تلاش‌ها برای ثبت ملی کارون

معاون میراث فرهنگی خوزستان در مورد وضع ثبت ملی رودخانه کارون گفت: ثبت ملی رودخانه کارون بین سه استان مشترک است، چراکه رودخانه کارون فقط همین بخشی که از اهواز می‌گذرد، نیست.
کد خبر: ۷۱۸۲۳۸
تلاش‌ها برای ثبت ملی کارون

عاطفه رشنویی با بیان این که قرار است از سرچشمه تا حوضه آبریز کارون بررسی و ثبت ملی شود، افزود: هر سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد در حال همکاری هستند تا کارون را به ثبت ملی برسانند.

وی با اشاره به این که ثبت منابع طبیعی تا حدودی زمانبر است، خاطرنشان کرد: اکنون پرونده ثبت ملی کارون یک ماه است که شروع شده، اما تا چند ماه کار ثبت آن طول می‌کشد تا تعیین حریم و کارهای قانونی آن انجام شود.

معاون میراث فرهنگی خوزستان با بیان این که این اجازه وجود دارد تا مناظر و مزایای طبیعی که در طول تاریخ برای بشر تأثیرگذار بوده‌اند ثبت ملی شود، اظهار کرد: رودخانه کارون نیز به واسطه گذر از دشت‌های پر آب خوزستان، استقرارهایی که در طول تاریخ در کنار آن صورت گرفته، تأثیر آن در به وجود آمدن شهر شوشتر و اهواز و اتفاقاتی که برای بارگیری کشتی‌ها در دوره قاجار رخ داده قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد.

وی درباره ضوابط آثار طبیعی که ثبت می‌شود، توضیح داد: ضوابط ثبت آثار طبیعی با ضوابط ثبت محوطه‌ها و بناهای تاریخی کاملا متفاوت است. مثلا در یک رودخانه کارهایی همچون پل زدن، بهره‌برداری و استفاده از رودخانه برای ثبت مورد نیاز است. (ایسنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها