علت سقوط یک فروند هواپیمای سبک نیروی انتظامی (ناجا) با هفت سرنشین در استان سیستان و بلوچستان، "تاریکی" و "نقص فنی" اعلام شده است.
کد خبر: ۷۲۶۸۸۹
علت سقوط هواپیمای ناجا اعلام شد

خبرگزاری فارس امروز یکشنبه به نقل از مرکز اطلاع رسانی پلیس اعلام کرد که دلیل سقوط هواپیما "نقص فنی " و "برخورد با مانع" بوده و اجساد شهدا نیز قابل شناسایی است.

در همین حال، فرمانده کل نیروی انتظامی اعلام کرد: ارزیابی های اولیه نشان می دهد که خلبان هواپیمای ناجا قصد فرود اضطراری داشته اما به دلیل تاریکی شب و موقعیت نامساعد زمینی که برای فرود انتخاب کرده بود، به هواپیما آسیب رسیده و باعث متلاشی شدن آن شده است.

به گزارش ایرنا، سردار اسماعیل احمدی مقدم امروز یکشنبه با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران در حاشیه همایش ملی طلایه داران فرهنگ ترافیک گفت: این هواپیما دارای بالهای پهن بوده و دو موتور آن به گونه ای ساخته شده که اگر از کار بیفتد می تواند مدت زیادی به حرکت خود ادامه دهد.

فرمانده نیروی انتظامی گفت: این هواپیما امروز در کاوش های محلی پیدا شد و اجساد سرنشینان هواپیمای دو موتوره توربوی نیروی انتظامی قابل شناسایی است.

وی افزود: این هواپیما ساعت 17:45 روز گذشته از تهران برای بررسی و نظارت منطقه عازم زاهدان شده بود که حدود ساعت 21 شب گذشته در حوالی زاهدان ابتدا از دید رادار گم شد و امروز نیز در کاوش های محلی پیدا شد.

به گفته فرمانده نیروی انتظامی جنازه ها نسبتا سالم کشف شده و تیم فنی به منطقه اعزام تا موضوع را پیگیری کند.

احمدی مقدم اضافه کرد: سه تن از سرنشینان هواپیما گروه پرواز و چهار نفر دیگر از از کارشناسان نیروی انتظامی به سرپرستی سردار صادقی معاون ایمنی و بازرسی بودند.

احمدی مقدم در مورد امنیت مرزها گفت: مرزها شایسته توجه و سرمایه گذاری بیشتری است و تهدیدات پیرامونی ما جدی است چرا که گروه های تروریستی در پاکستان آزادی عمل داشته و دولت ها یا توان مقابله با آن را ندارند یا از اهتمام لازم برخوردار نیستند.

احمدی مقدم تاکید کرد: در چند سال گذشته در شمال سیستان و بلوچستان شاهد فعالیت های تروریستی بودیم که اکنون با انسداد مرزها این فعالیت ها به جنوب سیستان و بلوچستان کشیده شده است که اگر در این منطقه انسداد مرز صورت گیرد شاهد کاهش فعالیت های تروریستی خواهیم بود.

پیش از آن، قاسم رضایی فرمانده مرزبانی ناجا هم به خبرنگار فارس گفته بود: هواپیمای نیروی انتظامی که شب گذشته دچار سانحه شده مورد هدف قرار نگرفته و به احتمال زیاد سقوط کرده است.

وی در مورد حادثه شب گذشته برای هواپیمای نیروی انتظامی اظهارداشت: از بین سرنشینان این هواپیما نیروهای مرزبانی حضور نداشتند اما دیگر همرزمان ما از نیروی انتظامی در این هواپیما بودند.

رضایی در ارتباط با سقوط هواپیمای ناجا گفت: در این پرواز سه تن از کادر پروازی و 4 نفر از کارشناسان ارشد ناجا به شهادت رسیدند.

گزارشهای متفاوت رسانه ها از حادثه

اما در حالی که خبر ناپدیدشدن هواپیمای نیروی انتظامی از صفحه رادار و سقوط آن اوایل شب گذشته اعلام شد، خبرگزاریها در باره زمان و محل کشف لاشه آن اخبار متفاوتی ارسال کرده اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) ساعت 23 و 42 دقیقه شب گذشته اعلام کرد که لاشه هواپیمای توربو کوماندور متعلق به نیروی انتظامی در ارتفاعات سبز پوشان زاهدان پیدا شده است.

بر اساس این گزارش، هواپیما که اندکی یکساعت پیش از آن از تهران راهی زاهدان شده بود با سه خدمه پروازی و چهار سرنشین در ارتقاعات سبزپوشان منطقه چاه رحمان بخش کورین سقوط کرد و همه سرنشینان آن جان باخته اند.

با این حال، خبرگزاری فارس گزارش داد: هواپیمای یادشده از نوع ملخی بود و ساعت 18 روز شنبه 19 مهر با 7 سرنشین و به خلبانی سرهنگ فرخی و کمک خلبانی سرگرد خلیل لو از تهران به مقصد زاهدان پرواز کرده بود که ساعت 19 و 20 دقیقه در حوالی منطقه انار کرمان از رادار خارج شد.

به گزارش فارس، از همان لحظه که خبر مفقود شدن این هواپیما مخابره شد تاکنون اخبار متفاوتی در این زمینه منتشر شده و حتی تا قبل از این، سقوط و شهادت این افراد را تائید کرده بودند؛ اما سرانجام پس از گذشت 13 ساعت، صبح امروز یکشنبه گشت هوایی منطقه اعلام کرد که لاشه این هواپیما را در منطقه چولی پیدا کرده است.

خبرگزاری ایسنا هم گزارش داد: هواپیمایی «توربو» متعلق به نیروی انتظامی با هفت سرنشین جهت انجام یک ماموریت ستادی راهی استان سیستان و بلوچستان بود که ارتباط رادیویی آن با مرکز حدود ساعت 20 شب گذشته در حوالی کرمان- سیستان قطع شد.

ایسنا، سرنشینان این هواپیما را شامل سردار «صادقی»، معاون ایمنی بازرسی کل ناجا، سرهنگ «خرسند نیا» از پلیس پیشگیری ناجا، سرهنگ «درودگر»، از معاونت عملیات ناجا و طلوعی از افسران ناجا نام برد و گفت که سرهنگ «فرخی»، خلبان، سرگرد «خلیل لو»، کمک خلبان و ستوان «قویدل» مهندس پرواز آن بودند.

ایرنا هم در ساعت 10 و 14 دقیقه صبح امروز یکشنبه، با نادیده گرفتن گزارشهای قبلی خود در باره محل سقوط هواپیما، به نقل از "عباسعلی ارجمندی" فرماندار زاهدان گزارش داد که هنوز اطلاع دقیقی از علت سقوط هواپیمای سبک نیروی انتظامی در دست نیست اما محل سقوط آن، منطقه چولی حوالی بخش نصرت آباد حوزه استحفاظی این شهرستان بوده است.

ارجمندی گفت: این هواپیما از نوع توربو کوماندور بود که طبق برنامه پس از پرواز از تهران، باید ساعت 20 شب گذشته در فرودگاه زاهدان فرود می آمد اما حدود ساعت 19 در منطقه انار ارتباطش با فرودگاهها قطع و از صفحه رادار محو شده بود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
باقری
Spain
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
۰
۰
خدارحمتشان كند این دلاوران نیروی انتظامی
روح اله
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۰
۰
۰
روحشان شاد باشد كه برای خدمت به مردم جان خود را از دست دادند و به شهادت رسیدند
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
۰
۰
خداوند روحشان را مهمانه سفره اباعبدالله...گرداند...روحشان شاد
ایرج
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
۰
۰
خداوندا به خانواده معززشان صبر وروحشان را شاد ودشمنان نظام را مضمحل ونابود بگردان
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۱
۰
۰
خیلی دردناك بود مخصوصا برای خانواده هاشون ، همكاراشون و كسانی كه قبل از پرواز دیده بودنشون ...خدا رحمتشون كنه ...
روهام
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
۰
۰
خدارحمتشان كند تسلیت به خانواده محترمشان.
بهرام كارگر
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
۰
۰
جای همگی این شیرمردان در بهشت انشاالله
خداوند به خانواده هایشان صبر عطا كند انشاالله
امیر علی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
۰
۰
خداوند به خانواده این عزیزان صبر بدهد ، آیا نمیشد این عزیزان با هواپیماهای مسافربری به زاهدان عزیمت میكردند كه حداقل روزی 3 الی 4 پرواز مطمئن در مسیر تهران زاهدان وجود دارد ، و این مسیر طولانی را با این نوع هواپیما نمیرفتند؟روحشان شاد
عباس جیجلی بیگزاده
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۲
۰
۰
این مصیبت وارده رابه خانواده محترمشان تسلیت میگویم
میثم لك
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۳
۰
۰
خدا وند انها را با امام زمان محشور نماید و از یاران واقعی ان حضرت قرار دهد لازم به ذكر است مجلس شورای اسلامی نظر چشمگیری به این مرزها داشته باشد كه شاهد همچین حوادثی نباشیم
هابیلی
Canada
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
۰
۰
علاوه بر نقص فنی و تاریكی هوا باید اینم اشاره كنم كه این پرواز قرار بوده توی ظهر انجام بشه ولی به دلایلی با ۵ ساعت تاخیر انجام شده بعد كه خوردن به تاریكی شب معلوم نیست كی اصرار داشته همون موقع برن. نهایتا همون شب میرفتن اونجا میخواستن استراحت كنن تا صبح فردا برن سر ماموریت شون.
۹۹ درصد مطمئن هستم اگه توی روز پرواز میكردن با توجه به مهارت و تجاربی كه خلبان داشته هواپیما رو صحیح و سالم فرود میاورد ولی بازم با اینكه ظلمات شب بوده و لابه لایی كوها بودن یه جای خوب گیر اوردن برای فرود ولی از شانس بدشون با یه مانع كه معلوم نبوده برخورد میكنن و همه شون شهید میشن.
بنده خداها بعد از اینكه موتورها و سیستم ارتباطی شون از كار افتاده ظاهرا حدود بیست دقیقه تو هوا بودند دنبال یه جای خوب برا فرود میگشتن چه زجری كشیدن خدا رحمت شون كنه خدا به خانواده هاشون صبر بده...
یه نكته ای بگم كه.... این هواپیمای توربو كماندور برای قبل از انقلاب هست و عمر خیلی بالایی داشته جالبتر اینكه این مدل هواپیما ها جعبه سیاه ندارند و هرچی كه تا الان از نحوه سقوط هواپیما و دلایلش گفتن گمانه زنی بوده.
اینم تو دلم مونده بود بگم كه همه جای دنیا بهترین تجهیزات رو برای حمل و نقل فرماندهان میذارن كنار .....
روح و یاد همه شهدای سانحه هوایی شاد و یادشان گرامی باد.

نیازمندی ها