رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ورود سهام عدالت به بورس را زمان بر دانست و گفت :فعلا سهام عدالت نمی آید.
کد خبر: ۷۱۷۴۷۸
سهام عدالت  فعلا به بورس نمی​آید

به گزارش واحد مرکزی خبر؛ علی صالح آبادی درنشست مسئولان بورس و فرابورس با مدیران عامل شرکت های کارگزاری گفت : برخی تغییرات و اصلاحات سهام عدالت نیاز به قانون دارد که زمان می برد.

وی استاندارد 15 را یکی از استانداردهای بین المللی معرفی و تصریح کرد: استاندارد 15 تا مباحث مالیاتی آن حل وفصل نشود لازم الاجرا نیست و همکاران ناشران سازمان با اجرا شدن استاندارد 15 مشروط به حل شدن مباحث مالیاتی موافق هستند ومی گویند اثر مثبت دارد به شرط آنکه سود ناشی از آن مشمول مالیات نشود و تلاش می کنیم که استاندارد 15 مشمول مالیات نشود.

رئیس سازمان بورس جذب نقدینگی را مهم دانست وگفت: در اقتصاد کلان باید نقدینگی را وارد بازار کنیم و کمبود نقدینگی در سایر بازارها هم وجود دارد و کارگزاری ها به عنوان خط مقدم ارتباط با سرمایه گذاران و ارتباط بیشتر با سرمایه گذاران تلاش بیشتری برای جذب نقدینگی داشته باشند زیرا قیمت ها در کف قرار دارد و جای ریسکی ندارد.

وی گفت: صنعت کارگزاری با توجه به ارزندگی قیمت سهام بازاریابی کند و اشخاص حقیقی و حقوقی را که از بازار نرفته اند و منابع خارج از بازار دارند به حضور در بازار کنند.

تبلیغ خرید سهام نمی کنیم

سخنگوی بورس بر فرهنگ سازی تاکید کرد و گفت: تبلیغ خرید سهام نمی کنیم و با نگرش آموزش و فرهنگ سازی تیزرهایی را از سیما پخش می کنیم تا بورس در اذهان مردم جای گیرد و آگاهی افراد به سرمایه گذاری در بورس افزایش یابد.

وی ایجاد صف های فروش در سالهای اخیر را مقایسه کرد و گفت: سال 84 سهام ، صف فروش بود هر چند بازارسازی صورت می گرفت. درسال 87 که بحران مالی جهانی اتفاق افتاد و سهام صف فروش شد و سهامدار عمده از هر کد تعداد کمی می خرید و بازارسازی می کرد. دوباره از اردیبهشت 91 تا شهریور 91 افت بورس آغاز شد و تلاش کردیم صف فروش مداوم ایجاد نشود که موفق شدیم.

وی بازار را روان دانست و گفت: در این دوره اخیر هم تلاش کردیم صف فروش ایجاد نشود و بازار روان باشد و ارزش روزانه معاملات در بورس و فرابورس بالای 100 میلیارد تومان است که در مقایسه با دوران قبل از رونق که حالت عادی داشتیم ، معاملات خیلی کاهش نداشته است.

وی به سهامدارانی که نگران نوسان هستند توصیه کرد از اوراق تبعی استفاده کنند و افزود: بازارگردانی جزو موارد اصولی است که در بازار سرمایه نداریم و به طور جدی دنبال راه اندازی صندوق های بازار گردانی هستیم. انواع و اقسام امتیازات را دادیم و می دهیم تا این صندوق ها راه بیفتد از جمله هم اکنون در مجلس بحث معافیت مالیاتی این صندوق ها در لایحه خروج از رکود دیده شده است و معاملات آنها کلا معاف از مالیات است و کارمزدها را هم کاهش دادیم.

صالح آبادی افزود : تلاش می کنیم بانک مرکزی و بانک ها منابعی را وارد این صندوق ها کنند ، این بانک ها از مقررات بانکی و شمول سرمایه گذاری ها مستثنی شود و با وزارت اقتصاد در این مورد رایزنی شده است که موافقند و از بانک مرکزی نیز پیگیری می شود. در خصوص کفایت سرمایه برای صندوق های بازار گردانی اگر پیشنهادی ارسال شود با دید مثبت بررسی می کنیم.

رئیس سازمان بورس معتقد است به صندوق های بازار گردانی 3 گروه می توانند کمک کنند ؛ خود شرکت ها و ناشران که سهام خود را بازار گردانی کنند، سهامداران عمده و سوم کارگزاران. برای سهام بزرگ بازار ، صندوق بازار گردانی راه اندازی می شود که کارگزاران می توانند کارهای آنها را انجام دهند و معاملگر آن صندوق خود کارگزار باشد.

حذف کارگزار ناظر

سخنگوی سازمان بورس اوراق بهادار از حذف کارگزار ناظر خبر داد و گفت : سامانه جدید سپرده گذاری، هیبریدی است که در آن کارگزار ناظر حذف می شود که از اواخر مهر ماه اجرایی خواهد شد.

علی صالح آبادی گفت : همچنین بحث دامنه نوسان و حجم مبنا از دستور کار خارج است و در شرایط مناسب بازار انجام می شود.

وی افزود : شاخص های جدید مانند شاخص قیمت شاخص وزنی و ماتریسی از شاخص های مختلف طراحی شده است و در شورای بورس مطرح شد و این موارد نیز در شرایط عادی بازار معرفی می شود.

رئیس سازمان بورس به برابری نرخ گاز صنعت و خانوارها اشاره کرد و افزود: پیشنهادی که در طرح مجلس آمده نسبت نرخ گازی که به صنعت داده می شود معادل نرخی است که به خانوارها می دهند و اختیار تعیین آن با دولت است. دولت هر تصمیمی با خانوارها بگیرد برای صنعت هم باید همان تصمیم را بگیرد و نباید نسبت به خانوار ها بیشتر دریافت کند.

صالح آبادی ادامه داد: یک نظر دیگر وجود دارد که فرمولی شود و نظرهای خاصی وجود دارد و قطعا نرخ ثابت به دلیل بلندمدت بودن تعیین نمی شود و نرخ در نمی آید و احتمالا با روشی خاص یا با فرمول تعیین می شود.

وی گفت: در خصوص نرخ خوراک مایع جلساتی با شرکت های پتروشیمی ذیربط برگزار شد و ما فقط نظر آنها را دریافت کردیم و موضوع به وزیر نفت منعکس شد.

صالح آبادی اظهار داشت :وزیر نفت هم یکی از مسئولان حوزه نفت را مسئول کرد نرخ خوراک مایع را تعدیل کند.

رییس سازمان بورس خاطرنشان کرد: انتظار می رود با راه اندازی فاز 12 پارس جنوبی در آینده نزیک مشکل قطع گاز صنایع به خصوص پتروشیمی ها تا حدود زیادی بر طرف شود.

صالح آبادی به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و توضیح داد: با مدیران عامل بانک هایی که بورسی و فرابورسی هستند جلسه ای برگزار شد و مشکلات آنها را مطرح می کردیم.

وی به آزادسازی نرخ پتروشیمی اشاره کرد و گفت: جلسه ای با حضور وزیران اقتصاد، نفت و صنعت و معدن، رئیس کل بانک مرکزی و مشاور اقتصادی رئیس جمهور به همراه یک تعدادی از فعالان بازار تشکیل شد که یکی از بحث ها آزادسازی نرخ پتروشیمی ها بود که تصمیم گیری شد. آزادسازی نرخ پتروشیمی در بورس کالا اتفاق خوبی محسوب می شود.

سخنگوی سازمان بورس افزود: پیشنهاد ما جداسازی قیمت خوراک از قیمت سوخت بود و با اصلاح مصوبه، سوخت پتروشیمی ها مشابه سوخت صنعت فولاد اعلام شد.

صالح آبادی ادامه داد: بسته خروج غیر تورمی از رکود که دولت به مجلس داده مباحث مفصلی است و یک مورد آن مربوط به تهاتر بدهی است. اگر شرکتی از دولت طلب دارد و در جایی دیگر مبلغی بدهکار است این موارد تهاتر شود.

صالح‌ابادی بر مدیریت فروش اموال بانک ها تاکید کرد و اظهار داشت: برای اموال مازاد بانک ها این اطمینان را می دهیم که حسب شرایط بازار و به صورت عمده و با هماهنگی با سازمان بورس می فروشند و خبر خوب این است که بخشی از سهمی که بانک ها دارند سهامی است که بصورت رد دیون به آنها داده شده است. اموال غیر منقول و غیر بورسی که سودآوری چندانی ندارد در اولویت است و جای نگرانی برای بازار سرمایه وجود ندارد و ما تجربه خصوصی سازی را داریم و عرضه های خصوصی سازی بازار سرمایه را تقویت کرده است.

فروش مازاد اموال بانک ها در بازار سوم فرابورس

مدیر عامل فرابورس ایران نیز به فروش مازاد اموال بانک ها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: جلساتی را بانک ها در مورد فروش اموال بانک ها برگزار کردیم و امکان فروش اموالی مانند نیروگاه ها و پتروشیمی های غیربورسی و عرضه های بلوکی و بلوک های مدیریتی در بازار سوم فرابورس فراهم است.

امیرهامونی گفت :در مورد بازار بین بانکی و شفافیت سودهایی که میان خود جابه جا می کنند پیشنهاد سامانه ارز را ارایه کردیم تا بازار سرمایه به بازار پول و کشف قیمت پول در بازار کمک کند.

هامونی گفت: بازار سرمایه انتظار دارد از طریق ابزار های جدید مانند صندوق زمین و ساختمان و غیره تامین مالی کند و طراحی ابزار جدید را وظیفه خود می دانیم تا تامین مالی بهتر و بیشتری داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها