پرونده تحلیلی «جام‌جم» درباره انیمیشن‌های دفاع مقدس که از رسانه ملی پخش شده است

حماسه‌مقاومت با زبان نسل‌نو

در طول این سال‌ها مجموعه‌های انیمیشنی بسیاری با موضوع جنگ ساخته شده است. «شجاعان» نیز یکی از این مجموعه‌هاست که با موضوع فعالیت‌های هوانیروز در مأموریت‌ها و عملیات مختلف جنگ تحمیلی تهیه شده است.
کد خبر: ۷۲۶۷۹۷
قصه‌های انیمیشنی قهرمانان دفاع مقدس

این مجموعه در 40 قسمت 22دقیقه‌ای و با تکنیک سه بعدی کامپیوتری به کارگردانی سیاوش زرین‌آبادی ساخته شده و در پخش پویانمایی سومین جشنواره بین‌المللی جام جم هم شرکت کرده است. نویسندگان این مجموعه سیاوش زرین‌آبادی و دانش گیتی هستند و موسیقی این مجموعه کار پیروز ارجمند است. اکنون 12 قسمت از این مجموعه در جدول پخش شبکه پویا قرار گرفته است. این مجموعه به تهیه کنندگی شرکت کلیدی در مرکز پویانمایی صبا تولید شده است.

زمان و مکان حوادث این مجموعه جبهه‌های جنگ در جنوب ایران و سال‌های آغازین دفاع مقدس است. یک تیم عملیاتی متشکل از چهار خلبان (با تخصص‌های مختلف بالگرد جنگی، بالگرد شناسایی و بالگرد امداد) همراه یک متخصص فنی در مهمات‌گذاری و تعمیرات به فرماندهی سرهنگ لطفی به منطقه جنگی اعزام و در آنجا قرارگاهی احداث می‌کنند و در حالت آماده باش به سر می‌برند تا هر زمان که به آنها احتیاج پیدا شد به موقع وارد عملیات شوند.

ماموریت‌های این گروه بیشتر انهدام تانک‌ها و خودروهای دشمن تعریف شده است. علاوه براین آنها در کمک به نیروهای زمینی، رساندن مهمات، غذا و نیروهای کمکی نیز فعال هستند که همین باعث شده داستانک‌های متعددی برای بخش‌های مختلف این مجموعه به وجود آید.

به گفته سیاوش زرین آبادی کارگردان شجاعان، این مجموعه تصویرگر فداکاری‌ها، شجاعت‌ها و رشادت‌های خلبانان هوانیروز است که جانانه جنگیدند و در راه اعتقاد خود از کشور و مردم دفاع کردند. این خلبانان هر کدام مظهر مقاومت و اندیشه و رفتارهای نیکوی انسانی هستند که در این مجموعه در موقعیت‌های خطیر مختلفی قرار می‌گیرند و آزمایش‌های فکری، اخلاقی و عملی و نظامی گوناگون را با موفقیت پشت سر می‌گذارند و بر مشکلات شخصی و موانع جنگی با سعی و همت غلبه می‌کنند.

او به قاب کوچک می‌گوید: این مجموعه علاوه بر به تصویر کشیدن حماسه شجاعت‌ها و جانفشانی‌های خلبانان هوانیروز در جنگ تحمیلی، حاوی نکات اخلاقی و تربیتی برای مخاطبان است. ما دراین اثر دشمن را کودن و احمق نشان نمی‌دهیم زیرا غلبه بر یک دشمن نادان مزیتی به‌شمار نمی‌رود بلکه مقاومت در برابر لشکری که تا دندان مسلح است و حامیان قوی‌تری دارد، ایجاد چالش می‌کند و باعث می‌شود مخاطب با اثر همراهی کند.

در طول سال‌های گذشته مرکز پویانمایی صبا تلاش کرده با ساخت مجموعه‌های گوناگون درباره سال‌های دفاع مقدس، تصویر روشنی از آن روزها را درقاب انیمیشن متجلی کند که انیمیشن‌های عقاب‌های تپه 60 و همسنگران نمونه‌های خوبی در این باره است. (ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها