاش کردیم و این امر بزودی کلید خواهد خورد.

کاهش مراجعات بیماران به خارج از بیمارستان

هاشمی با اشاره به کاهش پرداختی هزینه‌ها از جیب مردم در بخش بستری بیمارستان‌های دولتی، عنوان کرد: براساس برآورد صورت گرفته، مراجعه مردم به خارج از بیمارستان‌ها برای تهیه ملزومات مورد نیاز به کمتر از 3 درصد کاهش یافته است. این درحالی است که پیش از این تقریبا در بیش از 50 درصد موارد مردم مجبور بودند برای تهیه اقلام مورد نیاز خود به خارج از بیمارستان مراجعه کنند.

وزیر بهداشت تاکید کرد: مراجعات بیمارستان‌ها حدود 9 درصد افزایش داشته است که در این بین به دلیل ریزش بخشی‌ از نیروها، بازنشسته شدن برخی از همکاران یا انتقال به دیگر بخش‌ها شاهد افزایش فعالیت دیگر همکاران خود هستیم.

اصلاح دریافتی پزشکان مراکز دوردست

وزیر بهداشت یادآور شد: برای افزایش دسترسی و کیفیت ارائه خدمات در نقاط دوردست و شهرهای زیر 20 هزار نفر نیز دولت و مجلس تصمیمات خوبی گرفته‌اند. درآمد حاصل از یک درصد مالیات بر ارزش افزوده صرفا ویژه چنین شهرستان‌ها و نقاط دوردست و مرزی است. بنابراین امروزه تقاضای پزشکان، ماماها و همکاران پزشکی بیشتر برای حضور در شهرهای دورافتاده است، زیرا دریافتی‌های آنان اصلاح شده است.

هاشمی با اشاره به این‌که ساخت بیمارستان‌های زنجیره‌ای آغاز شده است، اعلام کرد: دریافتی نیروهای تخصصی و نوع پذیرش آنها در حال تغییر است تا عدالت در این زمینه تحقق پیدا کند.

وی با تاکید بر این‌که طی روزهای آینده 2000 نیروی متخصص در مناطق محروم توزیع خواهد شد، خاطرنشان کرد: توزیع این نیروها در شهرهای بزرگ همچون تهران ممنوع و جهتگیری آن بیشتر به سمت مناطق محروم و نقاط دوردست است.

این مقام مسئول خبر داد: هزار میلیارد تومان تجهیزات نیز برای بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی سراسر کشور تهیه شده که ریالی از آن به تهران نباید داده شود، زیرا مراکز تهران دارای منابع است و دانشگاه‌های آن باید خودکفا باشند.

وزیر بهداشت با اشاره به مشکلات عدیده‌ای که در زمینه کمبود نیروی انسانی وجود دارد، گفت: این مسائل اصلا ارتباطی به طرح تحول سلامت ندارد و گرفتاری‌ای ا‌ست که در این سال‌ها وجود داشته که به کاهش کیفیت ارائه خدمات پرستاران منجر شده است. گرچه متخصصان ما جزو بهترین‌ها هستند، اما کار اصلی را پرستار می‌کند و ما هم اکنون 80 هزار پرستار داریم. هاشمی هشدار داد: امروزه در اورژانس‌ها، مراکز انتقال خون و برخی دیگر از مراکز، واقعا مشکل کمبود نیرو داریم که امیدواریم در بودجه سال 94 بتوانیم مشکل کمبود نیرو را جبران کنیم.

انتقاد به کیفیت مواد غذایی توهم نیست

وزیر بهداشت در جلسه صبحانه کاری مشترک با اتاق بازرگانی ایران که در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، تاکید کرد: انتقادات چند ماه اخیر به کیفیت مواد غذایی واقعیت دارد و توهم نبوده است.

وی افزود: قانون استاندارد در حال بازنگری بوده و موازی‌کاری‌ها بزودی برطرف خواهد شد.

هاشمی اظهار کرد: وزارت بهداشت هم ممکن است اشتباه کرده باشد و برای کاهش این اشتباهات سعی می‌کنیم با برقراری جلسات مشترک با اتحادیه‌ها اشتباهاتمان را برطرف کنیم. وی با بیان این‌که امنیت غذایی مردم خیلی مهم است، ادامه داد: اعمال نظر تولید‌کننده صرفا در حذف روغن پالم منطقی نیست. تصمیم‌گیری باید به‌گونه‌ای باشد که منافع تولید‌کننده و سلامت مصرف‌کننده مدنظر قرار گیرد. همچنین نظرات همه دوستان را کسب کردیم و اگر غفلتی بوده، جبران می‌شود. اما هیچ‌گاه نباید انتظار داشت تصمیمات دستگاه‌های نظارتی سازگار با نظر یک بخش باشد، اما تلاش می‌کنیم عادلانه و مدبرانه باشد.

وزیر بهداشت درخصوص مصرف بالای دارو در کشور نیز توضیح داد: به دلیل کمبود دارویی که وجود داشته، نگرانی به وجود آمده و در هر خانه‌ای وارد می‌شویم یک انبار دارو وجود دارد، اما این نگرانی‌ها برطرف می‌شود و نیازی به انبار‌کردن دارو نیست. البته بخشی از این مشکل مربوط به خوددرمانی است و بخشی هم به پزشکان مربوط می‌شود، زیرا مردم فکر می‌کنند اگر پزشک داروی بیشتری تجویز کند باسوادتر است، در حالی که استاندارد هر نسخه به‌ طور متوسط 2.5 قلم داروست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها