ظریف در نیویورک:

برای پذیرش حرف‌های استبدادی به اینجا نیامده‌ایم

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گفت‌وگوهای هسته‌ای در نیویورک گفت: ما برای پذیرفتن تصمیم‌های استبدادی به اینجا نیامده‌ایم، ما برای مذاکره اینجا هستیم.
کد خبر: ۷۱۹۲۲۶

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف این مطلب را در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه تلویزیونی «پی. بی. اس» آمریکا که پرسید «چرا دولت ایران برای متقاعد کردن جهان به صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود، با کاهش بیش از پیش سانتریفیوژها و رساندن آن به تعدادی که آمریکا و غرب خواهان آن هستند، موافقت نمی‌کند؟» بیان کرد.

رئیس هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران ادامه داد: آنچه ما می‌گوییم این نیست که شما باید این موضوع را بپذیرید یا آن موضوع را کنار بگذارید. ما می‌گوییم بیایید با هم بررسی کنیم چگونه می‌توانیم این کار را به بهترین روش انجام دهیم. ما با محدود کردن تعداد سانتریفیوژهایی که به چرخش در می‌آیند، طی یک دوره چند ساله موافقت کرده‌ایم. این موافقت از سر اجبار نبود و فقط برای ایجاد اطمینان بود. اما من برای پذیرش اجباری تعداد سانتریفیوژها آمادگی ندارم.

این اظهارات ظریف در حالی بود که دیروز روزنامه نیویورک‌تایمز از طرح جدید آمریکا به ایران درباره سانتریفیوژها خبر داد و نوشت: براساس این طرح ایرانی‌ها بایدبسیاری از لوله‌های اتصال سانتریفیوژها را که سبب جابه‌جایی سوخت اورانیوم از یک ماشین به ماشین دیگر و افزایش غنی‌سازی است، قطع کنند. به گزارش نسیم آنلاین، این روزنامه افزوده است: با این کار ایرانی‌ها می‌توانند ادعا کنند که به درخواست غرب برای حذف بخش اعظم 19 هزار سانتریفیوژی که دارند، تن نداده‌اند.

ظریف در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با شبکه پی.بی.اس با اشاره به بی‌اعتمادی ملت ایران به آمریکا، افزود: ما می‌توانیم این وضع را تغییر دهیم. خبرنگار پی‌.بی‌.اس با اشاره به برخی مخالفت‌ها در داخل کنگره آمریکا با برچیده شدن کامل تحریم‌های ضدایرانی، نظر وزیر خارجه کشورمان را درباره امکان هرگونه کوتاه آمدن ایران در این زمینه جویا شد.ظریف پاسخ داد: ما عرصه سیاسی آمریکا را می‌شناسیم و از محدودیت‌هایی که شخص اوباما با آن مواجه است، آگاهیم. همان‌طور که نمی‌پذیریم آنها خواسته ناممکن از ما داشته باشند، ما نیز از آنها نخواهیم خواست کار ناممکن انجام دهند.

خبرنگار پرسید: بنا بر این اگر اوباما درصدد برآید به نوعی کنگره را دور بزند، به انداره کافی برای شما اطمینان بخش خواهد بود؟ظریف پاسخ داد: این به رئیس‌جمهوری آمریکا بستگی دارد. ما با دولت آمریکا معامله می‌کنیم. البته از مشکلات و پیچیدگی مسائل داخلی دخیل در این زمینه آگاهیم.اما به‌عنوان یک دولت مقتدر با دولت آمریکا به‌عنوان یک دولت با اقـــــتدار توافق و معامله می‌کنیم، ما در مسائل و سیاست‌های داخـــلی آمریــــکا مداخله نمی‌کنیم. چنانچه اوباما به ما وعده‌ای بدهد، آن را پذیرفته و قول وی را محترم می‌شماریم.

3 آذر، روز قیامت نیست

وزیر خارجه ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره امکان تمدید ضرب الاجل مذاکرات در بیست و چهارم نوامبر (سوم آذر) گفت: فکر نمی‌کنم و در این مرحله، آمادگی پرداختن به این ایده را ندارم.

ظریف افزود: نمی‌گویم که بیست و چهارم نوامبر روز قیامت است، حرف من این است که باید تمامی انرژی خود را صرف حصول توافق تا آن روز کنیم.ظریف ادامه داد: معتقدم این موضوع سیاستمداری را می‌طلبد نه مخاطره‌جویی. من آماده هستم هر آنچه در توان دارم، در این زمینه انجام دهم.

ظریف در دیدار بورگ برند، وزیر امور خارجه نروژ گفت: در صورتی که طرف‌های مقابل در مذاکرات هسته‌ای برای یک تصمیم‌گیری دشوار آمادگی داشته باشند، امکان رسیدن به توافق جامع حتی قبل از سوم آذر نیز وجود دارد.وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در دیدار خوزه مانوئل گارسیا مارگالو، وزیر امور خارجه اسپانیا ضمن انتقاد از سیاست دوگانه آمریکا در برخورد با مقوله تروریسم و گروه‌های تروریستی فعال در سوریه و عراق گفت: آمریکا و غرب با ادامه سیاست‌های گذشته خود قادر به حل مساله تروریسم نخواهند بود.

فضای مذاکرات، خوب و سازنده است

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان هم فضای مذاکرات نیویورک را «بسیار خوب» ارزیابی کرد و گفت: اختلافات در موضوعات وجود دارد ولی هم فضا خوب و سازنده است و هم اراده و جدیت لازم در همه طرف‌ها وجود دارد.عراقچی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: البته این‌که بتوانیم در محتوای بحث‌ها پیشرفتی داشته باشیم، منوط بر این است که مذاکرات چگونه پیش رود و چگونه خواسته‌های دو طرف تامین شود.

هنوز تفاهمی به دست نیامده است

عراقچی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره جزئیات موارد اختلافی گفت: درباره همه موضوعاتی که در حال مذاکره هستیم، مشکلاتی وجود دارد و هنوز تفاهمی به دست نیامده است.

این عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای غنی‌سازی و ظرفیت آن را از موضوعات کلیدی بیان کرد و افزود: این‌که تحریم‌ها چگونه برداشته خواهد شد، یکی از موضوعات دیگر است زیرا طبق توافق ژنو، همه تحریم‌ها باید به صورت جامع و کامل برداشته شود.عراقچی یادآور شد: درخصوص اراک و فوردو نیز اختلاف نظر داریم ولی گزینه‌های مختلفی ارائه و بحث‌های خوبی مطرح و مواضع طرفین خیلی دقیق و روشن شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها