گفت‌وگویی کوتاه با یک پیرایشگر موی مردان

پسرانی که وقتشان را در آرایشگاه‌ها می‌گذرانند

۷ درصد مردان آرایش می‌کنند

چرا برخی مردان زیر ابرو برمی‌دارند؟

یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه براساس آمارهای رسمی موجود هفت درصد مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، گفته است: عدم مشارکت موثر پدر در تربیت فرزندان ارتباط مستقیم با گرایش پسران به مد‌ها و آرایش‌های زنانه دارد.
کد خبر: ۷۱۸۹۲۷
چرا برخی مردان زیر ابرو برمی‌دارند؟

جام جم سرا: مصطفی فروتن در حالی آماری از استفاده مردان از لوازم آرایش اعلام کرده است که بر اساس بررسی‌‌‌‌های جهانی  بازار لوازم آرایش در ایران با بیش از 38 میلیون زن دومین بازار بزرگ در منطقه بعد از کشور عربستان و هفتمین کشور در جهان است.
به نقل از آرمان، بر اساس گزارشی که اوایل تابستان امسال منتشر شده است مصرف زیاد لوازم آرایش در ایران باعث به وجود آمدن رقابت بین کمپانی‌‌‌‌های مختلف آرایشی و بهداشتی در کشور شده است. با وجود همه تحریم‌‌‌‌ها بسیاری از کمپانی‌‌‌‌های لوازم آرایشی حاضر نیستند بازار ایران را از دست بدهند و تحریم ایران اولین ضرر را برای خودشان دارد.
خبرگزاری کشور فرانسه در گزارشی به مسئله «آرایش» در ایران پرداخته و به رقابت زنان ایرانی در چهره و زیبایی اشاره کرده است.  در این گزارش رتبه ایران در این زمینه هفتم اعلام شده است.
دوسال پیش حسین انواری سرپرست کمیته امداد با اشاره به نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد امام خمینی (ره) گفته بود:‌ «نتایج پژوهش انجام شده در کمیته امداد نشان می‌دهد، بیشترین دارایی دختران مددجو به‌رغم فقر اقتصادی آنها، لوازم آرایش است.»
این یعنی لوازم آرایش برای دختران گاهی از نان شب هم واجب‌تر است به گونه‌ای که، به طور میانگین دختران ایرانی سالانه 150 دلار پول برای لوازم آرایش پرداخت می‌کنند. لوازم آرایشی با برندهای معتبر همیشه قیمت‌ بالایی دارند و با توجه به تغییرات ارزی این قیمت‌ها هر لحظه بالا و بالا تر می‌رود. اما بسیاری از لوازم‌های آرایشی موجود در کشور تقلبی هستند و از طریق قاچاق وارد می‌شوند که به طبع قیمت‌های پایین‌تری دارند.
این موضوع باعث می‌شود که افراد باتوجه به توانایی مالی لوازم آرایش متناسب با وضعیت اقتصادی‌شان را پیدا کنند. همچنین پایین‌بودن قیمت لوازم آرایشی تقلبی گاهی ولع افراد را به خرید‌های بیشتر همراه دارد. از طرف دیگر، این تنها زنان ایرانی نیستند که تمایل به استفاده از لوازم آرایشی دارند و بررسی‌‌‌‌های تازه حاکی از گرایش روزافزون مردان به این مصرف و همچنین اعمال جراحی زیبایی است.
در اظهارنظری جدید در این زمینه یک آسیب‌شناس اجتماعی با بیان اینکه 7 درصد مردان ایرانی از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند، در مورد استفاده از آرایش‌ها و مدهای زنانه توسط مردان گفته است: معمولا زمانی که این بحث‌ مطرح می‌شود، با اعتراض پسران جوان و نوجوان روبه‌رو می‌شویم و این صحبت‌ها را به پای «گیر دادن» می‌گذارند اما در همین ابتدا عنوان می‌کنم که بحث ما در مورد موارد بهداشتی مانند استفاده از کرم ضدآفتاب و یا گرایش جوانان به زیبایی و نظم نیست بلکه در مورد رفتارهای نامتعارف است.
مصطفی فروتن با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از لوازم آرایشی موجود در کشور از سوی مرد‌ها مصرف می شود، ادامه داده است: بر اساس آمار ۷ درصد از مردان کشور از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند. در گذشته در برخی مناطق خاص در شهر تهران آرایشگاه‌هایی وجود داشت که خدمات آرایشی مانند برداشتن ابرو ارائه می‌داد، اما این مساله در برخی آرایشگاه‌های مردانه وجود دارد. بنابراین به‌عنوان نخستین دلیل بروز اینگونه رفتار‌ها در میان دیگر مردان می‌توان به کم‌توجهی والدین به فرزندان اشاره کرد.
فروتن توضیح داده است: بخش زیادی از هویت کودک در سنین ۴ تا ۷ سالگی شکل می‌گیرد؛ عدم مشارکت موثر پدر در فرزندپروری در این سنین سبب می‌شود که کودک همواره فقط با مادر خود در ارتباط باشد و این مسئله به صورت ناخودآگاه در خلق و خوی او تاثیر می‌گذارد.
همچنین در میان خانواده‌های تک‌پسری نیز در برخی موارد چنین مشکلاتی دیده می‌شود.
این آسیب‌شناس اجتماعی ادامه داده است: در میان نوجوانان و دانش‌آموزان رواج اینگونه رفتار‌ها به رابطه فرد با گروه همسالان ارتباط پیدا می‌کند، در مدارس ما زمانی که رفتاری رواج پیدا می‌کند به سرعت مانند ویروس در میان دانش‌آموزان تکثیر می‌شود و بسیاری از نوجوانان تنها برای کنجکاوی چنین رفتارهایی را از خود نشان می‌دهند؛ برای مثال به این فکر می‌افتند که اگر مدل موی خود را تغییر دهند، چهره‌شان چه تفاوتی می‌کند.
او با تاکید بر تاثیر رسانه‌ها بر رواج چنین رفتارهایی در میان نوجوانان و جوانان، افزوده است: نه تنها در شبکه‌های ماهواره بلکه متاسفانه در برخی شبکه‌های داخلی هم شاهد هستیم؛ برخی از مردان مجری، ورزشکار و یا بازیگر از آرایش‌دارند که سبب الگوبرداری نوجوانان از آنها می‌شود.
فروتن در مورد راهکارهای عبور از این وضعیت گفته است: مهمترین راهکار جلوگیری از گرایش پسران به آرایش‌ها و مد‌های زنانه؛ رفتار خانواده‌ها، فرزندپروری مثبت آنها و حضور کافی والدین در کنار فرزندان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۹
علی اكبر
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
۰
۰
اینها همه نشانه ضعف شخصیته وگرنه زیبایی اینها نیست
چارك میرزا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
۰
۰
اوا ، خاك عالم!
امین
France
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
۱
۰
یوسف
United States
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
۰
۰
ببخشید من بزشك نسیتم ولی فیزیولوجی خوانده ام.مثلادر جوانی باهای ادم بو میدهند.این بواسطه فعالیت هورمونهایی است كه در بدن تولید میشوند.هرگاه تعادل ترشح ان هورمونها بهم بخورد رفتار انسان تغییر كرده وبه نفع تركیب هورمون غالب تغییر میكند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
۰
۰
واقعا تاسف آمیزه ...
الی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
۰
۰
اصلا هم نشان بی شخصیتی نیست،هر كس به خودش مربوطه كه چكار كنه چكار نكنه شما برید فكر خودتون باشید
جلال
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
۱
۰
قدیما مردها بیشتر به مرد بودنشون افتخار می كردن! شاید این عده كه آرایش می كنند، از جنسیت خودشون ناراحت هستند یا دچار اختلالات شخصیتی یا هورمونی هستند.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
۰
۰
اینجور افراد هورمون زنانگیشون بیشتره.بیشتر تمایل دارند خانم باشن تا آقا
مرجان
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۰
۰
۰
ای بابا ما از زن بودن خودمون بیزاریم چون مجبوریم همیشه تمییز وزیبا وجوان وشاداب باشیم در حالی كه در اوج خستگی باشیم ولی مردان همیشه راحت هستن چون نیازی به توجه كسی ندارن كافی فقط توانمندی خودشون بكار ببرن ودر زمینه های مختلف پیشرفت كنند بعد همه اونهارو رو سرشون میذارن.
وقتی خورشید در غزه طلوع می‌کند

حجت‌الاسلام سید کاظم باقری معتقد است گفتمان مقاومت یک آرمان فراگیر اسلامی و انسانی است که فراتر از مرز‌ها و فرقه‌ها حرکت می‌کند 

وقتی خورشید در غزه طلوع می‌کند

نیازمندی ها