استونی، شرق اروپا

زنانه‌ترین کشور دنیا

پاناما؛ صدرنشین نظرسنجی‌های شاخص مطلوبیت

حلقه وصل اقیانوس‌ها

بهترین جای جهان برای سکونت کجاست؟ اگر ازجمله وطن دوستانه «هیچ جا ایران نمی‌شه...» بگذریم و به حرف کسانی که همچنان در گیرودار آمریکا هستند هم توجهی نکنیم، احتمالا بسیاری از افراد خواهند گفت بهترین نقطه جهان برای سکونت، کشورهای اسکاندیناوی است.
کد خبر: ۷۲۱۲۷۴
حلقه وصل اقیانوس‌ها
از مدت‌ها پیش در ذهن مردم نقش بسته که این کشورها با دولت‌های مرفه خود، مکان‌های خوبی برای زندگی هستند، اما حالا دو موسسه معتبر بین‌المللی در فهرست کشورهای خوب برای زندگی، کشور پاناما را در صدر گذاشته‌اند. پاناما کجاست و چگونه توانسته مناسب‌ترین جای جهان برای زندگی شود؟

ماجرای شاخص چیست؟

ابتدا بهتر است کمی از خود شاخص بدانید. همه ساله موسسه افکارسنجی معتبر گالوپ با همراهی موسسه هلث ویز، فهرست وضع مطلوبیت جهانی را منتشر می‌کند. در فهرست امسال، 135 کشور با پنج معیار ثبات اقتصادی، روابط اجتماعی، امنیت اجتماعی، مطلوبیت فیزیکی و مشارکت اجتماعی رده‌بندی شده‌اند. برای این کار از 133 هزار نظرسنجی در سراسر جهان استفاده شده است و در نهایت در ثبات اقتصادی، سوئد و در باقی شاخص‌ها پاناما توانسته جایگاه اول را به خود اختصاص دهد. البته از میان کشورهای ناحیه آمریکای مرکزی، چند کشور دیگر چون کاستاریکا نیز در جایگاه بالای جدول هستند. باید در نظر داشت که هیچ کدام از این کشورها در زمینه اقتصادی موفق نیستند و از فقر گسترده و نبود ثبات اقتصادی بخصوص برای زنان رنج می‌برند.

چرا پاناما بهترین کشور جهان شد؟

کارشناسان این پژوهش گفته‌اند شرایط فرهنگی مثبت، ثبات سیاسی و رشد اقتصادی پاناما باعث شده مردم این کشور معتقد باشند این نقطه از کره زمین بهترین جا برای سکونت است، اما کشوری که بهترین نقطه جهان برای سکونت دائمی شناخته شده است چه جاذبه‌هایی برای یک سفر کوتاه‌مدت دارد؟ شاید بهتر باشد مدتی کوتاه به این کشور و البته کشورهای دیگر منطقه آمریکای مرکزی سفر کنید تا با چشم خود ببینید که در کنار کشورهای اسکاندیناوی، این منطقه از کره زمین هم دارد نقطه مطلوبی برای زندگی می‌شود.

پاناما چطور کشوری است؟

پاناما کشوری با 75 هزار کیلومترمربع مساحت (کمی بزرگ‌تر از استان هرمزگان) و سه میلیون جمعیت است. پاناماسیتی مهم‌ترین شهر و پایتخت این کشور است که مهم‌ترین جاذبه تجاری کشور یعنی کانال پاناما هم در آن قرار دارد؛ کانالی که باعث شده اقیانوس اطلس به اقیانوس آرام متصل و پول خوبی هم از این جبر جغرافیایی نصیب کشور میزبان شود. یکی از بلاگرهای وب‌فارسی که موفق شده به پاناما سفر کند، درباره تاثیر این کانال بر زندگی مردم می‌گوید: «کانال پاناما، محل گذر کشتی‌های تجاری زیادی است و از نظر مالی در شرایط متعادلی قرار دارد. نه این که مردم پولدار باشند، اما اطمینان خاطری وجود دارد که وضع فردا بدتر از امروز نیست.»

یک شهر زنده

این نویسنده وبلاگ از مکزیکوسیتی به پاناماسیتی پرواز کرده و درباره این شهر می‌گوید: پاناماسیتی شهر ساحلی با بافت متفاوتی است که همه چیز برای ارائه کردن دارد. قسمت مدرن شهر با آسمانخراش‌های زیبا به میامی دوم شهرت دارد و قسمت‌های قدیمی شهر قدمت 400 ساله دارد. قسمتی از بزرگراه شهر هم از کنار اقیانوس آرام می‌گذرد و از این رو می‌توان این شهر را شهر کاملا زنده‌ای دانست.»

خوردن بهترین میوه‌ها و آبمیوه‌ها

او شهر پاناماسیتی را زیرپا گذاشته و درباره چیزهایی که در شهر دیده می‌شود، می‌گوید: «دستفروش‌ها بهترین آبمیوه‌های تازه دنیا را در خیابان می‌فروشند. بعضی دستفروش‌ها هم چیپس موز سبز (پلانتین) درست می‌کنند و داغ داغ در پاکت می‌ریزند. این دستفروش‌های خیابانی با واگن‌های کوچک سر چهارراه‌ها می‌ایستند و میوه می‌فروشند. میوه‌های بزرگ را قاچ می‌کنند و در آن هوای بشدت گرم و شرجی هیچ چیز در دنیا به اندازه یک قاچ هندوانه، آناناس یا یک کیسه کوچک از انبه مزه نمی‌دهد.»

نکاتی که باید در ذهن داشته باشید

چند نکته که در هنگام سفر به پاناما باید در نظر داشته باشید این است که اولا «از نظر شهری مشکلات شدیدی در مورد زباله وجود دارد به صورتی که وقتی در اتوبوس نشستید از کنار کوه‌های زباله رد خواهید شد. از نظر امنیت شهر بدی نیست. مناطق ناامن شناخته شده است و اهالی به شما گوشزد می‌کنند که از کدام قسمت بروید یا این که تاکسی بگیرید یا نه. ارتباط مردم با گردشگران بسیار خوب است. مردم با کمال خوشرویی و بدون هیچ چشمداشتی به شما خوش آمد می‌گویند و از گپ‌زدن لذت می‌برند. دو نکته بعدی در مورد محل اقامت است. مراکز اقامتی بخصوص ارزان قیمت‌ها، دوش آب گرم ندارد و کولر هم در طول روز خاموش است.»

کمی هم درباره پول و اقتصاد

یکی از نگرانی‌های کلی هر گردشگر مساله اقتصادی است. باید بدانید در کشور پاناما دلار آمریکا به عنوان پول رسمی کشور استفاده می‌شود و قیمت هیچ مایحتاج موردنیاز شما بیشتر از 50 سنت آمریکا نیست. از نظر کلی اقتصادی هم کل ثروت تولید شده در پاناما 60 میلیارد دلار است که بیشتر آن از بخش خدمات تامین می‌شود؛ یعنی همین گردشگری و البته درآمد کانال پاناما.

چطور برویم؟

برای رسیدن به کشور پاناما دو راه دارید؛ یکی این که از یک کشور اروپایی به عنوان ترانزیت استفاده کنید و یک راست به پاناما بروید. در این صورت باید یک بار به نزدیک‌ترین سفارت پاناما بروید (مثلا در ترکیه) و دیگر این که یک تور آمریکای مرکزی ترتیب بدهید و با دیدن کشورهای مکزیک یا کوبا و البته گرفتن ویزای پاناما از سفارت پاناما در این کشورها این کشور را ببینید. در هر صورت باید رقمی بیش از سه میلیون تومان را برای پرواز خود کنار بگذارید. هر چه باشد می‌خواهید بروید آن طرف دنیا! (ضمیمه چمدان)

مصطفی مسجدی آرانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها