جام جم نوا: حامد زمانی ، خواننده موسیقی پاپ ایران روز عید سعید قربان در برنامه ویتامین 3 شبکه سه سیما حضور یافت و به پرسش های مجری این برنامه به صورت صریح و شفاف پاسخ گفت.
کد خبر: ۷۲۵۵۹۵
چه ایرادی دارد یک مداح خواننده شود

حامد زمانی در ابتدا اظهار کرد: من می توانستم در فضاهای دیگر فعالیت کنم ، فضا و امکاناتش هم مهیا بود ، ولی احساس کردم یک سری حرفها در موسیقی بیان نشده و همان اول می دانستم زدن این حرفها چوب و طعنه خواهد داشت. وقتی با مکتب و ایدئولوژی سر و کار داشته باشید طبیعتا یک سری می پسندند و عده ای هم نمی پسندند و در ذات چنین کارهایی مخالفت و دشمنی وجود دارد. وقتی حرفت حق است و بر روی آن ایستادگی می کنی ، قطعا این حرفها منافع عده ای را محدود می کند. وقتی پا روی دم منافع گروهی می گذاری ، صدایشان هم در می آید. همچنین یک عده ای هم حسادت می کنند و البته گروهی هم کارهای تو را دوست دارند.

خواننده جوان در ادامه تصریح کرد: من تا وقتی که قطعاتی نظیر “دیروز امروز فردا” و “ماه عسل” را اجرا می کردم از این دشمنی ها خبرنبود. از وقتی که موضع گرفتم آنها نیز موضع گرفتند. از وقتی خودم را محدود کردم آنها هم محدود شدند، به خاطر این که باید یک جاهایی ببُری و پا را از یک خطی فراتر بگذاری ، آنجا دیگر خیلی ها همراهیت نمی کنند. تا مقطعی خیلی ها رفیق بودند و همراهی می کردند ولی بعد از اجرای قطعاتی همچون “مرگ بر امریکا” ، “گزینه های روی میز” و “می کشیم” طبیعتا عده ای همراهی نمی کنند و من خوشحالم کسانی که دشمن این ملت و دین ما هستند دشمن من و آثارم هستند . امام (ره) فرمودند:« هر جا که صدای این افراد درامد بدانید راه را درست می روید» و همین برای من کافی است.

زمانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در این راه از چه چیزهایی گذشته ای ، بیان کرد: البته من عددی نیستم و از چیزی نگذشته ام. عزت ، آبرو و روزی ام از این راه است و هنری هم نمی کنیم . ما ماموریم به وظیفه ، نه مامور به نتیجه.

خواننده موسیقی پاپ کشور در ادامه با بیان اینکه در فضای موسیقی دو نوع کار داریم ، به تفاوت هنرمند ارزشی و اثر ارزشی اشاره کرد و گفت : کسی که تمام آثارش در گونه موسیقی ارزشی باشد هنرمند ارزشی است ولی کسی که در گونه های مختلف اجرا می کند و مثلا قطعه ای هم با مضامینی چون ایثار یا شهادت اجرا می نماید اثر ارزشی است. برخی خواننده ها کارهای خوبی را در حوزه موسیقی ارزشی انجام داده بودند ولی از یک سری مرزها پا را فراتر نگذاشته بودند چون نمی خواستند دچار ریزش مخاطب شوند.

خواننده قطعه مرگ بر آمریکا درباره حواشی ایجاد شده برای وی در برخی دانشگاه ها ، تصریح کرد: خوشبخاته کار به فحاشی نمی رسد ، میکروفن را گذاشته ام و پرسیده ام مشکل چیست؟ در برخی دانشگاه ها مانند امیرکبیر و شریف این اتفاق رخ داده است. در برخی جاها برای آن کار کمپین درست کردند . البته همان جاهایی که قرار بود این اتفاقات رخ دهد دقیقا ماجرا برعکس می شود.

وی در ادامه درباره معضلی که مدتی است در فضای هنری ایجاد شده ، عنوان کرد: یکی از آفت هایی که داریم این است که افراد نشنیده ، قضاوت می کنند. مثلا یک فیلم سینمایی را ندیده ایم ولی می گوییم فیلم را چون فلانی ساخته آن را نبینید و او را می کوبیم. طرف اصلا موسیقی من را نشنیده درباره آن اظهار نظر می کند.

زمانی در ادامه افزود: بعد از این همه سال ، تازه برخی می گویند من برای دریافت مجوز این گونه آثار را می خوانم .اگر کسی می خواست این کار را انجام دهد دیگر مجوزش را گرفته بود و دیگر کافی بود.

این خواننده پاپ درباره شائبه های ایجاد شده درباره میزان دستمزد دریافتی خود اظهار کرد: من کمتر از خیلی خواننده دستمزد دریافت می کنم. در ضمن چه اشکالی دارد؟ آیا حرفی که من می زنم شان آن پایین تر است از حرفی که خیلی دیگر از خواننده ها دارند می زنند؟ آیا استایل من پایین تر است؟ آیا صدای من ضعیف تر است؟

خواننده قطعه گزینه های روی میز به بی توجهی مراکز و ارگان های ذی ربط به فعالیت های وی تا قبل از مشهورشدن اشاره کرد و گفت: حامد زمانی چهار سال قبل از اجرای “دیروز امروز فردا” داشت می دوید و می گفت می شود این کار را کرد. فلان ارگان به من می گفت: نه ، ما موسیقی می خواهیم چه کار؟ نمی شود. چنین سوژه هایی را با موسیقی نمی شود اجرا کرد. البته آنها الان از آن حرفشان برگشته اند .

وی در ادامه اضافه کرد: همین الان هم که نگاه می کنم تا سه چهار سال حرکت کاملا خودجوش بود. هنوز هم دربه در دنبال یک حرکت ساماندهی شده تربیت نیروی ارزشی در موسیقی شامل خواننده و آهنگساز هستم و به همین خاطر خودمان دست به کار شدیم. انگار اتفاقی نیفتاده است. در حالی که این ژانر طرفدار دارد.

حامد زمانی افزود: من از خیلی از مخاطب هایم گذشتم به خاطر اینکه این حرفها بیان شود و الان هم راضیم. اولین جمله ای که به من می گفتند این بود که این ژانر اصلا مخاطب ندارد ، کی می آید آهنگی گوش کند که عنوانش تحریم باشد؟ اصلا فکر کن تو گوشی همراهت عنوان قطعه ای موسیقی مثلا مرگ برآامریکا باشد ، ولی مخاطبان این گونه آثار را گوش کردند و خدا را شکر می کنم و واقعا روز به روز بر تعداد مخاطبان اضافه می شود. قبلا عده ای دنبال یک سری حرف ها در موسیقی می گشتند که نبود . الان خدا را شکر می کنم ، من این افتخار را دارم صدای کسانی شدم که مدتی صدایی نداشتند. یک مدت حرفهایشان زده نشده بود و امیدوارم این روند ادامه پیدا کرده و گسترش یابد.

این خواننده در ادامه به موضوع مداحی پرداخت و عنوان کرد: خیلی از خواننده های خوب کشورمان قبلا مداح یا قاری قرآن بوده اند ، مانند محمد اصفهانی ، رضا صادقی و بنیامین بهادری . ذائقه مردم ایران به مداحی سرشته شده ، از بچگی با آن خو می گیرند و این یک سیاست مناسب می تواند باشد که برخی بعد از مداحی وارد عرصه خوانندگی شوند.

وی افزود: یک سری حرف ها را نمی شود در مداحی بیان کرد. شان مداحی بالاتر است. خوانندگی تکنیک و علم می خواهد. اینکه قبلا مداح بوده ای چه اشکالی دارد که اکنون خواننده باشی؟ مداحی افتخارم بوده و الان هم مداحی می کنم. نمی خواهم این شائبه ایجاد شود که من مداح شوم ، چون الان مداحان خوبی در این عرصه فعالیت می کنند. موضوع خوانندگی با مداحی متفاوت است. باید تکلیفت با خودت مشخص باشد.

زمانی در ادامه خاطرنشان کرد: من نیامده ایم قشر خاکستری را جذب موسیقی خودم کنم. البته آنها خود جذب شده اند و خدا را شکر می کنم. آمدم حرف بچه های خودمان را بزنیم . کسانی که واقعا مظلوم واقع شده بودند. اگر در کلاس درس برخی می گفتند ما طرفدار فلان خواننده ایم او نمی دانست بگوید من طرفدار چه کسی هستم. خواننده ای نبود که طرفدارش باشیم ولی الان می تواند بگوید من طرفدار فلان خواننده ام.

خواننده قطعه دیروز امروز فردا در ادامه با بیان اینکه مفاهیم ارزشی با موسیقی آمیخته شود و مورد توجه قرار گیرد کار دشواری است ، تصریح کرد: هنوز هم ما هیچ گونه حماتی ندیده ایم. برخی که شاید کارشان چیز دیگری بوده آمده اند حمایت می کنند ولی کاملا این حمایت ها شخصی است. ارگان هایی که این موضوع مرتبط با آنها نیست .

زمانی در ادامه گفت: اگر تو بخواهی سرت را پایین بگیری بعضی ها بد تو را می زنند. من احساس می کنم نه موسیقی ام سطحی است و نه حرفی که در آن بیان می کنم ضعیف است. من از این طریق هم امرار معاش می کنم و هم هزینه موسیقی ام می کنم.

حامد زمانی در پایان درباره کشف استعدادهای تازه در موسیقی ارزشی عنوان کرد: الان تقاضا برای اجرا زیاد است . ما آمدیم تعدادمان را بیشتر کنیم و خط را بشکنیم و همچنین بارهم بر دوش من کمتر شود تا این جبهه و راه آن تقویت شود. به همین خاطر موسسه دلصدا را ایجاد کردیم. به تازگی نیز آلبوم “بیسیم چی” را تولید کردیم ، نه به قصد فروش به همین دلیل در برخی مراکز فرهنگی و فضای مجازی ارائه شد. در این آلبوم چهار خواننده جدید را معرفی کردیم. بنای ما در دلصدا کشف ، شناسایی و معرفی خواننده های تازه کار هست. این بچه ها خاک این قضیه را خورده اند و افراد دوست داشتنی هستند. آنها از خاک بلند شده اند و کسانی اند که دنبال بازی نیستند. امیدواریم از این طریق از غربت و انزوا خارج شویم. ولی کارمان دشوار است . مدتی است که در شهرهای مختلف محافل خوانندگی برگزار می کنیم و امیدوارم این کار رونق بگیرد و این یکی از آرزوهای من است.(راه نوا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها