سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا خبر داد:

احتمال دیدار روحانی و اوباما در سازمان ملل

قرار است، هفته آینده روسای جمهور ایران و آمریکا به منظور حضور در نشست های سازمان ملل در نیویورک حضور پیدا کنند، اما این بار انتظارات برای حتی دست دادن این دو بایکدیگر نسبت به پاییز گذشته کمتر است.
کد خبر: ۷۱۸۶۵۷
آیا اوباما و روحانی دیدار می کنند؟

آسوشیتدپرس نوشت:درحالیکه مقامات وزارت خارجه دو کشور در ارتباط منظم هستند، مذاکرات هسته ای که با موانعی روبرو شده بر دورنمای دیدار این دو رئیس جمهور سایه انداخته است.

رابین رایت عضو انستیتو ویلسون و انستیتو صلح در واشنگتن گفت: وضعیت روابط ایران و آمریکا اکنون انقدر شکننده است که نمی تواند شوک یک دیدار رو در رو را تحمل کند.

دیدار مستقیم بین اوباما و روحانی می تواند درها برای مذاکره در مورد مسائل دیگر بین دو کشور را باز کند.

این دیدار همچنین به قول اوباما به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری جامه عمل می پوشاند. او گفته بود که حاضر است با دشمنان آمریکا بدون پیش شرط مذاکره کند.

جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید اخیرا گفت که دیدار با حسن روحانی در دستور کار نیست. با این حال کاخ سفید احتمال مواجهه این دو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل را رد نکرد.

موضع کاخ سفید متفاوت از سال گذشته بوده است. سال گذشته، مقامات کاخ سفید بارها اعلام کردند که اوباما آماده ی دیدار با رئیس جمهور جدید ایران است. زمانیکه دیداری صورت نگرفت، مقامات آمریکا روشن ساختند که روحانی حاضر به دیدار نشد، نه اوباما.

با این حال، اوباما و روحانی 15 دقیقه تلفنی گفتگو کردند که اتفاقی بی سابقه در طول 30 سال گذشته محسوب می شود.

این گفتگوی تلفنی موفقیتی تاریخی تلقی شد و اوباما گفت که در تماس با روحانی، از عبور از تاریخ دشوار دو کشور سخن گفته است.

اوباما، اسیر شبح جنگ‌های گذشته و حال

هفته پیش، تنها چند ساعت پیش از اعلام تشدید جنگ علیه افراطگرایان ، باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا در خلوت به زمان دیگری می‌اندیشید که یک رئیس جمهوری دیگر اقدام نظامی در خاورمیانه را سبک سنگین می‌کرد.

پیتر بیکر در روزنامه نیویورک تایمز نوشت:اوباما روز شنبه پیش از پیام هفتگی‌اش به مردم آمریکا، در دیدار با گروهی از بازدیدکنندگان از کاخ سفید گفت: «من سال ۲۰۰۳ (۱۳۸۲) در جریاناتی که منجر به حمله به عراق شد اینجا نبودم. خیلی جالب بود اگر می‌توانستم جمع شدن شرایطی را که به حمله انجامید از نزدیک دنبال کنم.»

رئیس جمهوری آمریکا گفت مورد مشابهی را به چشم دیده، و آن هنگامی بود که افراطگرایان سنی بخش‌هایی از عراق را تصرف کردند و یک ژورنالیست آمریکایی را گردن زدن. آن وقت بود که تبِ تعقیب و نابودکردن شورشیان در واشنگتن بالاگرفت و بر او فشار آورد تا نیروهای مسلح را علیه آن‌ها به عراق بفرستد. آقای اوباما می‌گوید به کارمندانش گفته بود که خط‌ مشی خود را براساس وقایعی که در بیرون رخ می‌دهد ارزیابی نکنند. او برای رفتن به جنگ عجله نداشت، و سنجیده عمل می‌کرد:«البته می‌دانم که از لحاظ سیاسی بهای زیادی برای این کار خواهم پرداخت.»

اوباما با تدوین طرحی برای از بین بردن «دولت اسلامی عراق و شام» با استفاده از نیروی هوایی و نیروهای محلی، و بدون اعزام سربازان آمریکایی به محل، در پی راهی برای اجتناب از اشتباهات گذشته بود. به بازدیدکنندگان کاخ سفید گفت وقتی حمله نیروهای ویژه برای نجات جیمز فولی و استیون ساتلوف از گروگان داعش با شکست روبه‌رو شد، احساس کرد که شبح جنگ سر در پی‌اش گذاشته است.

پرزیدنت اوباما در جریان شام درباره موضوعات روز سیاست خارجی – از اوکراین تا خاورمیانه – گفتگو کرد، و همراهانش بیشتر ساکت بودند و گوش می‌دادند. آقای اوباما در بخشی از صحبت‌هایش استدلال پرزیدنت پوتین را به سخره گرفت که گفته بود برای حفظ روس‌زبانان اوکراین به آن کشور حمله کرده؛ و به آمریکا هم توصیه کرده بود برای حفظ منافع آمریکا به مکزیک حمله کند. وی در پاسخ به یکی از مهمانان که به شوخی پرسید قصد دارد به مکزیک حمله کند خندید و گفت: «نه، به کانادا حمله می‌کنیم چون نفت بیشتری دارد.»

جان کری: اگر شکست خوردیم، ایران داعش را نابود می کند

دیلی تلگراف نوشت: جان کری اشاره کرد که اگر تلاش های آمریکا شکست بخورد، وظیفه ی نابودی و شکست داعش می تواند به عهده ی ایران و دولت سوریه گذاشته شود.

این سناریوی جدید وزیر خارجه آمریکا می تواند تبدیل به معضل جدیدی برای کاخ سفید شود. کاخ سفید تمام روز گذشته را صرف تکذیب اخبار مربوط به اعزام نیروهای زمینی به عراق کرد.

کری این سخنان را پس از آنکه با سئوالات تند و تیز جمهوریخواهان در جلسه استماع کمیته ورابط خارجی سنا مواجه شده بود، به زبان آورد.

پوتین: بخواهم، نه‌تنها کی‌یف؛ ورشو و بخارست را هم می‌گیرم

بنابر ادعای یک روزنامه آلمانی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مکالمه با رئیس دولت غرب‌گرای اوکراین برخی اعضای ناتو و اتحادیه اروپا را تهدید کرده است.

به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف نوشت: یک روزنامه آلمانی اخیرا متن ضبط شده صحبت‌های خصوصی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و پترو پروشنکو، رئیس دولت غرب‌گرای اوکراین را منتشر کرده است.

بنابراین گزارش، پوتین در این مکالمه به پروشنکو می‌گوید: «اگر می‌خواستم، ظرف تنها دو روز، نیروهای روسی نه‌تنها در کی‌یف، بلکه در ریگا، ویلنیوس، تالین، ورشو و بخارست بودند.»

اگر گزارش این روزنامه آلمانی صحیح باشد، این اولین بار است که پوتین کشورهای عضو ناتو یا اتحادیه اروپا را به حمله نظامی تهدید کرده است.

تمام شهرهایی که پوتین به آنها اشاره کرده، پایتخت کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا پیمان آتلانتیک شمالی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها